TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR TIL LØVLIA PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til høsttur med sykkel og fottur til Løvlia.

Sykkeltur:
Skansebakken-Mellomdammen-Skansebakken.
Fottur:
Mellomdammen-Kustein-Løvlia-Heggelia-Mellomdammen.

Midtre Lysedammen mot Hornet

Vi startet ved parkeringsplassen på Skansebakken, syklet opp til Nedre Lyse og tok den koselige veien opp til Lysedammen. Fra Lysedammen syklet vi opp til Heggeliveien og fulgte denne oppover forbi Hornet til Stuevannskrysset. Her tok vi til venstre og syklet Heggeliveien bratt oppover de såkalte Gopletjernsbakkene.

Heggeliveien under Hornet

Vi krysset skiløypa Skansebakken-Løvlia som kommer opp gamleveien fra Lysedammen. Denne er bratt og kun kjerrevei, men fin å gå på. Litt lenger opp tar skiløypa av til høyre opp Kjagdalen. Vi derimot fulgte Heggeliveien videre oppover og fikk etter hvert flott utsikt mot byen og Gopletjern.

Gopletjern

Etter at de hugget ned skogen her for noen år siden, kom denne flotte utsikten frem. Rett nedenfor veien ligger det en gammel grunnmur på en liten hylle, her lå Ørretklubbens første hytte som nå er flyttet til Heggelia.

Her lå Ørretklubben sin første hytte

Vi fortsetter opp til høyeste punkt på Heggeliveien og skifter til tørr sjorte ettersom vi er våte av svette. Deretter setter vi utfor mot Søndre Heggelivann og følger dette på oversiden forbi Bymyra. Rett før Gråberget tar vi en sidevei til venstre mot Mellomdammen dvs demningen på Nordre Heggelivann.

Bymyr

Mellomdammen mot Nordre Heggelivann

Her setter vi fra oss sykkelen og fortsetter til fots opp til Kustein 609 moh. Det er også mulig å gå om Møkkalitjern til Løvlia, men vi foretrekker å gå om Kustein. Fra demningen er det svært bratt oppover, men etter at de hugget her i fjor sommer er utsikten mot Nordre Heggelivann verdt slitet.

Utsikt mot Nordre Heggelivann og Heggelia i det fjerne

Vi når etterhvert toppen av Kustein og nyter den fantastiske utsikten i alle retninger, denne må bare oppleves. Vi fortsetter deretter videre på blåmerket sti inn i natureservatet over myrer og åpne høydedrag i et typisk Krokskogen terreng som vi elsker.

Fra Kustein mot Søndre Heggelivann og byen

Fra Kustein mot Gyrihaugen og Norefjell

Fra Kustein mot Oppkuven

Vi krysser etterhvert bekken fra Møkkalitjerna og fortsetter nordover og kommer etterhvert inn på stien fra Kampesetra som vi følger forbi Stormyra og videre opp til Løvlia selveste storstua på Krokskogen, som eies av Skiforeningen.

Mellom Kustein og Løvlia

Bekken fra Møkkalitjern

Vi går inn og hilser på Toveog Viggo Hansen som er nye bestyrere på Løvlia, vi kjøper en cola og setter oss i den flotte peisestua og spiser nista vår. Viggo og Tove setter seg ned sammen med oss og det blir pratet om løst og fast. De tok over stua høsten 2016 etter at Vidar og Rita Bakken sluttet etter 15 år. Det er blitt gjort mye på Løvlia i høst og Stua er rein og koselig. De har åpent fra onsdag-søndag kl 10-16 frem til skisesongen og deretter hver dag utover vinteren.

Løvlia

Vi tar farvel med Løvlia og fortsette ned til Nibbitjern langs blåstien over en høyde, videre langs med vannet i kupert terreng. Vi følger stien ned til den nordligste vika i Nordre Heggelivann og går mot Gagnumsetra mellom Skamrek og denne smale vika i Nordre Heggelivann.

Nibbitjern

Vår nye turvenninne Tuva bader i Nibbitjern

Idyllisk tjern mellom Nibbitjern og Skamrek

Nordre Heggelivann ved Skamrek

Nordre Heggelivann nedenfor Gagnumsetra

Vi passerer Gagnumsetra som eies av Løvenskiold og som ligger idyllisk til ved Heggeliveien og med utsikt mot Skamrek. Det var nettopp her Asbjørnsen gikk feil på sin vandring "En sommernatt på Krokskogen".

Gagnumsetra

Vi fortsetter mot Heggelia og følger blåstien langs veien mot gården og kommer på oversiden av plassen der den gamle seteren lå som ble revet da gården ble bygget i 1920. Det gamle selet ble flyttet til Gagnumsetra og er hytte for Skogsjefen i dag.

Heggeliseter med Nordre Heggelivann

Gården er en av de vakreste i Marka der den ligger på en stor voll ved Nordre Heggelivann. Gården er privat og eies av Gunvor Greni som er født på plassen og fikk kjøpt den av Løvenskiold i 1989.

Heggeliseter fra sør

Heggeliseter fra Heggeliveien

Det er stille her i dag og ingen fastboende så vi fortsetter videre Vakerveien til Vakerseter, denne stien er nå blåmerket og i god stand og en del av Asbjørnsenstien til Sørkedalen. Her er ofte mye høstkantarell, men ikke i høst og det går sjelden folk her, men stien er et godt alternativ til Heggeliveien.

Heggeliseter fra Asbjørnsenstien

Vi går oppom Vakersetra og slapper av litt før vi fortsetter en sti ned til Midtdammen der vi har sykkelen. Stien er vanskelig å finne men tar av ved veien nedenfor Vakersetra og fra der den tar av henger det et rødt bånd. Det er også mye høstkantarell vanligvis her, men ikke denne soppfattige høsten..

Vakersetra

Urskog mellom Vakersetra og Søndre Heggelivann

Vi er tilbake ved sykkelen og har brukt tre timer på turen rundt Nordre Heggelivann og gått ca 15 km. Vi sykler tilbake til Sørkedalen og tar Gråseterveien nedover forbi dammen på Søndre Heggelivann og bratt nedover mot Storbekkhytta.

Søndre Heggelivann fra veien til Mellomdammen

Videre ned til Slora og forbi plassen der hovedhuset brant for lenge siden, men uthusene står fortsatt. Vi når Skansebakken øverst i Sørkedalen i mørket og takker for en fin tur på Krokskogen. Vi har syklet ca 25 km og gått 15 km, god tur til dere !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.