TOM STENSAKER

Trantjern-Tverrsjøen-Finnstad-Spålsbu-Vesle Sandungen-Kikut-Frognersetra.
Distanse: 80 km.

Fra Heggehullet og oppover til Marimyr

Vi startet fra Frognersetra en tidlig torsdags morgen og tok hovedløypa mot Heggehullet og videre over Marimyr til Skjennungen og Langemyr. Det var nok snø til at løypa Skjennungen-Langemyr var preparert. Fra Langemyr var det preparert for klassisk og fristil hele veien videre herfra.

Over Marimyr

Blankvannsbråtan

Mot Kobberhaugsmyra

Kobberhaugsmyra

På vei opp til Kobberhaugshytta

Kobberhaugshytta

Vi passerte Slakterkleivene og Blankvannsbråten på veien opp til Kobberhaugsmyra. Så gikk vi opp til Kobberhaughytta for å hente Stegg som skulle være med på tur i dag. Han sto i hundegården og gneldret og hadde fått teften av oss. Men vi måtte innom stua og hilse på vertskapet og smake på litt av alt det gode i disken. Så slappet vi av med panini og pepsi før vi gikk ut og hentet Stegg som var fra seg av glede over å få være med på tur.

Mot  Abortjern

Abortjern

Snørekjøring over Bjørnesjøen

Mot Kikut

Sammen snørekjørte vi den vanlige veien langs Kobberhaugtjern og Styggedalsløypa og videre ned mot Sulutjern og hovedløypa over Bjørnsjøen til Kikut. Stegg ga alt på denne strekningen og i rekordfart var vi på Kikut (etter et kvarters tid). Vi gikk ikke innom Kikut, men fortsatte oppover Puttedalen til Sandungskroktjern i et bedagelig tempo.

Sandungskroktjern

Mot Sandungen

På vei nedover mot Sandungen traff vi noen folk som kom fra Bislingen. De hadde startet på Nordmarkas tak. Med solen i ansiktet hele veien til byen koste de seg gjennom Marka denne vakre torsdagen i februar.

Sandungen gård

Vi fikk høre at vi gikk den gale veien og svarte at en gang utpå dagen ville vi også gå den rette veien. Vi smilte og hilste på folk hele veien ned til Sandungen. Der passerte vi Sandungen gård, en av de eldste i marka. Her er det fastboende. Gården ruver i landskapet med utsyn over Store Sandungen, som er det største vannet i marka.

Katnosløken

Fra gården bar det bratt oppover mot foten av Oslos høyeste topp, Kjerkeberget (629 moh), som grenser mot Oppland. Det var en del folk på vei nedover; de ploget med stive blikk i de tøffe utforkjøringene. Løypas høyeste punkt går ca 100 meter under toppen, og herfra er det greit å bestige Kyrkjeberget på ski.

Leveringsvika

I dag fulgte vi i stedet løypa bratt nedover mot Katnosløken og Katnosdammen, der DNT's ubetjente turisthytte ligger et stykke unna løypa. Deretter fortsatte vi over Katnosa til Sandvikshytta. Den var stengt i dag, men er åpen hver helg til Påske. Krogseter'n  har drevet servering her i 17 år for Skiforeningen som leier hytta av Løvenskiold.

Mot Katnosa

Katnosa gård

Full fart mot Sandvikshytta

Sandvikshytta

Med Stegg foran bar det videre nordover mot vannet Store Fyllingen, over dette og forbi enda en Nordmarksplass, Elgstøa, som selvfølgelig eies av Løvenskiold. Den leies ut som feriested, som så mange plasser i marka. Gården ligger vakkert til. Nå når det er hugget rundt kan vi endelig se den så tidligere bortgjemte plassen fra skiløypa.

Gjerdingen gård

Fra Elgstøa fortsatte vi nedover mot Gjerdingen, et stort vann som vi tar oss over i god scooterløype. Vi passerte Gjerdingen gård, som er privat og som brukes som feriested av familien Kallevik. Gården ligger utrolig vakkert til ved vannet, og foruten selve gården ligger det også to hytter på den store vollen. Vi passerte gården og tok oss videre over vannet og opp til hovedløypa mellom Svartbekken og Tverrsjøen.

Gjerdingen

Ved Grønntjern

Krysset Grønntjern-Bislingen

Bratte moter opp til Bislingflaka med Nordmarka bak oss

Vi tok løypa opp til Bislingen og svettet oss oppover mot Grønntjern og etter hvert enda brattere opp til Bislingflaka (691 moh). Dette er Nordmarkas tak, og herfra er det utsikt i alle retninger. I dag var naturen kledd i hvitt og skogen var som tatt ut fra Kittelsens tegninger og vi opplevde et fantastisk eventyrskog.

Trollskog på Bislingen

Eventyrskog

Vi trenger ikke Kittelsen når vi opplever dette

Eller hva ?

Bislingflakene

På toppen av Bislingen med utsyn mot Hadeland

Vi gikk inn til Bislingen fjellstue og inntok en solid lunch utenfor, stedet er nå stengt og solgt til noen som vil bygge et konferansesenter her. Vi fortsatte videre den nye Formoløypa mot Åssjøvika i Mylla som nå er preparert med stor maskin og i god stand. Løypa er en gave fra "oven" og en fantastisk flott løypetrasse som anbefales.

Bislingen Rundt

Bislingflaka

Bislingen Rundt er populær for familier

I dag var det bare så utrolig vakkert på Bislingen

Vi har ikke pust igjen

Men etter hvert må vi videre nedover Formoløypa

Formoløypa oppkalt etter Ivar Formo som omkom i Nordmarka jula 2006 er et godt minne om denne store skiløperen, en av de største i etterkrigstiden og med olympisk gull. Han elsket denne løypa som tidligere var upreparert, nå er den satt i stand av Mylla Løypelag som Ivar Formo var med å starte og vi bare nyter utforkjøringene og takker så meget alle i Mylla Løypelag for denne unike og kanskje flotteste løypa i Marka, men den største takken går til han som svever over oss og som nå har gått ut av tiden.

Trantjern

Vi når Åssjøvika og fortsetter veien bortover til Trantjern som er preparert av Mylla Løypelag og svært populær og går fra Mylla Dam-Trantjern. Fra Trantjern følger vi hovedløypa mot Ølja og går over vannet i scooterspor videre ned til Tverrsjøen.

Ølja

Tverrsjøen

Fra Tverrsjøen går vi scooterløypa over Skarvvann og Pershusvann til plassen Finnstad, denne vanntrasseen er en "villmarksløype" og vi er i Spålen/Katnosa Naturreservat og her er alltid så rolig og vakkert med Pershusfjell som en vegg mot vest.

Skarvvann

Vakkert

Fra Pershusvann mot Kolleren

Vi når Finnstad gård som ligger der så ensom og forlatt med frosne vinduer, plassen har ikke brøytet vei og er en av de mest isolerte i Marka. Her bodde i sin tid Gustav Finnstad som flyttet til Sandungen og var far til Sverre og Per Finnstad, ekte Nordmarkinger. Vi nyter den vakre "Eventyrplassen" før vi går videre sørover mot Spålsbu.

Finnstad gård

Finntjern

Eventyrskog mellom Finntjern og Spålsbu

God gammeldags vinter

Vi fortsetter ned til Finntjern og over dette og videre langs bekken ned til Spålsbu.
Vi er seint ute i dag og skumringen gjør at vi ikke får tatt mere bilder i dag, men det er kanskje bra for vi begynner å bli litt mette på inntrykk denne utrolig vakre vinterdagen. Fra Spålsbu som brant ned for noen år siden fortsetter vi over Sandbekkmana og ned til Vesle Sandungen og vi bare enser eventyrskogen rundt oss før det bærer utfor og ned på Vesle Sandungen. Over vannet i godt scooterspor og videre Knappaveien til Kikut som vi når i mørket. Vi tar en liten matbit her før det bærer videre med hodelykt til Kobberhaughytta der vi avleverer en sliten vov. Deretter fortsetter vi til Frognersetra og er i mål etter 8 timer på ski.

Da gjenstår det bare å takke for følget og ønske alle en riktig god tur. Turens lengde ble 80 km.
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.