TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
MARKA PÅ LANGS 28 JANUAR 2007 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur søndag 28 januar 2007.

Rute:
Frognersetra-Kikut-Katnosa-Elgstøa-Tverrsjøen.
Tverrsjøen-Finnstad-Katnosa-Kikut-Frognersetra.

Vi startet på Frognersetra og tok løypa ned til Heggehullet og uprepparert løype videre over Marimyr til Skjennungen. Det var mange som hadde gått her tidligere, men løypa bar preg av at den ikke var grunnpreparert. Men det er en vakker trasse og vi nøt morgensolen over Marimyr en tidlig søndagsmorgen i slutten av januar.

Fra Skjennungen tok vi enda en uprepparert løype mot Langemyr, denne var ikke av de beste selv om det var mange som hadde gått her. Vi måtte være litt forsiktig særlig i utforkjøringene og denne løypa krever nok litt mere snø, men da vi nådde Langemyr kom vi inn på hovedløypa til Kikut, denne var prepparert for klassisk og freestil og selv med lite snø var den overaskende bra.

ImageVed Appelsinhaugen.

Vi fortsatte mot Slakterkleivene og Blankvannsbråten, det var lite folk så tidlig og vi hadde hele trasseen for oss selv. Vi traff flere familier med glade barn på vei hjem fra Kobberhaughytta der de hadde overnattet. Da vi nådde Kobberhaugmyra gikk vi opp til Kobberehaughytta og hentet Stegg som var yr av glede som vanlig når han skulle på tur. Vi var innom og fikk oss litt kaffe og en matbit før vi snørekjørte oppover mot Appelsinhaugen.

Glåmene

Det er alltid så vakkert her oppe ved Appelsinhaugen og vi snur oss og ser tilbake mot Tryvannsåsen der Alpinanleggene dominerer, litt annet klientell der borte enn her. Vi derimot vender ryggen mot denslags og konsentrerer oss om det som ligger foran oss et Nordmarka så vinterlig og vakkert med Kikutmassivet rett i mot. Det eneste som er tilrettelagt her er maskinprepparerte løyper så langt øyet rekker. Vi skimter Bjørnesjøen og Kikutstua i det fjerne, målet for de fleste som går her.

Mot Kikut.

Fra toppen bærer det bratt nedover mot Sulutjern, så bratt at vi må slippe bikkja i de verste bakkene, men han venter på oss i bånn og vi snørekjører videre over myrene og bratt igjen ned til Abortjern. Herfra tar vi løypa som går rett frem og ned på Bjørnesjøen, vi tar altid denne løypa da den er raskest og ofte best når det er lite snø. Over Bjørnesjøen går det altid fort med Stegg foran, Kikutstua er som en magnet for han og han gir alt over vannet, mens vi bare henger på og nyter alt det vakre.

Kikutstua

Vi går bare forbi Kikutstua og fortsetter i stormaskinløype mot Sandungen, fordi det er lite snø går løypa på veien opp til Kroktjern og videre til Sandungskroktjern, gamleløypa er preparert med scooter opp til Sandungskroktjern og vi tar den da den er kortere og grei å gå opp. Det er vakkert langs Sandungskroktjern og sola skinner og vi treffer ingen på vår vei nordover ettersom bussene til Bislingen ikke går på grunn av lite snø. Når de går pleier vi å treffe masse skiløpere på vei sørover, men ikke i dag.

Kirkeberget med Sandungen gård

Vi når etter hvert høyeste punktet mellom Kikut og Sandungen og fortsetter nedover mot Sandungen og får etterhvert flott utsyn mot gården Sandungen med Kirkeberget 629 moh, Oslos høyeste topp. Vi passerer Kavlibru mellom Vesle og Store Sandungen og  har prektig utsyn i begge retninger. Da vi når et jorde nedenfor gården nyter vi å se den vakre plassen med de rødmalte husene, vi føler at vi er langt inne i Nordmarka, ja kanskje i hjertet av det aller vakreste.

Sandungen gård

Vi fortsetter løypa over til Katnosa vest for gården og det er mye stigning her videre til toppen nedenfor Kirkeberget. Det er lite snø oppover og de som kjører ned her må være forsiktige, vi derimot går oppover og det er helt greit. Etter å ha passert de verste motene er det bedre innover og vi når etterhvert toppen og tar en pust i bakken og nyter sola og det vakre landskapet før vi setter utfor mange bratte bakker ned til Katnosløken der løypa krysser bilveien.

Katnosa gård

Vi fortsetter langs Katnosløken og opp til Katnosdammen der DNT`s ubetjente hytte ligger. Vi går ikke bort dit, men fortsetter over Katnosa mot Sandvikshytta der det er servering i helgene. Vi er sultne og går inn i den koselige hytta og hilser på bestyrer Krogsveen som har drevet servering på Katnosa i snart 15 år. Tidligere drev han servering i bryggerhuset på gården og de siste årene på Sandvikshytta nede ved vannet. Han spanderer toddy og vaffel og har tid til en prat da det er lite folk denne vakre søndagen.

Elgstøa gård.

Stegg får en godbit før vi fortsetter videre i stormaskinløype mot Elgstøa forbi Fyllingen et vakkert vann før veien opp til Elgstøa en vakker bortgjemt Nordmarksplass et steinkast fra løypa. Vi kaster et blikk opp mot plassen og fortsetter veien ned mot Gjerdingen, men ikke over vannet i dag. Istedenfor tar vi løype til venstre før vannet mot Kalvedalen langs Gjerdingens vestside. Her er det alltid kjørt med stormaskin og løypa er et fint alternativ mot Tverrsjøen.

Skarvvann

Vi når Kalvedalen og kommer inn på løypa fra Svartbekken som er prepparert for Klassisk og freestil fra Svartbekken til Tverrsjøen. Her er slakt og fint oppover og godt å gå teknisk langrenn. Fra Kalvedalen er det kort vei ned på Tverrsjøen og bort til Tverrsjøstallen der det er servering hver helg. Vi derimot snur ved stallen og tar løypa tilbake til dammen og scooterløype ned på Skarvvannet og videre over Buvannet og Pershusvann. Dette er "villmarksløype" og vanligvis ikke preparert, men på grunn av lite snø over Holoa seter er dette et meget bra alternativ akkurat nå.

Buvann

Her er så vakkert at det må oppleves, det er vanskelig å beskrive den villmarksfølelsen man føler akkurat her med Pershusfjellet som en massiv vegg mot vest. Langs Pershusvannet ligger det kjempesteiner langs land og gadd vite hvor de kommer fra ? Men at Vår Herre hadde en god dag da han skapte Pershusvann er vi ikke i tvil om. Særlig mellom Buvann og Pershusvann der vannene nesten går i ett banker hjertet ekstra, ikke fordi at det ofte er tynn is her men fordi det er så utrolig idyllisk at det nesten tar pusten fra de mest blaserte.

Finnstad gård

Mot Finnstad

Fra Pershusvann kommer vi ned på Finntjern der den isolerte plassen Finnstad ligger og at noen Finner en gang for lenge siden slo seg ned her er jo forståelig ettersom de ønsket å hjemme seg. Det var nok bra fiske og jakt her inne, men å legge plassen så skyggefullt er litt uforståelig, men at det er en av de vakreste plassene i Marka er det ingen tvil om særlig i morgensol. Vi nyter plassen en kort stund før vi drar sørover Finntjern og ned på Aklangen selveste "rompa" til Katnosa, disse går i et når det er høy vannstand.

Aklangen

Vi kommer etterhvert ut på Katnosa og følger scootersporet til Sandvikshytta og videre tilbake den samme ruta vi kom om Sandungen, men istedenfor å gå over åsen tar vi bilveien som er fin å gå på tilbake til Sandungen. Ved Kavlibru møter vi løypebas Petter Biong som er ute på skitur i sine egne preparerte spor. Vi tar en lang prat med han før det bærer videre over til Kikut der vi er innom rett før stengetid og tanker opp. Og med nytt drivstoff bærer det over Bjørnesjøen og Appelsinhøgda til Kobberhaughytta der vi avleverer en sliten hund.

Kavli bru mellom Store og Vesle Sandungen.

Vi fortsetter i mørket tilbake til Frognersetra om Nordmarkskapellet og Tryvann før vi avslutter langturen i lysløypa mot Frognersetra. Vi er tilbake der vi startet 8 timer etter at vi la ut på tur en tidlig søndagsmorgen og har lagt ca 70 km bak oss. Vi takker for en flott søndagstur og ønsker alle mange gode skiturer !
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.