TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTUR FRA SØRKEDALEN TIL KIKUT PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til høsttur fra Sørkedalen til Kikut.

Tur: Sørkedalen-Finnerud-Kobberhaughytta-Glåmene-Sakariashytta-Fyllingen-Kikut.
Kikut-Glåmene-Kobberhaughytta-Svartor-Sørkedalen.

Kobberhaughytta

Vi startet fra Åmot parkeringsplass ved Sørkedalen skole og gikk ned til Elveli i et landskap som var helt hvitt av rim. Hestene på beite oste av frostrøyk men så ut til å ha det bra. Det var bare et par kuldegrader, men fuktig kald luft.

Eventyrskog

Vi fortsatte videre fra Elveli og fant blåmerket sti mot Finnerud som vi fulgte oppover lia. Under oss lå Sørkedalen hvit av frost og rim, men etterhvert som vi kom  høyere kom vi inn i en varmluftsone og rim og det hvite landskapet gikk over til mer høstlig natur og vi passerte "Eventyrskog" uten tegn til hoggst..

Finnerud

Ettersom denne fønvinden bare regjerte i høyden var det fin frost i bakken selv om det var full vår i tretoppene. Nede i Sørkedalen var det barfrost og kuldegrader, mens oppe på Finnerud var det fortsatt høst og varmt, men rim på bakken..

Motjern har frosset til

Vi passerte Finnerud en koselig Nordmarksplass der det er servering hver helg og fortsatte ned til Motjernet og langs dette og videre opp til Kobberhaughytta som lå som et Soria Moria slott. Det var mye folk som satt i solveggen og koste seg i dag. Vi var bare innom for å hente bikkja som vi lufter av og til og ettersom vi akkurat nå har utstilling på Kobberhaughytta var vi innom peisestua og tittet på de 10 tegningene fra Jotunheimen som skal henge der i hele vinter.

Velkommen til Kobberhaughytta

Den koselige peisestua på Kobberhaughytta

Stegg var yr av glede for å få tur og sprang av gårde foran meg videre mot Glåmene. Tørt og fint hele veien og vi passerte Kobberhaugtjern og  fortsatte videre over Appelsinhaugen. Videre langs Glåmene vestover mot Sakariashytta i et åpent myrlandskap og på småputtene hadde det lagt seg is i løpet av natten.

Kobberhaugtjern

Glåmene

Fra Sakariashytta fulgte vi veien mot Fyllingen et par hundre meter før vi fulgte blåmerket sti som tok av til venstre og inn i skogen. Denne stien går paralelt med veien og er et fint alternativ hvis du ikke ønsker å gå på veien. Etter å ha krysset bekken fra Sakariastjern går stien skrått til venstre mot Midthytthøgda (478 moh) og videre over Middagskollen. Middagskollen var klokke for gården Finnerud i gamle dager, sto sola over kollen var klokka 12 og det var middag.

Mot Kikut

Kikutmassivet

Gammelskog

Fra Middagskollen fortsatte vi nedover mot Vestre Fyllingen og hadde flott utsyn mot Kikutmassivet. Vi kom inn på veien og fulgte denne mellom Vestre og Østre Fyllingen og hadde flott utsikt mot begge vann fra brua mellom vannene.

Vestre Fyllingen

Vestre Fyllingen fra brua mellom Østre og Vestre Fyllingen

Fyllingen gård

Vi følger veien langs med Østre Fyllingen forbi gården Fyllingen og sola varmer som det skulle være september langsmed vannet. Det er nettopp flyttet inn nye folk på gården.  Fra gården tar vi gamleveien videre mot Kikut som er ryddet i høst og det er nyhoggd langsmed traseen.

Utsikt sørover Østre Fyllingen

Vi når Kikutstua som er dagens mål og går inn i kafeen og setter oss sammen med Ask eldstegutten til vertskapet, etterhvert kommer resten av familien, minstemann Tor som er litt av en skøyer, Knut Arne og Ane som har drevet Kikutstua i over 11 år. Vi spiser nistepakka vår og blir spandert kaffe og kaker av vertskapet. Omsider takker vi for oss og begir oss på hjemvei og vi tar blåmerket sti sørover mot Fyllingsdammen og videre gjennom Osmarka til Deledalsveien. Åpent og fint landskap hele veien, det er kaldt i søkk og mildt i høyden så temperaturen svinger som en jojo.

Glåmene

Det er litt bratt opp til Glåmene, men når vi er på toppen er det glemt for det er så utrolig vakkert her på Glåmene. Vi kommer til et stikryss på toppen og tar sti til venstre mot Kobberhaughytta der vi gikk tidligere i dag. Vi har gått en fin runde til Kikut og drar tilbake til Kobberhaughytta med Stegg.

Skumring med utsikt fra Kobberhaughytta mot Oslofjorden

Etterpå går vi stien om Andtjernet og videre mot Studenterhytta og veien ned til gården Svartor i skumringen. Svartor er i privat eie og låven er satt i stand og hovedhuset ser innbydende ut. Vi vandrer den siste biten ned til Sørkedalen på vei og kjenner kulden nedover og landskapet blir mer og mer vinterlig i en verden av rim og frost. Vi ankommer Åmot parkeringsplass i mørket og takker for en flott søndagstur. Vi har gått ca 25 km og brukt ca 5 timer uten pauser og takker for oss og ønsker alle riktig fine turer og husk vinter og snø er rett rundt hjørnet og gjett om vi gleder oss !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.