TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
MARKA PÅ TVERS 7 JANUAR 2009 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur onsdag 7 januar 2009.

Rute:
Movann-Kikut-Langlia-Storflåtan Dam-Skamrek-Gagnumseter-Løvlia.
Løvlia-Atjern-Storflåtan Dam-Langlia-Kikut-Movann.
Distanse: 75 km.

Perlemorskyer

Vi startet fra Movann der det har vært fine forhold i hele vinter, det er dårlig med parkering her så en bør være tidlig ute særlig i helgene. Det er også mulig å ta toget hit å ta på skiene på perrongen. Vi var tidlig ute og fikk parkert og det var bare et par biler her så tidlig. Vi tok på skiene med en gang og gikk ned til vannet som vi fulgte over til den andre siden der det var nypreparert løype opp til Lørenskogkrysset.

Tømteveien

Vi fortsatte videre oppover langs Tømteveien som er preparert for klassisk og fristil og forholdene ble bare bedre og bedre oppover til Tømtekrsset ca 5 km. Videre fulgte vi brøytet vei noen hundre meter bort til Holmetjernsveien som også var preparert i dag for klassisk og fristil. Vi fulgte denne ca 1,5 km og tok så av til venstre mot Gørjehytta, vi fulgte scooterløype videre ned til Aurtjern og løypa var i god stand. Videre ned til Kalvsjøen og Gørja og det lå et skarelag med snø på isen.

Gørjahytta

Vi nådde Gørjahytta og her er det servering i helgene, hytta ligger langs Holmenkollmarsjen og her er det altid flotte løyper til Hakadal og Kikut. Vi fulgte løypa mot Kikut forbi Lille Gørja og til Helgeren Dam, dette er en rask trasse og kilometrene spretter unna. Fra Dammen bærer det videre mot Fortjern og langs dette og vi får et glimt av den idylliske plassen Fortjernsbråtan som ligger utrolig vakkert til på den andre siden av Fortjern.

Fortjernsbråtan

Plassen var i gamle dager bebodd, men er for lengst fraflyttet og brukes nå som hytte for en ansatt i Løvenskiold. Plassen eies av Løvenskiold og etter at han fjernet skogen rundt plassen ligger den nå som en liten juvel oppe i lia og minner om hine hårde dager. Her bodde i sin tid Lukas Finne som frelste jorden sin for alle slags udyr, så aldri noe kreatur ble slått eller revet for ham (Asbjørnsen).

Kikutstua

Vi fortsetter videre bort til Smalstrømmen og følger Nordmarksveien 800 meter bort til Kutangen der vi kommer ut på Bjørnesjøen som har et lite nysnølag på isen. Vi pigger raskt over isen forbi plassen Bonna og går i land rett under Kuikutstua som ligger som en liten kongsgård ved foten av Kikutmassivet. Vi går opp til stua som er åpen og spiser lunch her og slapper av en halvtimes tid og prater litt med kokken som vi kjenner godt før vi går videre mot Fyllingen.

Fyllingen gård

Vi passerer Fyllingen Gård som for tiden står tom, de som bodde her i over ti år flyttet i fjor høst ned til Sørkedalen, men nye folk er på vei og det er bra at folk flytter inn i Marka igjen. Vi legger ut på Østre Fyllingen og videre vestover mot Vestre Fyllingen. Det hadde kommet noen millimeter snø i løpet av natten, men det gikk allikevel raskt unna over vannene.

Vestre Fyllingen

Vi  skulle følge Grenadertraseen helt til Løvlia (ca 20 km) og vi var klar over at prepareringsmaskinen var på vei mot oss fra Løvlia, men vi visste ikke hvor. Så vi staket oss videre opp fra vannet til Kveldrostjern i de gamle sporene, det er vakkert ved Kveldrostjern og dette sjarmerende navnet passer godt her ved dette lille tjernet under Kveldroshøgda. Det gikk fort med Stegg foran, og snart bar det bratt nedover mot Langlia.

Kveldrostjern

Mot Kveldroshøgda

Nedover mot Langlia

Mot Langlia og Oppkuven

Her lå i sin tid selveste storgården i marka, Ågårdslia, eller Langlia som den ble kalt i vår tid. Denne ble revet da Langlivann ble drikkevann og demmet opp. I dag ligger bare rester av grunnmurene fra den tidligere så staselige gården. Som om  ikke det var nok, går Holsledningen, en kraftlinje, rett forbi. Vi stopper ofte opp her og drømmer oss tilbake og ser for oss liv og røre på plassen.

Langlia i dag

Gamle Ågårdslia i Langlia

Bare grunnmurene igjen av den gamle staselige plassen

Langlivannet

Fra Langlia gikk det bratt oppover mot Svarten og videre langs dette lange smale vannet i en kupert trasé bort til den nordligste delen av vannet, som heter Butleren. Før oppdemmingen var dette to adskilte vann, Holsledningen krysser vannet i dag der vannene tidligere delte seg. Vi har flott utsikt mot Oppkuven som ligger der som en vegg mot vest.

Svarten med Oppkuven som en vegg mot vest

Etterhvert passerer vi den koselige Butlerhytta, et av de gamle tømmerhusene her er hentet fra Steinvollen seter, som ble revet på grunn av drikkevannet. Denne lå helt øverst i Styggedalen litt sør for Spålen og het også Lortholseter. Man kan fremdeles finne vollene etter denne setra. Butlerhytta består av en hytte og to uthus og ligger mørkt og gjemt ved nordenden av Svarten.

Butlerhytta

Et av husene på Butlerhytta er flyttet ned fra Steinvollen seter

Fra nord i Svarten mot Oppkuven

Vi forlot Svarten og kom til et løypekryss der den ene løypa går opp til Spålen og den andre følger Grenadertraseen opp til Bleiksjøen. Vi fulgte den siste  bratt  oppover langs bekken og over ei fin bru der det alltid går åpent vann (hvis du skulle være tørst). Ved Bleiksjøen traff vi endelig prepareringsmaskinen. Det var Per Gulbrandsen som var løypebas, og vi slo av en prat med han.

Langs Bleiksjøelva

Bleiksjøen

Ved utløpet av Bleiksjøen

Nå ble det prima forhold videre, og i fristil bar det opp til krysset ved Spålsveien. Her går det klassisk og fristiltrasé videre nordover i marka, men den var ikke kjørt opp i dag. Så vi fortsatte ned til Storflåtan dam langs Loka og opp til Skamrek, denne løypa er relativ ny og en del av Grenadertraseen som ble lagt her istedenfor over Storflåtan. Vi når krysset Atjernsløypa/Skamrek og tar løypa over Skamrek til Gagnumseter.

Ved Storflåtan Dam

Hytta ved Dammen

Ved Loka

Mot Bleiksjøflaka rett før Skamrek

Krysset Skamrek/Atjernsløypa

Skamrek

Nordre Heggelivann nedenfor Gagnumsetra

Fra Gagnumsetra tar vi løypa over Nibbitjern til Løvlia som holdt åpent i dag, så vi gikk inn og hilste på Rita og Vidar Bakken som er bestyrere her. Vi spiste og koste oss; heller ikke her var det mye folk, så da så. Vi avsluttet måltidet med sjokoladekake og kaffe før vi tok farvel med Løvlia. Stegg stod ute og forventet å få noe godt, og det hadde han fortjent og fikk en bolle som takk.
Turen tilbake gikk samme vei til Kikut og Movann, der vi avsluttet etter ca 75 km. Takk for turen og god tur til dere!

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.