TOM STENSAKER

Skar-Kikut-Katnosa-Tverrsjøen.
Tverrsjøen-Spålen-V.Sandungen-Kikut-Skar.
Sandungskroktjern

Vi startet fra Skar øverst i Maridalen i bitende kulde Juleaften morgen og det beit i kinnene på vei oppover langs Skarselva. På vei oppover la vi tåka bak oss og da vi nådde Øyungen skinte sola fra en skyfri himmel. Vannet lå foran oss i all sin prakt så vakkert og ønsket oss velkommen inn i eventyrriket, selv Kittelsen kunne ikke tegnet det vakrere enn naturen viste seg denne morgenstund over Øyungen.

Øyangen

Vi nøt dette vakre vannet med alle sine øyer og holmer der vi langet ut i diagonal og riktig tyngdeoverføring. Det neste vannet vi kom til var Gåslungen og deretter Rottungen, vi passerte den vakre plassen Gåslungen med rødmalte stuer og uthus før vi krysset Rottungen med Tryvannstårnet rett i mot lenger vest. Ved Rottungen ligger det en liten rød hytte og her er det alltid folk både sent og tidlig, tror han har funnet paradiset han som har slått seg ned ved Rottungen.

Rottungen

Vi derimot gikk i land på vestsiden og tok tidligere Vidarløypa som var preparert med stor maskin til høyre etter vannet. Går man rett frem opp alle bakkene kommer man til Bjørnholt, men vi tok Vidarløypa mot Kikut denne dagen. Det var vår første tur fra Skar denne vinteren og vi ville ha de beste løypene og det fikk vi oppover langs Tiurleikveien og videre bratt ned til Fortjern gjennom Middagsdalen.

Fortjernsbråten

Nede på Fortjern gikk vi over vannet og hadde den vakre plassen Fortjernsbråten rett foran oss oppe i lia. Mye historikk og kultur rommer denne vakkert beliggende plass, her bodde i sin tid Lukas Finne en av Markas orginaler som skulle frelse både folk og fe. Plassen fikk et nytt liv for noen år siden da all skogen ble fjernet og frem kom denne vakre idyllen som hadde ligget sjult så altfor lenge. I dag ligger den der til alles åsyn og er en idyll for oss som passerer Fortjern til og fra Kikut.

Bjørnesjøen med Kikut og Bonna

Vi forlater Fortjern og tar Nordmarksveien noen hundre meter bort til Kutangen der løypa fortsetter over Bjørnesjøen mot Kikutstua. Foran oss ligger Bjørnesjøen og vi nyter det hele mens vi glir over vannet mot Kikutstua som ligger som en kongsgård oppe i lia med Kikutmassivet rett bak. Åsen er hvit i dag og kulda biter godt over Bjørnesjøen der vi passerer vakre Bonna, en Nordmarksplass der det nå har flyttet inn fastboende etter at plassen sto tom i årevis.

Bonna

Vi legger Bjørnesjøen bak oss og går opp til Kikutstua der det allerede er mye folk selvom stua er stengt i dag, vi er bare så vidt innom selvbetjeninga og fyller opp med tørt og vått før vi fortsetter over til Sandungen. Løypa er kjørt med stor maskin dagen før og er i tipptopp stand og vi plasserer bare skiene i trikkeskinnene så ordner beina resten og vips er vi oppe ved Sandungskroktjern en idyll som vi har et forhold til, dette er nemlig løypa vår som vi alltid går når vi går Marka på langs og vi elsker denne trasseen og Sandungskroktjern er en av perlene mellom Kikut og Katnosa.

Sandungskroktjern fra sør

Sandungskroktjern fra nord.

Fra Sandungskroktjern bærer det opp til høyeste punkt på ruta over til Sandungen før det bærer nedover mot Kavlibru mellom Store og Vesle Sandungen, men før det får vi utsikt utover Kirkeberget 629 moh og Oslos høyeste topp og grense mot nord med gården Sandungen rett i mot. Vi føler at vi er i hjertet av Nordmarka og at "ingen hovedstad har maken" støtter vi fullt ut for makan finnes ikke tror vi og er temmelig sikker.

Sandungen gård

Fra Kavli bru er det kort vei opp til Sandungen gård, men skiløypa er lagt utenom gården og vi opplever den bare på avstand, men vi husker dengang løypa gikk over tunet og det var servering i bryggerhuset og Mona og Svenn som sto å ventet på skiløperne med vafler og drikke, og nytt fra byen og Marka ble utvekslet mellom byfolk og Nordmarksfolk. Begge var avhengige av hverandre og vi elsket dem. Så forsvant de og det ble slutt på serveringen på Sandungen og vi mistet noe verdifullt, nå må vi helt til Katnosa for å finne noe servering.

Vi tar farvel med Sandungen og fortsetter over åsen mot Katnosa, først bratt oppover til vi når høyeste punkt her tar vi en liten hvil fordi det er så utrolig vakkert her rett under Kirkeberget. Herfra er det fint å bestige Kirkeberget og det tar deg bare et kvarter så står du på toppen og kan skue utover hele verden, i alle fall vår lille verden som vi elsker. Videre ned mot Katnosløken er det mange bratte bakker, men vi kan dem utenat og står altid "hockey" ned her, engang kræsjet vi med Godseieren på vei opp og etter det stopper vi alltid og tar en prat når vi treffer`n.

Katnosa gård

Fra Katnosløken som også er en av perlene på vei til Katnosa er det kort vei bort til Katnosdammen og foran oss ligger Katnosa i all sin prakt og i gode scooterspor staker vi over vannet forbi Katnosa gård og bort til Sandvikshytta der det er servering i helgene. Vi fortsetter videre nordover i Katnosa til Målvika der løypa til Tverrsjøen forbi Holoa seter fortsetter. Dette er en scooterløype ettersom området er fredet som landskapsvernområde og vi opplever "villmark" oppover mot Holoa seter. Dalen oppover er trang og skyggefull og et snøhøl og det er mange stygge utforkjøringer så vis forsiktighet.

Holoa seter

Vi derimot går oppover og når etterhvert toppen med vakre myrdrag før vi passerer den vakre Holoa seter som mer ser ut som en plass før vi når Tverrsjøen med Helgehaugen (705 moh), Lamannshaugen (701 moh) og Svartjernshøgda (717 moh) i bakgrunnen. De tre toppene er Nordmarkas høyeste topper og er alle over 700 meter. Vi fortsetter bort til Tverrsjøstallen der vi tar dagens lunsj utenfor stallen. Det er mye barnefamilier her fra Jevnaker der man kan kjøre bil helt opp til Tverrsjøstallen, dette er på en måte Jevnakers Sognsvann og det kryr av familier her i helgene.

Spålen

Etter lunsj fortsetter vi nedover Sinnerdalen i naturløypa, her kan man velge stormaskinløype på veien eller scooterløypa langs bekken. Vi velger alltid scooterløypa som vi kaller naturløypa og er en idyll nedover Sinnerdalen og videre over Sinnera og ned på Spålen langs Sinnerelva. Vi er nå på grensen mellom Krokskogen og Nordmarka som følger vassdraget nedover. Vi nyter utsynet mot Spålen der Sinnerelva renner ut i Spålen før vi glir sørover Spålen til Spålsbu også en av mange idyller i Spålen/Katnosa landskapsvernområde.

Spålsbu (gammelt bilde fra før den brant)

Idyllene fortsetter som perler på en snor videre sørover i en av de vakreste trasseene i Marka nemlig løypa mellom Spålsbu og Vesle Sandungen over Sandbekkmana. Dette er "villmark" og man blir relgiøs av å gå her, Vår Herre hadde en meget bra dag da han skapte dette vakre landskapet og vi bare må ha denne turen denne drømmedagen med sola rett i mot og en Nordmarka så vidunderlig hvit og ren. Vi nyter denne delen av turen i gode scooterspor før vi setter utfor på den andre siden ned mot Vesle Sandungen.

Tvetjerna

Sandbekkmana

Sola står lavt over Kikutmassivet og Sandungskollen i sør der vi staker oss over Vesle Sandungen mens kulda biter i kinna og vi jobber med å holde forfrosne fingre varme i polvotten og i bakkene opp fra vannet får vi varmen tilbake og det er bra for videre mot Fyllingen er det mye nedover på Knappaveien og selv om Askehøgda er rød i ettermiddagsolen er det kaldt på Fyllingen. Vi staker så fort vi kan over Fyllingen for å holde varmen til vi når Kikutstua og greier det og nyter varmen en kort stund mens vi spiser dagens siste matpakke i selvbetjeninga der det i alle fall er litt varmere enn ute.

Vi suser ned bakken og ut på Bjørnesjøen og staker oss over til Kutangen, ser oss tilbake på en iskald vakker Bjørnesjø der solen akkurat er gått ned og "den blå timen" regjerer før mørkets frembrudd. Og vi er en del av det hele og nyter "den blå timen" over Fortjern og ned Myrtjerndalen til Gåslungen og ut på Øyungen og først nedover langs Skarselva er det riktig mørkt. Iskalde utforkjøringer nedover mot Skar i mørket på gode løyper og vips så er vi tilbake på Skar etter en vidunderlig god gammeldags vinterdag med sol, masse snø og bitende kulde. Mette av inntrykk takker vi for en fin langtur på ca 70 km, litt trått føre ellers fullkomment.
God Jul og Godt Nyttår !
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.