TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR TIL VANGEN PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til høsttur i Østmarka.

Tur:
Sandbakken-Tømmerholtjern-Skjelbreia-Vangen.
Vangen-Mellomåsen-Tømmerholtjern-Sandbakken
Distanse:
15 km.

Sandbakken

Vi startet på parkeringsplassen nedenfor Sandbakken og gikk bratt opp til Sandbakken kafé (stengt på hverdager unntatt fredag). Sandbakken eies av Friluftsetaten, og bestyrere her er Sebastian og Gunn. Sandbakken er åpen fra fredag til søndag kl 10-16. Stedet har frittgående høns, og tunet er en idyll med det store tuntreet.

Den gamle veien opp til Tømmerholtjern er bygd opp stein for stein

Vi fortsatte forbi og tok blåstien opp til Tømmerholtjern. Det er litt bratt opp her. På toppen ligger det idylliske tjernet som vi elsker, og det er vakkert her ved Tømmerholtjern med mange fine rasteplasser.

Tømmerholtjern fra sør

Tømmerholtjern fra nord

Tømmerholtjern fra vest

Høstgult siv ved Tømmerholtjern

Vi gikk langs vannet og tok etter hvert en bratt sti opp til et høydedrag før det bar i kupert terreng, noe som er typisk i Østmarka hvis man går den på tvers, dvs østover. I bunnen ligger det gjerne en myr, og vi passerte to våte myrer, men ei klopp gjør det greit å komme over. Vi kom inn på skiløypa fra Eriksvann og fulgte denne til Skjelbreiaveien.

Gode klopper i Østmarka

Kupert terreng med myrer mellom høydedragene

Her ligger Slåttebråten (den glemte plassen i Rausjø skog). Plassen ble ryddet i år 1800 av Andreas Johnsen og nedlagt i 1860. Fremdeles ligger grunnmuren igjen og minner om den gamle plassen.

Innfo om Slåttebråten

Slåttebråten

Fra Slåttebråtan kommer vi ut på Skjelbreiaveien

Skjelbreia fra sør

Vannet Skjelbreia

Vi fortsatte på veien langs vannet Skjelbreia, og det er alltid vakkert her langsmed vannet.

Veien langs Skjelbreia

Langs Skjelbreia

Idyller langs vannet

Mange fine rasteplasser langs vannet

Vi snur oss og tar farvel med denne idyllen

Høstgule trær langs veien

Vi kom etter hvert til plassen Skjelbreia, som eies av Oslomarka trekkhundklubb, og her er det nettopp flyttet inn en hundekjører. Ingen bikkjer her i dag, bare stille og rolig en mandag ettermiddag.

Plassen Skjelbreia

Vi gikk videre på veien, og etter noen hundre meter tok vi blåsti til venstre over en ås, først bratt oppover og videre nedover til skiløypa fra Skogsmåsan som vi fulgte ned til Vangenveien.

Vi krysser Vangenveien og tar rødmerket løype inn i skogen.

Traktkantarell

Vi krysset denne og fulgte skiløypa mot Kjerrmosan i vått terreng. Her fant vi årets første Traktkantarell, men lot de stå og fortsatte bort til det idylliske tjernet ved Kjerrmosan.

Løypekryss ved Kjerrmosan

Kjerrmosan

Måsaløypa opp til Vangen

Trollsk bjørkeskog

Herfra gikk vi oppover til Vangen langs skiløypa fra Bysetermosan og nådde etter hvert Vangen som ligger høyt og fritt som et slott.

Vi skimter Vangen

Vangen

Vangen eies av Skiforeningen og bestyres av Roy Knutsen og Frank Westlie. Stua har åpent hver dag fra 10-15 og 10-16 i helgene. Det er leirskole her for førskolene rundt om i Oslo, og det er alltid masse barn her på hverdager. Vi gikk inn i stua og satte oss på vår vanlige plass og kjøpte cola, kanelsnurring og kaffe. Etter hvert kom Frank og slo av en prat. Roy var syk i dag. Så kom alle barna hjem fra tur, og Frank måtte lage middag. Han ønsket oss god tur og kastet seg over grytene, mens vi sa farvel og bega oss på hjemvei.

Høstgul bregne

Vi valgte samme vei tilbake, men da vi nådde Skjelbreiaveien, tok vi til høyre og fulgte blåstien over Mellomåsen. Denne går oppi åsen ovenfor Skjelbreia og er et bra alternativ til veien, selv om det er en tyngre tur. Vi fulgte en sidevei noen hundre meter, og etter en stund gikk stien av til venstre. Vi fulgte denne over åsen. Det er tett skog og lite utsikt, og vi gikk i småkupert terreng. Så bar det nedover igjen, og vi tok en sti til venstre som går ned til Skjelbreiakrysset. Blåstien videre bort til Slåttebråten er kronglete, så den går vi sjelden.

Bregne

Vi fulgte Skjelbreiaveien tilbake til Slåttebråten og fortsatte over åsen tilbake til Tømmerholtjern. Midtveis opp fra myra passerte vi rene urskogen, der falne trær blir liggende til de råtner. Skogbunnen var helt grønn av mose. Å gå i slik skog er en nytelse, og i Østmarka opplever man en rik skogbunn og lite moderne hugst

"Urskog"

Skogbunnen var helt grønn av mose

Flotte høstfarger

Vakkert

Rene kunsten

Vi nådde Tømmerholtjern, et av de vakreste tjerna i Østmarka, og gikk blåstien ned til Sandbakken og videre veien ned til parkeringsplassen. Vi hadde hatt en flott ettermiddagstur i Østmarka og håper at flere tar denne flotte turen som vi aldri blir lei av.

Vi tar farvel med Tømmerholtjern

Vi hadde gått ca 15 km og brukt 3 timer på turen. Vi ønsker alle en riktig god tur i Østmarka.

God høst !
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.