TOM STENSAKER
Skrevet av Tom Stensaker

Vårskitur lørdag 22 april 2017

Rute:
Slora-Søndre Heggelivann-Heggelia-Vesleflåtan-Styggedalen-Spålen-Finnstad-Mylla.
Mylla-Sinnerdalen-Spålsveien-Heggelia-Søndre Heggelivann-Slora.

Distanse:
75 km

Loka

Vi startet fra Slora og derfra var det stort sett sammenhengende skiføre opp til Søndre Heggelidam. Fra dammen la vi ut på Søndre Heggelivann og fulgte fast og fint scooterspor over isen, det var våris og nattens kulde hadde gjort den fast og fin. Scootersålen var som en hard skorpe og vi skøytet oss over vannet.

Søndre Heggelivann

Vi fortsatte opp til veien mellom vannene og denne begynte å bli bar etter at det var hugget langs veien ned mot vannet for ikke så lenge siden. All huggsten langs sørsiden av veiene gjør at sola får tak og det blir tidlig bart, dette er fiende nummer en for vårskiløpere, men vi har flere fiender som hestetråkk som ødlegger sålen og folk som tråkker i stykker skiløypene på beina. Men vi vårskiløpere må bare godta at det er vår og at vi ikke lenger har hevd på snøen og får bare gjøre det beste ut av det for vi er jo ikke helt som andre folk som blir lei av snøen.

Veien mellom Søndre og Nordre Heggelivann

Etter ca 500 meter når vi Nordre Heggelivann og følger også her den solide scootersålen over vannet og skøyter oss raskt nordover mot plassen Heggelia som ligger så vakkert til på nordsiden av vannet. Før det ble plass her var det seter for  et par Ringeriksgårder, derav navnet Heggeliseter. Budeiene her tok seg ofte en tur på kvelden. De rodde da over vannet rett nedenfor setra og gikk i land på andre siden og opp på en høyde som fikk navnet Kjerringkollen på grunn av at det bare var budeiene som besteg denne toppen og Kjerringkollen låter jo bedre enn Budeiekollen.

Heggelia

Vi går opp til gården og setter oss i solveggen foran Gossebu og spiser lunch og nyter utsikten utover vannet før vi fortsetter videre over vannet til Skamrek, her krysser vi hovedløpa til Løvlia som kommer fra Oppkuvvann. Nordre Heggelivann og Skamrek går nesten i ett, det er bare en bro som skiller vannene. Det er vakkert her ved Skamrek nedenfor Gagnumseter og flott leirplass om sommeren nede ved Nordre Heggelivann. Stua på Gagnumseter er flyttet fra Heggeliseter da denne ble plass ca 1920.

Brua ved Aurtjern

Vi fortsetter over Skamrek på flott scootersåle og går i land i nordenden uten problemer, videre over myrene til Atjernsløypa. Vi følger videre Grenadertrasseen langsmed veien til Storflåtan. Dette er en relativ ny trasse og gjør det mulig å nå Spålsveien raskt. Før måtte vi gå på veien her. Vi må krysse veien et par steder og løypa går over vakre myrområder langs Aurtjern. Det er gode bruer over bekkene, bortsett fra en bro som ligger under vannet og vi må gå en omvei for å komme rundt.

Ved Rundtjern

Rett før Storflåtandam tar vi av fra løypa og følger vannet Loka sørover til Rundtjernet, disse vannene går i ett og mellom Rundtjernet og Vesleflåtan følger vi en tidligere merket løype i et meget vakkert område, typisk rundt hele Vesleflåtan. Vi når Rumpa i Vesleflåtan og krysser vannet nordover mot en liten fiskehytte ca 1 km over vannet, i nord ligger Storflåtaflaka (639) og Bleiksjøflaka(576). Vårisen er fast og fin og alle sørhellingene langs vannet er bare. Vi når land og følger en nedlagt løype mot Bleiksjøen.

Mellom Rundtjern og Vesleflåtan

Vesleflåtan

Vi skøyter over Bleiksjøen istedenfor å ta Grenadertrasseen langs land, Holsledningen langs vannet er frisert og går som en bred gate gjennom Marka, men vi nyter det vakre vannet og går i land ved utløpet og følger Grenadertrasseen videre nedover langs bekken i et meget snøsikkert område. Vi når nordenden av Svarten og tar farvel med Grenadertrasseen og følger en vei nordover langs Åbortjernet ca 1 km til Styggedalskrysset. Her ligger snøen lenge og det gamle preparerte sporet er inntakt.

Bleiksjøen

Vi følger nå Styggedalsveien oppover mot Spålen, denne veien starter i Langlia og ender i sørenden av Spålen. Tidligere var denne veien preparert hele Styggedalen til Langlia, men løypa er nedlagt og det er en tragedie for dette var en rask og fin trasse mellom Spålen og Langlia. Vi passerer Huldretjern og det er mye stigning oppover før løypa tar av fra veien og går bratt ned til Spålen. Her i sørenden av Spålen har vi flott utsyn nordover Spålen, vi tar turen bortom tidligere Spålsbu sørøst i vannet. Hytta lå vakkert til og var en vertikaldelt tømmerkoie som ble leid ut av Løvenskiold. Vi setter oss  på grunnmuren til tidligere Spålsbu som brant ned for noen år siden og nyter sola og "villmarka" her sør i Spålen.

Bekken mellom Finnvann og Spålen

Finnvannet fra sør

Finnvannet fra nord

And ved Finnvannet

Fra Spålsbu fortsetter vi nordover mot Finnvannet og følger gammelt scooterspor langs bekken mellom Finnvannet og Spålen. Vi er i Spålen/Katnosa Naturreservat og opplever "villmark" i denne flotte løypa og her er fremdeles bra med snø. Vi passerer Finnvannet og fortsetter mot Finnstad, her er en bratt kneik oppover som er delvis bar og videre gjennom tett skog er det mye bøss og skitten snø. Men så plutselig skjer det noe for gjennom den tette skogen kommer vi fram til en åpenbaring og skuer ned på plassen Finnstad ved Finntjernet fra oven med flott utsikt nordover.

Finnstad fra sør

Vi setter oss i solveggen på bryggerhuset og inntar lunchen, det er godt og varmt nå midt på dagen og 15 grader i skyggen.  Det er bare oss i hele verden og vi kunne sittet der hele dagen, men vi skal lengre enn langt så vi tar farvel med denne vakre plassen i  t-sjorte for første gang i år og går den gamle gårdsveien som ikke er brøytet nordover til Sinnerdalen ca 1,5 km.

Finnstad fra nord

Veien er kjørt med scooter og den går slakt oppover til høyeste punkt og deretter bratt ned til Sinnerdalen. Vi følger Sinnerdalen oppover langs Sinnerdalsveien og her ligger snøen lenge og vi følger tidligere preparert stormaskinløype mot Tverrsjøstallen og videre mot Ølja langs vannet som er en del av "Ølja rundt" til Trantjern. Vi passerer gården Trantjern som nå er stengt for turister etter at vertinna Solveig Ødegård døde for et noen år siden.

Trantjern gård

Fra Trantjern fortsetter vi en snau km ned til Mylla som er dagens mål, løypa er lagt om og følger nå veien et stykke før den går ned på vannet. Tidligere gikk den bratt ned til sørenden av vannet og slik den er lagt om er den blitt mye bedre. Det er blitt en helt ny verden rundt Mylla etter at Mylla Løypelag overtok prepareringen for noen år siden og det nye løypenettet nord for vannet er en strålende ide og et helt nytt terreng for oss. Ta deg en tur opp på Ballangerudkollen og se Mylla fra nord og hele Hadeland så langt øyet rekker.

Mylla

Vi snur her i vestenden av Mylla og fortsetter tilbake til Trantjern og Ølja, men tilbaketuren går over vannet som selv i denne sommervarmen er fast og fin og vi følger scootersålen over hele vannet til sørenden der vi snur oss og bukker og takker for oss ettersom dette blir siste tur så langt nordover denne flotte vinteren. Snøen formelig smelter under oss og Marka svetter i varmen og skiføret forsvinner så altfor raskt selv her nord i Marka. Vi tar farvel med Svartjernshøgda(717), Helgehaugen(705) og Kollern(688).

Ølja fra sør

Naturløypa ned til Tverrsjøen er i god stand og vi krysser Tverrsjøen og fortsetter i naturløype nedover Sinnerdalen langs bekken og over Sinnerputtene til en vakker voll der det ligger et par hytter og et uthus, et sjarmerende sted der vi ofte stopper og tar oss en hvil før vi fortsetter videre mot Store Sinnera. Denne naturløypa i Sinnerdalen er et bedre alternativ enn veien og vi velger som oftest altid denne løypa når vi går sørover for det er så ualminnelig vakkert i Sinnerdalen.

Sinnerdalen

Store Sinnera fra Sør

Aurtjern ved Spålen

Vi fortsetter sørover og går over Store Sinnera og fortsetter langs elven forbi Sinnerdammen turisthytte, en ubetjent hytte som ligger ved den gamle Sinnerdammen. Herfra i naturløype langs med elva Sinnera som renner ut i Spålen. Elva har gått opp i oset så vi må holde godt til land videre til skiltet ved Spålen Nord. Her er så vakkert med utsyn sørover Spålen dette mystiske vannet midt inne i "villmarka". Her ligger Spålshytta med båtnaust og her går vi i land og fortsetter stormaskinløypa opp til Spålsetra.

Spålen fra nord

Spålshytta

Spålsetra

Vi passerer Spålsetra og kommer opp på Spålsveien som ligger slik til at den er snøsikker både tidlig og sent på vinteren. Her er fremdeles stormaskinløypa inntakt og vi følger denne sørover ca 6 km mot Storflåtan.  Vi kommer inn på Grenadertrasseen nederst i Spålsveien og følger denne over vakre myrer forbi Storflåtan dam og samme vei vi kom tidligere i dag til Skamrek.

Myrene går i oppløsning ved Storflåtan

Det er tynt med snø hele denne trasseen og vi går på issålen enkelte steder og må vasse over brua som ligger under vann. Det smelter mye i den inntense varmen og vi kan se forskjell bare på de timene som er gått siden vi gikk her tidligere på dagen. Vi når Skamrek og lurer på om vi kommer ut på isen som smelter mer og mer langs land. Vi gjør oss så lette vi kan og tripper utover før vi rasker over isen i fremdeles hardt og fint scooterspor og når land ved Gagnumsetra. Så utpå isen igjen og over Nordre Heggelivann til Heggelia der jordene snart er bare.

Nordre Heggelivann fra sør

Vi tar en pause i solveggen på Gossebu for andre gang denne drømmedagen og spiser og drikker og får nye krefter og det er slik en vakker dag og vi nyter den til siste slutt og med lav sol over Heggelivannene fortsetter vi hjemover over Nordre og Søndre Heggelivann og vi trår gjennom overvannsisen enkelte steder, men vi er for lengst våte på beina. Vi når land ved Søndre dam og fortsetter opp til Nye Heggeliveien etter å ha snudd oss ved dammen og tatt farvel med Heggelivannet i solnedgang også et vakkert skue. Deretter bar det raskt ned til Slora i superskarpt føre.

Hestehov

Takk for følget og gode vårskiturer til dere.

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.