TOM STENSAKER
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur i Østmarka
Rute:
Losby-Røyrivann-Søndre Krokvann-Grinderen-Søndre Krokvann-Børtervann-Rausjøen-Mosjøen-Vangen.
Vangen-Steinsjøen-Skålsjøen-Drettvann-Halsjøen-Drettvann-Skålsjøen-Knurra- Mønevann-Losby.

God Nytt Skiår fra Tangen

Vinterstemning ved Losby

Vi starter på Losby Golfbane

Losby Golfhotell

Vi startet fra parkeringsplassen på Losby og tok veien ned til Mønevann forbi Losby Golfhotel. Landskapet var kledd i hvitt rim og slik hadde det vært noen dager og med kuldegrader lenge lå det nå ca 20 cm tykk is langs hele Losbyvassdraget fra Mønevann til Søndre Krokvann.

Plassen Sotua ved Mønevann

Mønevann med plassen Sotua

Vi var klar for årets første skitur i Østmarka og vi var yre som kalver om våren til endelig å prøve isen. Vi hadde de uunværlige ispiggene på plass da vi tok på skiene å la i vei over det første vannet.
Vi hadde valgt Østmarka fordi dette området lå så lavt at det ikke hadde vært vinter her før nå. Det at vi gikk alene gjorde oss enda mere forsiktig og utpå isen var vi trygge med en gang. Det var mange som hadde gått på skøyter og på beina denne ruta tidligere og det var et slags skøytetråkk på isen.

Mønevann med plassen Finnland

Finnland

Røyrivann med Tangen

Fra Mønevann fortsatte vi på Røyrivann etter hundre meter på beina mellom vannene. Røyrivann er et eldorado for skøyting med bukter og kroker og henger sammen med Geitsjøen. Vi derimot fortsatte sørover mot Knurra et smalt sund der det kommer ut en bekk. Her kan det være tynn is, men i dag gikk det greit og vi kunne fortsette sørover forbi Røyrivannskoia som tilhører Turistforeningen og er en ubetjent hytte.

Knurra

Skøyteløper i Knurra, den smale passasjen i Røyrivann.

I Knurra kan det være usikker is, men i dag var det tryggt.

Røyrivann fra sør

Vi gikk i land i sørenden av vannet, her renner det en bekk ut, men det var tryggt og fint i dag. Deretter bratt opp til neste vann på beina som var Nordre Krokvann også her bare noen hundre meter mellom vannene. Her traff vi flere skøyteløpere som hilste og var fornøyde. Vi gled lykkelig videre over vannet og fortsatte igjen bratt opp til neste vann som var Tappenbergvann, her ligger Tappenbergvannshytta.

Tappenbergvann

Vi står nå foran det aller helligste i Østmarka nemlig reservatet et landskapsvernområde med villmark og urørt natur. På med skiene og inn i villmarka, her er så vakkert og vi nyter det mens vi glir over vann etter vann. Vi passerer Midtre Krokvann og etter hvert det vakreste nemlig Søndre Krokvann. Vi tar en ekstra runde her helt øst i vannet og en og enda en skøyteløper vinker og hilser. Vi fortsetter til Grinderen og går hele vannet frem og tilbake før vi går tilbake til Søndre Krokvann.

Midtre Krokvann

Vi har opplevd mange vakre steder i Marka, men her inne kryr det av idyller og man får så god oversikt fra vannene. Helt fra Mønevann har det hele tiden bare vært noen hundre meter mellom vannene, men videre sørover mot Børtervann må vi gå til fots ca 2 km fra Søndre Krokvann. De fleste snur her og går tilbake eller tar med seg Grinderen og Nordbysjøen lenger øst.

Ut på Søndre Krokvann

Grinderen

Men vi er ikke som andre og skal på langtur og fortsetter skiløypa ned til Dælisetra, vi går på barfrost og blir ikke våte og traseen er god å gå. Vi når Dælisetra som ikke lenger er noen seter men en brakke som står åpen for alle og et fint overnattingsted med to senger. Vi er så vidt innom og skriver noen ord i hytteboka før vi fortsetter ned til Dæliseterfjorden nord i Børtervann.

Mellom Søndre Krokvann og Grinderen

Da vi når vannet sier vi hei til enda en skiløper som sitter å spiser på en høyde over vannet. Vi inntar lunch sammen med han og tar oss en prat før vi fortsetter over vannet til Tangen i Raudsjøgrenda. Hvis du ikke tør å gå over dette vannet kan du ta blåsti som går over åsen og ned til Raudsjøgrenda. Dæliseterfjorden er ofte det siste stedet i Østmarka der isen legger seg og er regulert og kan være vanskelig å komme utpå.

Sør i Søndre Krokvann der vi  går ned til Børtervann

Fra Raudsjøgrenda tar vi veien opp til Raudsjø, grenda har fire fastboende plasser og er en isolert Østmarksidyll. I gamle dager var det et helt samfunn her med skole osv, i dag er dette kultur som vi må ta vare på. Her er også en ubetjent hytte som eies av Turistforeningen og som heter Øvresaga, så hvis du vil dele turen på to dager kan du overnatte her i Raudsjøgrenda.

Fra Raudsjø tar vi en vei til høyre nordover mot Mosjøen ca 1 km før vi når Mosjøen som er et av de større vannene og hele 3-4 km langt og et par hundre meter bredt. Vi går i land midtveis og tar turen oppom Vangen. Vi slapper av her en halv times tid og får oss en prat med Roy som er bestyrer.

Steinsjøen

Hjemveien tilbake til Losby kan vi enten ta om Mosjøen å gå denne nordover og videre over Tonevann og ned på Røyrivann eller gå om Steinsjøen og Skålsjøen ned til Knurra. Vi velger å gå om Steinsjøen og tar skiløypa fra Vangen ca 1,5 km bort til Steinsjøen. Vi skøyter raskt over dette vakre vannet og kan så vidt skimte en halvmåne over oss.

Kløfttjern

Vi fortsetter mot Skålsjøen forbi tre små vann, hvorav det største er Kløftjern. Vi går på på barfrost med litt nysnø i god trase et pa kilometer før vi når Skålsjøen . Vi skøyter over vannet og bestemmer oss for å ta en ekstra runde nordover mot Drettvann og Halsjøen. Dette er en flott tur med kort avstand mellom vannene og masse fin skøyteis og vi fortsetter helt til Musevika i Halsjøen der løypa fortsetter til Mariholtet før vi snur og går tilbake til Skålsjøen.

Skålsjøen fra sør

Skålsjøen fra nord der vi fortsetter mot Drettvann.

Musevika i Halsjøen

Halsjøen fra sør.

Skålsjøen fra sør der vi går ned på Skålsjøveien

Tilbake på Skålsjøen fortsetter vi nordover til vika ned mot Skålsjøveien, her ligger en hytte og videre på god vei nedover mot Røyrivannsveien der vi tar skiløypa i mørket noen hundre meter ned til Knurra. Nede ved vannet tar vi på ski og glir nordover Røyrivannet  mot demningen og fortsetter ned til Mønevann. Vi tar veien opp til Losby golfhotell som ligger som et lysslott i mørket og ned til parkeringsplassen der vår bil står ensom og venter.

Skumring ved Mønevann

Vi har gått ca 50 km tilsammen, av dette ca 40 km på vann og gått over 15 vann tilsammen. Vi har brukt 5-6 timer på turen. Vi takker for turen og ønsker alle gode skøyte/skiturer på sikker is og husk ispiggene og gjerne også en stav med pigg så du kan måle isen. Under 5 cm er usikker is og ungå bekkeos. Husk du går på eget ansvar !

Riktig Godt Nytt Skiår på ski i Østmarka og God tur, selv om det bare er 5-10 cm snø !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.