TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
SKIFØRE I HØYDEN 27.11. 2007 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur tirsdag 27 november 2007.

Rute:
Skansebakken-Lysedammen-Heggeliveien-Nordre Heggelivann-Skamrek-Skottaveien-Løvlia.
Løvlia-Nibbitjern-Heggelivannene-Gråseterveien-Skrubbdal-Skansebakken.
Distanse: 45 km.
Tid: 6 timer.

Vi startet fra parkeringsplassen på Skansebakken og gikk på beina opp til bommen ved Nedre Lyse. Herfra tok vi på skiene dvs "steinskiene" de aller dårligste skia fordi det var lite snø oppover og litt grus og stein hele veien opp til Lysedammen. Anbefaler kanskje å gå på beina, men vi beholdt skia på og syns det gikk greit. Oppe ved dammen tok vi veien til høyre opp til Heggeliveien og fulgte denne bortover langsmed øvre Lysedam. Lite snø hele veien opp til der Gamle Heggeliveien kommer inn på Nye Heggeliveien. Og herfra bedret forholdene seg betraktelig og vi fulgte et bra skispor opp til Stuevannskrysset.

På vei oppover Gopletjernsbakken

Herfra lå det ca 10 cm snø og denne var fast og fin og vi kom ikke ned på grusen lenger og forholdene ble bare bedre og bedre oppover Gopletjernsbakkene. Det hadde kjørt en del biler her men det var flott spor midt i veien og langs kanten av veien og vi kunne bare lange ut og gå så fort vi ville oppover. Det var så vakkert med litt snø på trærne og glitrende snøkrystaller og knallblå himmel. Føret var helt topp med ca -2 grader og vi gikk på blå ekstra med isklister i bånn og kjente at skia satt godt oppover. Vi passerte Gopletjern og nøt utsikten mot hovedstaden mens sola faktisk varmet så sent i november.Vi tok oss en liten kopp kaffe her mens vi skuet utover alt dette vakre.

Utsikt mot Gopletjern.

Bymyr ved Heggeliveien.

Vi nådde etterhvert toppen og fortsatte ned mot krysset der Heggeliveien møter Gråseterveien. Herfra passerte vi hyttene på Bymyr i åpent lende og god utsikt og vi kunne følge oppgåtte gode spor langs Heggeliveien. Passerte under Gråberget  og tok sidevei ned til Mellomdammen og etterhvert ut på Nordre Heggelivann som hadde et skarelag med snø. Det var godt å kjenne skikkelig vinter igjen og kulda beit i ansiktet over vannet med Heggeligrenda og Heggeliseter rett i mot.

Nordre Heggelivann

Heggeligrenda

Heggeliseter

Vi fortsetter bort til plassen Heggeliseter og går opp til denne vakre plassen og setter oss i solveggen på Gossebu. Det er rene påskestemning og sola varmer mens vi koser oss med medbrakt niste og termos. Vi sitter her og nyter gårdstunet, utsikten mot Nordre Heggelivann og sola en halvtimes tid før vi tar farvel med denne gamle finneplassen. Vi skal lengre og fortsetter ned til vannet igjen mot Gagnumsetra der vi må gå i land før vi legger ut på Skamrek og videre over dette, til venstre ser vi sola så vidt over Gråberget i vest.

Skamrek mot sør.

Fra Skamrek går vi i terrenget ca 500 meter ned til Skottaveien, denne veien går på oversiden av Storflåtan og er ca 4 km lang. Vi følger veien ca 3 km til der løypa fra Ringkollen mot Løvlia krysser veien og fortsetter mot løvlia over Lauvliflakene. Det er skispor fra helgen som vi følger opp til Lauvliflakene og over disse i vakkert åpent lende og ned til Løvlia Skistue som er stengt i dag. Det var helt fint å gå i terrenget bortsett fra den bratte bakken opp til Lauvliflakene.

Lauvliflakene

Løvlia Skistue.

På Løvlia treffer vi en annen skiløper som vi kjenner godt og prater en god stund med han, han har gått løypa over Oppkuvvann og var strålende fornøyd med årets første skitur. Vi ønsker han god tur tilbake og fortsetter i hans spor ned til Nibbitjern og det går utrolig bra med så lite snø, men vi må være litt forsiktige enkelte steder. Vi når Nibbitjern og legger ut på isen og det braker litt under oss, men det er bare tegn på at isen vokser har vi hørt og vi er temmelig trygge med 15 cm is under skiene. Vi nyter turen over vannet som er en rask staketur og vi når etterhvert den andre enden.

Nibbitjern mot øst.

Videre ned til Nordre Heggelivann er det bare å stå på over lyng og myr og utforbakkene ned til Nordre Heggelivann står vi rett ned for her finnes det ikke stein. Vi velger å gå tilbake over begge Heggelivannene og utpå vannet kommer vi inn på sporene våre fra tidligere i dag og følger dem over Nordre Heggelivann forbi Heggeliseter som ligger der forlatt som en liten eventyrplass. Vi har et lite forhold til denne plassen etter som vi har drevet servering der en vinter.

Heggeliseter

Når vi når Dammen følger vi veien noen hundre meter før vi går ned på Søndre Heggelivann og staker over dette. Vi er i den "blå timen" og nyter skumringen og når vi når Søndre Dam snur vi oss og tar farvel med Søndre Heggelivann. Vi tar Gråseterveien nedover og vi kan bare nyte utforkjøringene for det er en god såle i veien og ikke noe grus. Vi passerer Gråseterhytta og skumringen går over til mørket som følger oss nedover mot Storbekkhytta til Slorakrysset. Vi velger å gå Skrubbdalsveien på ski og vi går langs kanten hele veien ned til Skrubbdal og fortsetter skiløypa langs veien helt ned til bilen på Skansebakken.

Vi takker for turen og selv om det er lite snø og vanskelige forhold den første biten så får du masse skiglede når du passerer 300 meter og husk at de bilene du treffer også har rett på veien.

God tur ! (Og nå er det meldt snø et par dager så helga kan bli fin.)
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.