TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HSTTUR TIL SINOBER PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker
Forslag til høsttur i Lillomarka.

Tur: Ammerud-Lilloseter-Sinober-Lilloseter-Ammerud

Innfo om den gamle Lilloseterveien

Gamle Lilloseterveien fra Ammerud parkering

Vi startet i kjølig høstvær ved utfartsparkeringen på Ammerud og tok den gamle Lilloseterveien, dvs blåmerket sti mot Breisjøen. Stien er kultur og var i tidligere tider gårdsvei til plassen Lilloseter. Vi fulgte denne til lysløypa mellom Grorud og Nye Lilloseterveien. Vi gikk langs lysløypa ca hundre meter før vi tok av en sti til høyre mot Aurevann. Det er en god sti merket med rødt, altså en skiløype. Nå var den uvanlig tørr og fin.

Åpent lende innover mot Aurevann.

Vi beveget oss i åpent lende innover mot Aurevann. Vi passerte en demning, fortsatte videre i kupert terreng over en ny demning og kom til sydenden av kanskje det fineste vannet i Lillomarka. Så fortsatte vi langs vestsiden av vannet i bratt lende. Skogbunnen var vakker uten spor etter hogst, og den var dekt av mose og blåbærlyng.

Aurevann fra demningen.

Aurevann fra sør

Borrebekkhytta ved Aurevann

Aurevann

Vi passerte en stor privat eiendom der Borrebekkhytta ligger. Eieren her har gjort alt han kan for å omlegge stien som før gikk over denne vakre vollen, og han har lykkes, så vi fulgte ny sti rundt eiendommen. Vi gikk i en fantastisk fin gammel skog uten tegn til hogst, og vi nøt skogbunnens frodige mose og lyng.

Gammelskog med frodig skogbunn

Et lite herskapelig tømmerhus rett før Lilloseter

Etter hvert nærmet vi oss Lilloseter, men før, det passerte vi en nydelig eiendom med et lite herskapelig tømmerhus der alt så utrolig velstelt ut. Videre nådde vi gamle Lilloseter etter å ha passert et svært beiteområde. Det er bare låven som står igjen på den gamle plassen, gamlestua er revet for mange år siden. Dette er kultur, så hva med å bygge opp igjen gamlestua? Grunnmuren ligger der og venter.

Den "nye" låven ved Gamlesetra ruver på vollen og er ikke særlig vakker

Innfo om Gamle Lilloseter

Bare grunnmuren igjen av Gamlesetra

Vi så for oss det gamle tunet før vi gikk den bratte stien opp til Nye Lilloseter, en sportstue som alle i dag forbinder med Lilloseter. Alt er i  tipp topp stand her, og bestyrer Torgeir Soot slår gjerne av en prat. De holder åpent på hverdager tirsdag, onsdag og torsdag kl 10-17 og samme tid lørdag og søndag.

Lilloseter

Vi gikk inn i stua, som var tom, og bestilte sjokoladekake og kaffe av bestyreren, som kjente oss igjen og slo av en prat. Stedet har utrolig bra bakervarer og alltid ferske nystekte varer. Vi har forelsket oss i sjokoladekake med verdens beste glasur og nøt hver bit. Her får man påfyll av varme drikker gratis. Maken til service opplever en sjelden, og stedet anbefales på det varmeste.

Lilloseter Kafe, alt er i tipp topp stand her

Vi takket for oss og gikk videre innover i Lillomarka i ettermiddagsol og temperaturen viste bare fem grader. Vi tok skiløypa mot Søndre Langvann og fulgte denne et stykke til blåstien tar av mot høyre ved en hytte. Nydelig skogbunn fulgte oss til vi nådde Johnsenes Hvile, en liten koie der veien fra Sørskogen ender. Navnet er en gåte, sikkert et lokalt klengenavn, men hvem var disse Johnsene ?

Johnsenes hvile

Mot Røverkollen

Moderne skogbruk

Stygge sår

Det tar tid før dette blir borte

Fra hytta passerte vi et stort hogstfelt som ble felt for noen år siden. Vi fulgte en litt utydelig sti til venstre oppover hogstfeltet. Stien blir bra etter hvert, der gamleskogen overtar. Vi fulgte denne over høydedragene øst for Kroktjern i åpent og lett terreng, en nydelig tur, kanskje den fineste i Lillomarka hvis du skal til Sinober.

Høydedragene øst for Kroktjern

Det er vakkert her oppe

Og flott utsikt østover

Vi nådde etter hvert en liten nedlagt plass med en liten grunnmur. Dette var plassen Kølabonn, som for lengst er glemt, men som faktisk ligger der i en liten lysning i skogen. Man snubler over vollen, der ingen skulle tru at nokon kunne bu.
Kølabonn

Vi fulgte blåsti noen hundre meter til et hogstfelt og tok en liten sti til høyre. Her er det lett å gå feil, men vi har gått her i mange år, så vi fant stien og fulgte den ned til Åbortjernet. Her ligger Skøyensetra som nå er speiderhytte med fin båtplass. Vi fortsatte over et høydedrag og ned til blåstien til Sinober som vi gikk på i noen hundre meter opp til Nydalshytta, Fjellvang og Sinober sportstue.

Fjellvang er en liten idyll

Velkommen til Fjellvang ubetjent DNT hytte

Fjellvang fra tunet

Sjarmerende Fjellvang

Nydalshytta og Fjellvang eies av DNT og brukes som selvbetjeningshytte. Den er en liten idyll. Sinober eies av Friluftsetaten og Ellen Sønsterud er bestyrer. Hun driver friluftsbarnehage og servering i helgene. Her er masse dyr og liv, og hun har åpen en liten selvbetjeningsavdeling hver dag og inn dit gikk vi. Et koselig lokale med automater for kalde og varme drikker. Vi hvilte litt her og nøt den smakfulle innredningen før vi gikk videre hjemover.

Velkommen til Sinober

Sinober med ny fløy

I den nye fløyen er det selvbetjening og åpent hver dag

Koselig

Vi fulgte stien vi kom, tilbake til Skøyensetra, men tok en tydelig sti ned til skiløypa mot Sørskogen. Denne var tørr og fin - en liten kjerrevei bort til veien fra Sørskogen som vi fulgte bort til Johnsenes hvile. Herfra gikk det sti til Lilloseter som vi fulgte tidligere i dag.

Høstblad

Fra Lilloseter tok vi veien nedover en kilometer før vi fulgte Gamle Lilloseterveien nedover til Breisjøen. Denne er blåmerket, og vi gikk forbi en gammel kastestein der folk i alle år har lagt en liten stein oppå steinen, for at dette skulle bringe dem lykke på ferden.

Innfo om Breisjøen

Vi kom etter hvert ned på lysløypa og fulgte denne langs Breisjøen, som er drikkevann for byen og derfor inngjerdet. Etter femhundre meter tok vi igjen den gamle Lilloseterveien ned til Ammerud parkering, som vi ankom i skumringen.
Vi hadde brukt ca tre timer, hadde gått 15 km og vært innom to serveringsteder. Vi ønsker alle en riktig god tur og takk for følget!

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.