TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR TIL SKJENNUNGSTUA PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til høsttur til Skjennungstua.

Fottur:
Sognsvann-Skjennungstua-Frønsvollen-Fuglemyra -Bånntjern-Sognsvann.

Sognsvann syd

Vi startet fra Sognsvann parkering og ved kiosken tok vi til venstre ned til Løkka gård. Herfra bort til sørenden av Sognsvann og opp på veien langs vestsiden av Sognsvann. Tok så av en vei til venstre og fulgte denne til dens ende der vi tok skiløypa eller Måneskinnsløypa oppover.

Veien opp til Måneskinnsløypa

Vi følger veien oppover

Denne er våt enkelte steder så gummistøvler må man ha, men det er vel obligatorisk på denne tiden av året da det er ganske vått utenom veiene. Vi følger løypa oppover mot Tråkka og siste biten før lysløypa er det så vått at vi må gå en liten omvei inn i skogen.

Langs Måneskinnsløypa

Stien Tråkka-Skjennungstua

Vi krysser lysløypa mellom Frognersetra-Ullevålseter og fortsetter på sti mot Skjennungstua også dette skiløype og vått når det har regnet, men i dag var det tørt og fint. Denne traseen er som en liten kjerrevei og god å gå selv om det er noen våte partier.

God sti

Litt vått enkelte steder

God klopp over myra

Det går slakt oppover til vi har passert en myr som vi forserer på god klopp, dvs gamle jernbanesviller lagt etterhverandre. Siste biten opp til Skjennungstua er bratt, men vi kan snart puste ut når vi når tunet på Skjennungstua. Hytta ligger på en topp med flott utsikt særlig vestover, i dag var det pent vær og åtte grader og mange satt ute, men vi foretrakk å tre inn i varmen.

Skjennungstua

Det er lite folk inne i stua, men plassen foran peisen er opptatt så etter å ha hilst på Bjørn og bestilt muffins og kaffe setter vi oss bakerst i lokalet. Vi nyter stedets atmosfære, med lys på alle bordene og varme i peisen. Dette er et sted man bare kan bli så lenge man vil for det er så utrolig koselig her. Det er lite folk i dag så Bjørn som er bestyrer tar seg tid til en liten prat med oss og vi prater om løst og fast i Marka og han får litt "news" fra andre stuer. Klokka slår 16 og det er stengetid og vi forlater Skjennungstua for denne gang og blir fulgt ut av Bjørn som ønsker god tur !

På stien mot Frønsvollen

Utsikt mot Maridalen gjennom skogen

Utsikt mot Maridalsvannet og Lillomarka

Vi tar på hjemvei om Frønsvollen og følger stien vi kom opp hundre meter før vi følger en bratt sti som tar til høyre ned til blåstien som vi følger i vått og mørkt lende. Etterhvert kommer vi til et stikryss og tar til venstre og følger blåstien over vakre høydedrag med flott utsikt østover mot Lillomarka.

Vi ser Frønsvollen foran oss

Så er vi der og foran oss ligger Frønsvollen og utsikten herfra sørover er  vakker mot fjorden og byen i sør. En ny flott skigard er bygd rundt hele eiendommen etter at Friluftsetaten overtok stedet i sommer. De har hatt husdyr her hele sommeren som har beitet på de gamle vollene og den gamle røde stua er leid ut til Norges Naturvernforbund.

Velkommen

Gamlestua på Frønsvollen

Frønsvollen fra vest

Kristiania Skiklubbs hytte på Frønsvollen

Frønsvollen fra sør

Et minne fra sommeren og Frønsvollen

Vi tar farvel før vi går ned den bratte veien til Tråkka og krysser lysløypa og følger skiløypa sørover mot Fuglemyr, denne er også blåmerket mot Vettakollen. Ved Fuglemyra er det funnet rester fra eldre vikingtid så her har det bodd folk engang.

Innfo om Fuglemyra

Fuglemyra fra nord

Fuglemyra fra sør

Vi tar skiløypa her og ikke blåstien til Vettakollen og følger denne i åpent vakkert lende nedover mot Bånntjern, litt vått her med en del bekker.

Mellom Fuglemyra-Bånntjern

Videre nedover mot Bånntjern

Omsider før Ankerveien tar vi av en sti til venstre og kommer ned på oversiden av Bånntjern og ser ned på dette vakre vannet ved Ankerveien.

Vi ser ned på Bånntjern

Bånntjern

Bånntjern fra sør

Bånntjern fra Ankerveien.

Bånntjern fra Ankerveien

Videre følger vi sti ned til Ankerveien som vi følger bort til Sognsvann forbi Løkka Gård og vi er tilbake ved bilen etter en flott ettermiddagstur. Vi har brukt ca tre timer på turen som er 15 km lang.

Høst langs Ankerveien

Løkka gård ved Sognsvann sør

Takk for turen og god tur til dere !
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.