TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
LANGTUR I NORDMARKA PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker
Skitur i begynnelsen av mars med lukten av vår

Rute:
Sognsvann-Kobberhaughytta-Kikut-Katnosa-Gjerdingen -Rajebråtan-Stryken.
Stryken-Stålmyra-Hakkloa-Kikut-Kobberhaughytta-Sognsvann.
Distanse: 75 km.

Påskestemning ved Skillingen

Vi startet fra Sognsvann  og tok løypa på vestsiden av Sognsvann opp til Seterveien. Mange lange motbakker, men vi hadde godt feste. Vi tok av til høyre og fulgte Seterveien et stykke før vi tok av en upreparert idyllisk løype mot Lynhytta som ligger vakkert til ved Store Åklungen. Fra Lynhytta la vi ut på Store Åklungen og fulgte denne til Lysløypa i nordenden.

Store Åklungen fra sør

Lynhytta

Vi tok av fra Lysløypa nedenfor bakken opp til Ullevålseter og fortsatte løypa mot Aurtjern. Herfra går det løyper til Nordmarkskapellet, Kobberhaughytta og Bjørnesjøhelvete til Kikut. Vi tok løypa opp til Kobberhaughytta. Vi passerte Lørenseter som ligger utrolig vakkert til og som er en ekte Nordmarksplass. Denne eies av familien Moen som hadde servering her i helgene før, men i år var det stengt.

Lørenseter sett nedenifra

Lørenseter sett ovenifra

Etter å ha passert den vakre plassen fortsatte vi bratt oppover mot Kobberhaugtjern og Kobberhaughytta. Det er mye stigning oppover her, men du verden så vakkert det er på vei oppover.  Vi er innom  og  tar en panini, kaffe og sjokladekjeks og slapper av noen minutter.

Ved Sulutjern

Abortjern

Idyllisk langs Abortjern

Vi tok løypa om Styggedalen og ned til hovedløypa fra Appelsinhøgda og bratt ned til Sulutjern. Her traff vi skiløpere som kom fra Kikut på vei hjemover. Vi derimot fortsatte ned til Abortjern og videre over Bjørnsjøen til Kikut.

Vakkert denne flotte skidagen

Vi tar en tur innom og spiser første lunch her og nyter cola og kaffe og hilser på vertskapet Ane Moe, Knut Arne Løyte og barna Ask og Tor. Deretter går vi mot Sandungen og følger den vakre Puttedalen oppover og veien videre opp til Kroktjern. Vi passerer Sandungskroktjern og nådde etter hvert toppen. Deretter gikk det unna i bakkene ned mot Kavli bru, som deler Vesle Sandungen med Store Sandungen.

Sandungskroktjern

Plassen Sandungen ligger vakkert til under Kjerkeberget, Oslos høyeste topp 629 moh.

Vesle Sandungen med Sandbekkmana

Vesle Sandungen fra Kavli bru

Sandungen gård

Fra Sandungen gård tok vi bilveien mot Katnosa istedenfor løypa over åsen. Det er mye raskere å gå denne til Katnosløken når det er snø på veien slik som i dag. Vi fulgte Katnosaveien til Katnosløken der vi tok skiløypa videre til Sandvikshytta ved Katnosa. Det var scooterkjørt over vannet til Sandvikshytta der det er servering i helgene.

Katnosløken der det ofte er åpent vann.

Det er altid et kuldehøl her ved Katnosløken ettersom elva som oftest går åpen, men i dag var det sol og -5 grader og så vidunderlig vakkert med all snøen.

Katnosa fra Katnosdammen.

Katnosa gård

Sandvikshytta der det er servering om vinteren.

Fra Sandvikshytta fortsetter vi videre mot Fyllingen, først oppover og senere stupbratt ned til vannet og deretter over dette vakre vannet. Videre forbi plassen Elgstøa en avsides Løvenskioldplass som nå brukes som fritidsbolig. Plassen har ikke brøytet vei om vinteren og Katnosa er nærmeste vei ca 5 km unna. Vi suser forbi og videre ned til Gjerdingen og over dette forbi den vakre plassen Gjerdingen og vips er vi på Rajebråtan som er dagens mål.

Fyllingen mellom Katnosa og Elgstøa.

Plassen Gjerdingen ligger vakkert til ved vannet Gjerdingen.

Rajebråtan

Vi setter oss i solveggen sammen med andre skiløpere og nyter lunch nummer to, før vi fortsetter videre sørover mot Gjerdingsdammen. Ved Gjerdingsdammen ligger noen bygninger som tilhører Oslo Kommune Vannverk. Der bodde i sin tid damvokteren med sin familie. De siste som bodde her var familien Larsbråten som  flyttet til Hakkloa for mange år siden, der sønnen Rune Larsbråten er damvokter i dag. Han har ansvaret for alle dammene nord i marka og kjører snøscooter om vinteren. Hans mor Inga Larsbråten jobbet på Kikut i over 40 år og mange eldre nordmarkatravere husker henne.

Ved Gjerdingsdammen

Gjerdingen Skole

Store Skillingen

Vi fulgte Skillingsveien videre nedover forbi Svartvann til Store Skillingen og over dette til Stryken. Det er 9,5 km fra Gjerdingsdammen til Stryken, men bare nedover så det gikk fort unna. Fra Stryken tar vi hovedløypa tilbake til Kikut først bratt oppover mot Stålmyra i vakkert terreng og vi har endelig sola i fjeset hele veien. Løypa er flott preparert  og vi nyter ettermiddagsolen på vei opp til Stålmyra.

Stryken

Vakkert lende på vei oppover mot Stålmyra.

Stålmyra

Vi når etterhvert Stålmyra og her er det løypekryss nordover mot Daltjuvmana og sørover mot Trehørningen, begge løypene er preparert med stor maskin og en del av den nye stormaskinløypa fra Svartbekken til Kjelsås som er ferdig neste år.. Vi derimot fortsetter vestover langs hovedløypa til Kikut over vakre myrer med furutrær og landskapet minner mye om Krokskogen lenger vest. Etterhvert når vi Mårsjøen og følger scooterkjørt løype over vannet og videre ned til Smalvann. Det er svært vakkert ved Mårsjøen og vi trives i denne vakre løypetraseen. Vi når etterhvert Magovika nord i Hakkloa og fortsetter over det lange vannet Hakkloa.

Det er vakkert sørover Stålmyrene

Mårsjøen

Mårsjøhytta

Ved Mårsjøen er det vakkert

Mot Magovika nord i Hakkloa

Utsyn nordover mot Skinnskattberget 550 moh

Vi fortsetter videre sørover Hakkloa  på vår lange ferd forbi plassen Østre Hakkloa som ligger isolert til uten vei og videre sørover dette uendelig lange vannet med sola rett i mot. Vi får øye på grenda Hakkloa Vest  ei lita grend med to fastboende familier.  På Vestre Hakkloa gård bor det ingen foreløpig, men Rune Larsbråten bor i damvokterboligen. Stedet har flere hus, men disse leies bare ut som feriesteder. Nordmarka Velhus ligger her og det var et godt benyttet forsamlingshus tidligere for de få fastboende i Marka.

Hakkloa Øst

Sørover Hakkloa

Hakkloa Vest med Kjerkeberget i bakgrunnen

Etterhvert når vi land i sørenden og fortsetter bort til Kikut. Vi inntar tredje og siste lunch her mens vi pratet med bestyreren, Knut Arne Løyte. Så gikk turen tilbake over Appelsinhaugen og videre hjemover mot Skjennungen, Marimyr, Heggehullet, Lorttjern og ned til Sognsvann langs vestsiden. Vi var tilbake ved Sognsvann i skumringen, lykkelig etter en lang dag med mange fine opplevelser. Takk for følget,  god tur til dere og takk for en vidunderlig skidag som sent vil bli glemt.
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.