TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR TIL ULLEVÅLSETER PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til høsttur til Ullevålseter.

Fottur:
Sognsvann-Ullevålseter-Sognsvann

Svartkulp

Vi startet på parkeringsplassen på Sognsvann, tok lysløypa til Svartkulp og fulgte Ankerveien noen hundre meter før vi tok en god sti innover til venstre. Dette er en skiløype, merket med rødt. Vi fulgte denne ca 500 meter før vi tok av til høyre. Denne stien er merket med gul maling der den tar av fra skiløypa. Vi fulgte stien i åpent lende i typisk furuskog. Stien fulgte en åsrygg og er tørr og fin mot Høgåsen (322 moh).

Flotte furumoer over Høgåsen

Fra Høgåsen bar det videre mot Taraldsrudmyra. Stien går hele veien litt øst for lysløypa, men det er lite folk som går her. Selv på søndager er det liten trafikk. Vi gikk i et landskap som er lite påvirket av skogbruk, og skogbunnen er dekket av mose og trær som har falt ned naturlig, men det som var mest slående, var stillheten og roen så nær sivilisasjonen; en sti for de melankolske som ønsker seg inn i selve eventyrskogen like i nærheten av hovedstadens pulserende liv.

Det er stille på stien langs lysløypa

Omsider nådde vi igjen lysløypa, men vi fulgte ikke den langs Store Åklungen, vi fortsatte videre på sti parallelt med lysløypa. Selv om vi var bare 50 meter fra lysløypa, gikk vi i vår egen verden. Vi hørte svakt syklistene og joggerne der borte.

Vi skimtet Store Åklungen fra stien

Til slutt måtte vi gi oss og fulgte lysløypa siste bakken opp til Ullevålseter. Vi nådde denne flott beliggende sportstua (kjent av de fleste) etter å ha brukt en drøy time fra Sognsvann. Vi gikk inn i sportstua og bestilte det vanlige av Birgitte, som alltid tar en imot smilende og vennlig. Vi slappet av en halvtime før vi tok farvel med Birgitte og Ullevålseter for denne gang.

Vi så etterhvert Ullevålseter

Ullevållseter

Ullevållseter sett ovenfra

Gikk så inn i kafeen

Farvel til Ullevålseter

Turen tilbake gikk over tunet sørover og forbi trekkhundklubb-hytta mot Lynhytta. Vi fulgte stien gjennom tett skog som godt kunne vært tynnet ut litt. Skogbunnen var død fordi skogen står så tett og litt tynning her ville ha hjulpet. Vi nådde etter hvert Lynhytta som ligger som et lite slott på sørsiden av Store Åklungen. Denne eies av sportsklubben Lyn, men det er stille her på hverdager. Hytta er relativ stor, bygget i tømmer og ser ut som en  liten festning med vinduer som ser ut som glugger; allikevel sjarmerende.

Lynhytta ved Store Åklungen.

Vi fortsatte videre i litt vått lende til vi kom inn på Sæterveien, en gammel og gressgrodd vei som gikk på oversiden av Lille Åklungen. Denne fulgte vi sørover, og vil man gå på vei, er dette en slik romantisk gressgrodd vei som vi alle drømmer om.

Sæterveien

Vi kom etter hvert til et åpent parti under Holsledningen, en kraftgate som går gjennom hele marka. Denne er nå 'frisert' hele veien. En gjeng fra Litauen ordnet det i fjor sommer. Allikevel: Nyt utsikten akkurat her! Vi fulgte veien ned til demningen i sørenden av Lille Åklungen.

Lille Åklungen

Demningen

Denne dammen er litt av et kunstverk - ca 20 meter høy og bygget stein for stein. Lille Åklungen er forøvrig et idyllisk vann, en perle. Der tok vi av på en sti til høyre rett etter dammen og fulgte denne, først gjennom tett 'ubrukelig' skog, så kom vi ut i kraftgaten og fulgte denne friserte stripen nedover med god utsikt mot Kringsjå. Der stien forlater kraftgaten, tok vi til venstre. Etter 100 meter møtte vi en ny sti som går ned til turveien rundt Sognsvann.

Sognsetra i nordenden av Sognsvann

Bilde av den gamle Sognsetra

Innfo om Sognsetra

Vi derimot tok til venstre rundt vannet og ned til Sognsetra, som for lengst er historie. Her er det satt opp et et skilt med bilde av den gamle setra og litt historikk. Fra setra er det bare 50 meter bort til lysløypa som vi fulgte ned til Stranden en nedlagt plass midt på Sognsvann. Turveien rundt Sognsvann går forbi denne idylliske vollen og det står et innformasjonskilt ved veien.

Stranden ved Sognsvann

Innfo om Stranden

Langs Sognsvann

Vi følger turveien langs Sognsvanns østside og her jogger og går det mye folk og vil man bli sett kan man gå her. Vi derimot søker inn i skogen etter å ha passert bekken fra Svartkulp følger vi en sti på oversiden av turveien til Sognsvann parkeringsplass. Vi er tilbake ved utgangspunktet og har brukt ca 2 timer og 30 minutter på hele turen. Hele turen er ca 12,5 km og anbefales.

God tur til dere!
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.