TOM STENSAKER

Losby-Søndre Krokvann-Nordbysjøen-Søndre Krokvann-Børtervann-Vangen.
Vangen-Skålsjøen-Halsjøen-Skålsjøen-Knurra-Losby.

Tappenbergvann fra sør

Vi startet fra Losby Golfhotell og bar skiene ned til den gamle Losbylinja der det lå en stripe med snø som vi fulgte mot Mønevann. Det var helt bart rundt Losby, men vi skulle følge vannene innover på god våris og mellom vannene lå det også snø og vi gledet oss til å følge Losbyvassdraget sørover. Vi la ut på det første vannet som var Mønevann og nattens kulde hadde gjort vårisen hard og fin og vi gikk i land ved Tangen en av mange husmannsplasser rundt Mønevann.

Mønevann fra Tangen.

Vi fortsatte opp til Røyrivann og måtte bære skiene ca hundre meter mellom vannene der det var bart. Deretter kunne vi legge ut på det vakre lange Røyrivannet selveste juvelen i vassdraget med øyer, holmer og bukter, et padle eldorado om sommeren. Men også fint om vinteren da det er kjørt mange fine scooterspor rundt på vannet. I dag var det bare blank is og vi staket oss over mot Knurra der det var åpent vann i det smale sundet og vi måtte gå langs land og ut på vannet igjen på andre siden. Videre sørover gikk det greit og vi gikk i land helt sør i Røyrivann.

Sør i Røyrivann.

Fra sørenden bar det bratt opp til Nordre Krokvann og etter et par hundre meter kunne vi legge ut på vannet. Navnet Krokvann er ikke vanskelig å forstå ettersom vannet har flere krinker og kroker og den nordligste kroken heter Kalven der det går en løype nordover til Geitsjøen og Marikollen. Det ligger en hytte i sørenden av vannet. Krokvannene består av tre vann, men merkelig nok ligger det neste vannet som er Tappenbergvann mellom Nordre og Midtre Krokvann. Vi går i land i sørenden og må opp en bratt kneik for å komme opp til Tappenbergvann som er neste vann.

Nordre Krokvann fra nord.

Det er bare et par hundre meter mellom vannene og mellom dem ligger Tappenberghytta der Kong Haakon jaktet en gang i et tilbakelagt århundrede. Mellom vannene går grensen til Naturreservatet og Tappenbergvannet er det første vannet i Reservatet. Tappenbergvannet har to lange bukter nordover og vi tar oss en ekstra tur inn i disse og opplever "villmark" i et område som har vært fredet i mange år. Vi går i land i sørenden og fortsetter mot Midtre Krokvann.

Tappenbergvann fra nord.

Også her kort vei mellom vannene, bare noen hundre meter og foran oss ligger det lille vakre Midtre Krokvann, vannet har få kroker og har vel bare fått navnet fordi det ligger mellom de ordentlige Krokvannene, men det er et idyllisk vann med en stor stein uti vannet. Ettersom vi går sørover har vi sola rett i mot og den har begynt å varme og isen blir litt mykere og lettere å skøyte. Langsmed alle vannene er det bart, men mellom vannene er det gamle scootersporet inntakt og vi følger det videre sørover den korte biten mot Søndre Krokvann.

Midtre Krokvann fra sør.

Vi når Søndre Krokvann som er det øverste vannet i Losbyvassdraget og bestemmer oss for å ta en tur østover mot Nordbysjøen før vi drar ned til Børtervann. Søndre Krokvann har en mengde krinker og kroker og vi følger vannet østover mot Grinderen. Mellom disse vannene ligger det et idyllisk tjern uten navn og scooterløypa er inntakt hele veien og vi når etterhvert Grinderen ca 500 m øst for Søndre Krokvann.

Mellom Søndre Krokvann og Grinderen ligger dette idylliske tjernet.

Grinderen fra sør.

Grinderen er et smalt vann og ca 1 km langt og ligger nord/sør som så mange vann i Østmarka. Vannet renner ut i Børtervann og om sommeren er det mulig å frakte kano langs bekken til Støttumfjorden ca 1 km lenger sør. Vi skøyter oss til sørenden og tilbake igjen og får to raske km før vi fortsetter videre østover mot Morttjernet et lite vann mellom Grinderen og Nordbysjøen. Vi følger scooterspor mellom vannene og kan gå på ski hele veien og når etterhvert Nordbysjøen.

Morttjern.

Nordbysjøen er ca 4 km langt og smalt hele veien og et typisk Østmarkavann som ligger nord/sør. Vannet er regulert til drikkevann for Nordby og demningen ligger i nord. Vi skøyter oss raskt til sørenden og helt i sør passerer vi to store øyer. Det er vakkert sør i Nordbysjøen der vi suser avgårde på vårisen og etterhvert tar vannet slutt og vi snur og går de fire km nordover til demningen for deretter å ta en runde helt vest i sjøen der det ligger en liten "kalv" av Nordbysjøen. Vi nyter skøyteturen på Nordbysjøen og går tilsammen 10 km på vannet før vi returnerer til Grinderen og Søndre Krokvann.

Nordbysjøen.

Tilbake på Søndre Krokvann finner vi oss et lunt sted der vi inntar dagens første lunch og alt rundt oss er så fredelig her inne i hjertet av "villmarka". Vi nyter å være en del av denne "villmarken" i hjertet av Østmarka og vet at vi må vente helt til neste vinter før vi får oppleve dette igjen. Alikevel er vi takknemlige for å avslutte siste skituren i Østmarka i dette vakre området.

Søndre Krokvann fra sør.

Vi tar farvel med Søndre Krokvann og Losbyvassdraget og fortsetter sørover mot Børtervann gjennom Deliseterdalen. Det er ca 2 km ned til Deliseterfjorden nord i Børtervann og det er mye snø i dette søkket som ligger skyggefullt til, en del bekker går åpne, men det går greit å ta seg frem i gamle skispor. Etter en stund når vi "brakka" i Deliseterdalen, en gammel brakke som står åpen og her er det mulig å overnatte. Her ligger det en hyttebok for farende folk, men det er vel bare spesielt intereserte som er innom. Vi skriver noen ord om denne fantastiske turen som vi opplever denne vårdagen før vi fortsetter ned til Deliseterfjorden.

Deliseterfjorden nord i Børtervann.

Ut på Børtervann for siste gang denne vinteren i Østmarka og på god og myk våris skøyter vi oss raskt sørover mot Tangen og bestemmer oss for å fortsette helt sør i Børtervann. Selv om vannet er regulert som drikkevann for Enebakk og tappet ned en meter er det et fantastisk vann med mengder av øyer og fjorder og vi nyter det hele der vi skøyter oss sørover. De to Børtervanna henger sammen i et smalt sund og vi passerer dette og opplever Søndre Børtervann med et titalls øyer, bukter og viker. Begge vannene er et eldorado for padling om sommeren og har dere ikke vært her før er dette et "must" som bare må oppleves.

Børtervann.

Vi når etter hvert den sørligste delen av Søndre Børtervann og foran oss ligger plassen Furubråtan som er fraflyttet. Plassen ligger vakkert til langs østsiden av vannet ved foten av Høgtoppen 329 m. Vi fortsetter til dammen ved Brattfoss og føler at vi er i et ingenmannsland der tiden har stått stille. Alle hus er umalte og virker forlatte og vi vet at Godseieren på Børter gård som eier skogene rundt Søndre Børtervann ikke liker uvedkommende, men det bryr ikke vi oss noe om ettersom det fortsatt er fri ferdsel i utmarka i hele Norge. Her i Børtergrenda lever de sitt eget liv og skulle du forville deg inn hit blir du lagt merke til.

Furubråtan.

Vi snur her ved den gamle demningen og tar oss tilbake til Nordre Børtervann og følger et gammelt scooterspor innovere en bukt, dette er det gamle scootersporet til Forfoten og vi vil prøve å gå den løypa mot Rausjøen istedenfor veien fra Tangen. Vi tar farvel med Børtervanns mange holmer og skjær og følger rødmerket løype mot Forfoten. Løypa er dårlig med åpne bekker og myrer, men det er bare snaut 500 m over til det vakre vannet Forfoten også et merkelig navn.

Forfoten

Vi skøyter over vannet og kommer omsider til et løypekryss til Enebakk eller Driv Idrettsplass, men vi skal nordover og følger godt scooterspor bratt opp til Raudsjøen, her er det en svært bratt kneik, men i dag er det helt greit å ta seg opp her. Vi går sidelengs og fiskebein oppover og fortsetter mot Raudsjø på snø hele veien. Vi når Raudsjøen og legger ut på isen, det er mange hytter langs dette vannet og vi er langt fra "villmark". Vi går i land i nordenden av vannet og krysser bilveien fra Bysetermosen til Tangen.

Raudsjøen fra sør.

Vi fortsetter ca 1 km på veien mellom Raudsjøen og Mosjøen og her ligger det snø hele veien og på god scootersåle fortsetter vi ned til Mosjøen. Mosjøen er et typisk Østmarkavann smalt og 3-4 km langt, også mye hytter langs dette vannet. Vi fortsetter ca 2 km nordover på vannet og tar så løypa opp til Vangen, her ligger det masse kanoer som venter på isfritt Mosjøen og disse kan du leie på Vangen. Vi når Vangen og går innom for en prat og en ny lunch og Roy er sikker på at vi er siste skiløper på Vangen denne sesongen. Han har ikke tid til å prate ettersom han skal lage pannekaker til 30 sultne førskolebarn.

Steinsjøen fra nord.

Vi tar farvel med Vangen og fortsetter mot Steinsjøen og Skålsjøen og går på snø hele veien mellom vannene på hard og fin scootersåle. Fra Skålsjøen tar vi en avstikker til Drettvann og Halsjøen også her snø hele veien før vi tilbake på Skålsjøen tar oss ned til Knurra langs Skålsjøveien der snøen ligger lenge.
Vi når Knurra og kommer oss ut på Røyrivann etter litt balansegang på isen, bekken hadde gått opp, men vi kom da over og rasket over tynn våris og gjorde oss så lett så lett. Videre på trygg is sørover Røyrivann og Mønevann tilbake til Losby Golfhotell der folk glante på oss som kom bærende på ski, men det er vi jo vant til som vårskiløper og de skulle bare vist hvilken fantastisk dag vi hadde opplevd.

Vi hadde gått over 17 vann og tilbalkelagt 75 km på ski i løpet av en lang og fin vårdag i Østmarka. Takk for turen, den siste skituren i Østmarka for i år. Vi fikk gått mange mil i Østmarka denne korte vinteren.

På gjensyn i Østmarka neste vinter !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.