TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
DRØMMEFORHOLD PÅ KROKSKOGEN PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur i begynnelsen av mars

Rute:
Skansebakken-Løvlia-Treningsrunden-Løvlia-Dammyra-Skansebakken.

Smedmyrkoia

Vi startet på Skansebakken og tok løypa mot Lysedammen og her var det preparert dagen før. Det var klisterføre og grovkornet snø etter mildværet de siste dagene. Vi traff en masse skolebarn på vei opp til Lysedammen og ved dammen krydde det av barn ved bålplassen. Videre innover mot Smedmyrkoia hadde vi løypa for oss selv, vi passerte koia som ligger ved skiløypa. Her er kiosk hver helg og overnatting ettersom hytta er en ubetjent DNT hytte.

Vi fortsetter videre oppover Gopletjernsbakkene først slakt oppover og etter hvert bratt oppover til Heggeliveien som er preparert for klassisk og fristil fra Pipenhus og videre til Heggelia. Vi når etterhvert Kjagdalen og her går løypa til Oppkuvann som er en av de vakreste i Marka. Vi tar en pause her ved løypekrysset og må skrape bort klisteret for her oppe er det kommet nysnø i løpet av natten og det var jo litt overaskende. Her oppe er det full vinterstemning med snø på trærne og blåswixføre.

Mot Hornet på vei opp Gopletjernsbakkene.

Oppover Kjagdalen blir det mer og mer vinterlig og vi nyter sola, knallblå himmel og nysnøføre og kan ikke ha det bedre. Ettersom vi ikke har sett sola på en stund er dette rene solfesten og oppe ved Langtjern er bare alt helt fullkomment og vi står der oppe på myra på vei inn i Oppkuven landskapsvernområde og nyter det hele før vi begir oss innover Villmannsdalen til høyeste punkt før det går ned mot Oppkuvvann. Vi måler 125 cm snø ved målepinnen.

Langtjern

Villmannsdalen.

Høyeste punkt måles 80 cm snø.

Vi er på ca 600 moh og og følger løypa langs Oppkuvvann, denne går i nordhelling ca 2-3 km og det er her vi har de siste skiturene om våren. I dag er det fremdeles vinterlig med nysnø og kuldegrader og vi nyter alt det vakre rundt oss. Fremdeles alene i verden bare et og annet harespor krysser løypa og vi minnes siste skitur her i fjor 5 juni på 100 meter med snø frem og tilbake til det ble en mil. Vi flirer av oss selv der vi går og mimrer langs Oppkuvvann og vips spurtet tre skiløpere forbi oss og vi er tilbake til en vakker dag i mars med knallblå himmel og selveste Oppkuven skimtes over tretoppene.

Oppkuvvann med Såta

Oppkuvvann fra Kuvehytta

Vi fortsetter videre nedover mot Oppkuvbekken og merker at sola varmer i solhellingene og føret blir litt glattere ned mot Gagnumseter der løypa krysser brøytet bilvei fra Damtjern til Heggelia. Gagnumsetra leies ut til skogsjefen og er et idyllisk sted med skigard og det lukter alltid tjære av det gamle tømmerhuset som engang sto på Heggeliseter, men ble flyttet hit da Heggeliseter ble plass ca 1920. Utsikten fra setra mot Skamrek og Gråberget 596 moh får vi altid med når vi passerer her.

Gagnumsetra med Gråberget i bakgrunnen.

Vi følger løypa ned til Nordre Heggelivann og fortsetter den korte biten over vannet i et smalt skispor og overvannet er frosset etter nattens kulde. På andre siden følger vi preparert løype mot Nibbitjern som er korteste vei til Løvlia. Det går også en løype opp til Lauvliflaka, men vi tar sjansen på at overvannet på Nibbitjern er frosset. Vi velger alltid løypa om Nibbitjern fordi det er så vakkert over dette vannet. Vi har mange minner på dette vannet, en gang gikk vi gjennom isen her 1 mai og en annen gang gikk vi oss vill i tåka på Nibbitjern og gikk rundt og rundt i timevis før vi kom ut av labyrinten, det var før de staket vannet.

Nibbitjern.

Tilbake til denne vakre dagen i mars fortsetter vi over Nibbitjern i det isete sporet og videre opp til Løvlia i maskinpreparert løype. Det er rene påskestemning på Løvlia der folk sitter i solveggen og det drypper fra taket. Vi er ikke de eneste som er så heldig å få oppleve denne drømmedagen på Krokskogen som vi har ventet på så lenge. Vi kjøper en cola og nyter den og nistepakka i solveggen og føler at en ny årstid er på vei selv om det er tidlig i mars. Men vi lar oss ikke lure for vi vet at vinteren her oppe varer lenge selvom sola og varmen gleder oss litt innimellom.

Løvlia

Fra Løvlia fortsetter vi over Lauvliflakene og over myrene går det lett i det flate landskapet, vi føler at vi er på fjellet på Lauvliflakene med myrer og glissen skog og denne marsdagen er alt bare så vidunderlig vakkert. Fra Lauvliflakene tar vi hovedløypa mot Ringkollen om Vassendvika  i Storflåtan. Det er bratte kneiker nedover særlig den første kneika er litt ekkel før vi krysser Skottaveien der det er preparert for klassisk og fristil hele vinteren fra Damtjern til Skottakrysset.

Lauvliflakene

Vi når etterhvert Vassendvika etter flott utforkjøring og gode spor, her kan man gå ut på Storflåtan. Vi derimot fortsetter mot Ringkollen først slakt oppover til Høgåsveien som vi følger opp til " treningsrunden". Siste biten er temmelig bratt etter at løypa ble lagt utenom veien da denne skulle brøytes for at en hytteeier skulle ha bilen frem. Dette forteller mye om hvordan bøndene kan gjøre hva de vil på Bondeskauen bare de får betalt for det, nei la oss få en ny Markalov snart.  Vi fortsetter oppover mot Høgås og videre til Borgersetra som er en del av "treningsrunden" fra Ringkollen.

Ved Borgersetra.

Mot Rughaug.

Fra Borgerseterkrysset går det løyper i alle retninger, mot Ringkollen, Langtjern, Spålen og fra Løvlia der vi kommer. Det er vakkert her ved myra og vi tar ofte en pause her og nyter det vakre fjellskogterrenget med utallige myrer og små tjern her i Ringolltraktene. Vi fortsetter i "treningsrunden" mot Vambu slakt nedover mot myrene ved Vambutjern og passerer Rughaugen 681 moh og denne ruver i det flate Krokskog terrenget. "Treningsrunden" går i vakre omgivelser, men det er kanskje her oppe ved Vambutjerna at det er vakrest og vi nyter det mens vi får mer og mer sola i ansiktet ettersom vi snur og går sørover mot Vikseter.

Ved Vambutjerna.

Fra Vikseter mot Rughaug.

Vi når tidligere Viksetra som nå bare er et løypekryss med tett skog og fortsetter mot Høgås der vi tar farvel med "treningsrunden" og går tilbake samme vei til Løvlia. Vi suser nedover til Vassendvika og skammer oss over den friserte Holsledningen som ligger som et sår i terrenget etter at den ble snauhogget gjennom hele Marka i høst. Dette er et stort inngrep i hele Marka og en skamplett vi må leve med og dette er ikke vern av Marka og mye verre enn den besjedne hoggsten til Grunneierne. I alle år har det vært vegetasjon under kraftgatene og bare mastene har vært synlige, men nå ser det slik ut som da de ble bygget for femti år siden.

Lauvliflaka.

Vi rister av oss aggresjonen nede i Vassendvika og fortsetter oppover til Lauvliflaka og Krokskogen på sitt vakreste opplever vi denne drømmedagen på vei tilbake til Løvlia. Vi er innom en gang til og spiser nistepakke nummer to og hiver innpå en cola og kaffe før vi setter kursen mot Sørkedalen. Vi tar løypa om Dammyra for første gang i år og dette er liksom drømmeløypa vår når vi skal raskt hjem. I dag er det preparert for klassisk og fristil og vi har dårlig feste og skøyter oss slakt nedover i den vakre trasseen over furumoer, myrer og små vann. Løypa går gjennom Kustein landskapsvernområde.

Ved Dammyra.

Vi når Dammyra etter å ha passert det vakre Gampetjern der det går en fin "villmarkstur" sørover til Lommedalen om Trehørningen, Byvann og Småvann, dette var hovedløypa til Lommedalen i gamle dager før de demte opp Byvann. I dag er løypa upreparert og det er bare spesielt intreserte som går den veien i dag. Fra Dammyra hadde vi tenkt oss over Vidvangen, men her var det ikke preparert så vi tok heller løypa ned mot Dammyrdalen og veien ned til Storbekkhytta. Vi suste nedover og føret ble skarpere jo lenger ned vi kom. Vi hadde flott utsikt mot Tryvann og suste forbi speiderhytta i Dammyrdalen og vips var vi nede på Gråseterveien som vi fulgte til Skansebakken.

Gråseterveien mot Skrubbdal..

Vi takker for følget denne drømmedagen og med 60 km i beina ønsker vi alle gode turer på Krokskogen !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.