TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR I NORDMARKA PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til høsttur fra Skar til Kikut.

Rute:
Skar-Øyungen-Liggeren-Helgerendam-Fortjernsbråten-Kikut.
Kikut-Fortjern-Helgerendam-Liggeren-Øyungen-Skar.
Distanse:
25 km.

Tunet på Liggeren er verdt et besøk.

Vi startet ved parkeringsplassen på Skar innerst i Maridalen og tok veien oppover langs Skarselva til Øyungsdammen, ca 2 km på vei.

Langs Skarselva

Mye vann i Skarselv

Oppe ved dammen beskuet vi den fremdeles uferdige dammen som har stått slik i alle år fra den ble bygd. Den skulle vært mye høyere enn den er i dag, og Øyungen mye større, men slik ble det heldigvis ikke.

Den uferdige Øyungsdammen

Mye vann slippes ut fra Øyungsdammen i dag

Vi tok av på en god sti til venstre etter dammen og fulgte blåstien langs østsiden av Øyungen, et av de vakreste vannene i marka med alle sin øyer; derav navnet. Det er idyllisk langs denne siden av vannet med mange fine rasteplasser, og Øyungen er et populært badevann etter at det for noen tiår siden sluttet å være drikkevann.

Øyungen

Et av de vakreste vannene i Marka

Øyungen har fått navnet pga alle øyene

Vi fortsatte langs vannet i etter hvert litt småkupert lende mot Kalven som henger sammen med Øyungen. Herfra og oppover til den vakkert beliggende plassen, Liggeren. Det er en av de vakreste plassene i marka, i alle fall var den det før jordene ble tilplantet med skog for 20-30 år siden

Kalven er begynt å frosse til

Kalven er en del av Øyungen

En idyll av de skjeldne

Vi tar farvel med Kalven i høstsol

Tunet på Liggeren er en idyll med store lønnetrær. Det består av våningshus, låve med fjøs og to små hus. Stedet leies av Oslo Arkitektforening og holdes godt i stand. Vi pleier å sette oss på husken under lønnetreet og late som om vi er barn igjen. Vi gynger fram og tilbake og er bare til. Det gir et sug i magen, og vi synes det er godt å være en del av tunet, de vakre bygningene og marka.

Hovedhuset er leid ut til Arkitektforeningen

Vi tok farvel med Liggeren og fortsetter videre vestover på blåsti på nedsiden av veien, litt kronglete og vått her, før vi krysset veien og begir oss oppover mot Kvehøgda. Vi fikk etter hvert flott utsikt sør og vestover mot Øyungen og Rottungen og kunne se helt til Tryvannsåsen i vest.

Utsikt mot Øyungen fra Kvehøgda

Fra toppen bar det videre slakt nedover, og vi passerte flere hogstfelt som har lysnet denne traseen som var svært mørk og dyster tidligere. Her var mye piggsopp som vi ville plukke på veien tilbake. Vi fikk etter hvert øye på Kikuttoppen (612 moh), og den tok seg flott ut herfra.

Den skogen som har fått stå i fred er riktig fin gammelskog

Vi nærmet oss Helgeren, et av de store vannene i marka, og tok blåstien som  etter hvert førte oss opp til dammen. Vi krysset veien til Gørja og gikk over demningen langs veien og tok sti til høyre rett etter dammen mot Fortjernsbråten. Man kan også følge veien langs Fortjern til Nordmarksveien, men turen om Fortjernsbråten er en kurisiotet og må oppleves.

Helgeren fra dammen

Vi passerte en ny demning og nøt utsynet over dette store vannet med Barlindhøgda i bakgrunnen. Magasinet var tappet en del ned og det var tørre strender langs land. Vi gikk forbi en flott leirplass ved sørenden av vannet før det bar bratt oppover og videre langs Fortjern i småkupert og vakkert lende til vi nådde den vakkert beliggende plassen Fortjernsbråten.

Fortjernsbråten

De to elste husene er uthus og hytte

Vi satte oss på tunet og nøt utsikten over Fortjern. Her er det stille og rolig, og det er sjelden at det går folk forbi her. Husene er små og brunbeisete og står tett rundt et tun. To av dem er leid ut til private og er i god stand. Det er mange år siden det var fastboende her. Dette er et sted "der ingen kunne tru at nokon kunne bu".

Fortjernsbråten nedenifra

Vi somer inn plassen før vi tar farvel

Skogen her sto tett for noen år siden. Det var mørkt og trolsk her på Fortjernsbråten og lite sol. Men hva skjer? Jo, godseieren hogger ned all skogen rundt husene helt ned til vannet. Plassen blir slik den en gang var og kan nå sees fra alle kanter; en perle har oppstått. Stor takk til godseieren!

Fortjern mot øst

Fortjernsbråtan fra brua ved Smalstrøm, så nært, men alikevel så fjernt fra alle som sykler her.

En liten juvel i den "mørke skov"

Vi tok farvel med denne vakre plassen og fortsatte videre mot Nordmarksveien som bare ligger 700 meter fra plassen. Vi måtte følge veien et stykke langs Bjørnesjøen før vi tok en gammel kjerrevei langs Bonnamyra. Denne er temmelig våt enkelte steder og egner seg ikke for sykling nå på høsten, men den er fin å gå på.

Utsikt vestover mot Bjørnesjøen fra Kutangen

Vi kom ut på Nordmarksveien ved Bonna som ligger vakkert til ved Bjørnesjøen og er nærmeste nabo til Kikutstua som bare ligger noen hundre meter unna. Vi gikk bort til Kikutstua, som er dagens mål, og inntok en velfortjent lunch før vi tok samme turen tilbake til Skar. Hele turen fram og tilbake var på 25 km, og vi brukte ca 5 timer.

Vi takker for en flott høsttur og ønsker alle en riktig god tur.

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.