TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
KOM MAI DU SKJØNNE HVITE 2-12 MAI 2007 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skiturer fra 2-12 mai 2007 i Marka.

Skitur 2-4 mai 2007.

Rute: Langtjern-Oppkuvvann-Oppkuvbekken.

Bekkeblom langs veien til Lysedammen

Disse tre første dagene i mai syklet vi fra Åmot i Sørkedalen til enden av veien i Kjagdalen ca 11 km. Med gummistøvler gikk vi inn til Langtjern på stien langs myra til "Villmannsdalen" (mellom Langtjern og Oppkuvvann). I denne dalen lå fremdeles sålen fra i vinter selvom den var brutt enkelte steder. Vi hadde skiene og skistøvlene liggende i en liten hule ved inngangen til "Villmannsdalen". Vi skiftet antrekk til skiløper og tok oss frem på ski gjennom den ville dalen der snøen ligger lenge.

Kjagdalen

Myra før Villmannsdalen

Villmannsdalen

Myra før Oppkuvvann

Den første myra var gått opp og i gjelet eller passet før toppen av "Villmannsdalen" var det bart, men videre langs målepinnen på toppen lå sålen fint helt ned til Oppkuvvann bortsett fra et par steder der det var vått. Vi satte fra oss sekken ved løypeskiltet og fortsatte på snø hele veien langs Oppkuvvann og ned til Oppkuvbekken ca 2,5 km med sammenhengende snø. Videre til Gagnumsetra var det mere bart enn snø så vi bestemte oss for å gå frem og tilbake ved Oppkuvvann disse tre dagene.

Isen går på Oppkuvvann

Oppkuvvann mot Såta

Oppkuvvann mot vest

Oppkuvvann mot øst

Det var sommerlige temperaturer og vi gikk i sjorts og t-sjorte frem og tilbake mellom "Villmannsdalen" og Oppkuvbekken ca 5 km frem og tilbake på sammenhengende snø. Vi gikk først 4 ganger frem og tilbake ca 20 km før vi tok en lang pause på et svaberg ved Oppkuvvann, her lå vi å solte oss et par timer mens isen på Oppkuvvann gikk mer og mer i oppløsning. Vi var de eneste i verden her oppe og nøt sola og roen ved Oppkuvvann disse deilige vårdagene. Bikkja Stegg var med og lekte seg på isen mens isflakene drev ut fra land, han fikk seg et kaldt bad av og til.

Stegg på Oppkuvvann

Oppkuvvann med Såta

Etter hvert fikk vi nok sol og la ut på siste økt på ski langs Oppkuvvann, denne løypa går i en nordhelling og har en fin såle etter stormaskinen fra i vinter. Vi gikk enda en gang 4 ganger frem og tilbake og Stegg skjønte aldri helt hvorfor vi hele tiden måtte snu, men han hadde ikke noe valg og diltet etter hele veien og lurte vel på hva vitsen var og det har vi selv også lurt på mange ganger, men aldri fått svar. Både hund og herre var glade etter siste runde, men det var bare herren som visste at dagen etter var vi der igjen.

Skitur helgen 5-6 mai

Rute: Langtjern-Oppkuvbekken-Nordre Kuvelia.

Nedre Lyse

Vi syklet fra Skansebakken om Lysedammen og videre Nye Heggeliveien opp til enden av veien i Kjagdalen. Her satte vi fra oss sykkelen og gikk inn til skiene våres i hulen. Videre på ski gjennom "Villmannsdalen" til Oppkuvvann der sporene våres fra dagen før lå inntakte. Vi fulgte sporet langs Oppkuvvann, men måtte konstatere at de bare flekkene tok overhånd og at folk som gikk på beina stadig tråkket i stykker sålen som var hul under. Jeg pleier å si at skisporet er hellig og at man ikke tråkker i sporet, men fotfolket har vist en annen oppfatning.

Skisporet er hellig.

Da vi kom til Oppkuvbekken fant vi ut at det ikke lenger var noen vits å gå frem og tilbake langs Oppkuvvann på grunn av for mange bare flekker og at vi stadig irriterte oss over folk som gikk på beina i løypa. Vi flyktet med andre ord over til den andre siden av Kuven der vi i alle fall ville få være i fred. Fra Oppkuvbekken gikk vi blåmerket sti og skiftet ut skistøvler med gummistøvler og  bar skiene ca 1 km til enden av øvre Kuveliveien. Det var bart, men vått og litt fonner av og til og helt greit å gå på beina. Denne stien fortsetter til Oppkuven og følger skiløypa fra Bjørnstadputten til Oppkuven.

Øvre Kuveliveien.

Vi derimot fulgte en gammel traktorvei ca 500 meter østover til Øvre Kuveliveien, allerede etter noen hundre meter kunne vi ta på skistøvler og fortsette på ski til denne bortgjemte veien som er en gave til alle vårskiløpere. Den er dessverre ikke preparert om vinteren så det er ingen såle her og det er ofte råtten snø hvis det ikke har vært kuldegrader om natten. Det var overskyet vær og kjølig, men ingen skare så vi regnet med at det ble en tung tur. Overasket møter vi et godt skispor og følger dette nedover ca 1,5 km til veikrysset Nordre Kuvelia/Smeddalen. Det er sammenhengende snø hele veien ca 30 cm og langs med løypa står bjørketrærne delvis grønne og vi har en fantastisk utsikt østover mot Nordmarka.

Øvre Kuveliveien

Vi fortsetter videre Nedre Kuveliveien mot Nordre Kuvelia, her er det en del bart, men også lange strekk med snø og der sola har fått tak står bjørka vårgrønn og hvitveisen gjør også mai hvit utenom all snøen da. Vi elsker både snø og hvitveis og de maigrønne bjørketrærne i et vinterlig landskap gjør disse vårturene unike. Det er som en begravelse av vinteren pyntet med den nye årstidens farveprakt. En krans av hvitveis og maigrønt lauv og en sørgende skiløper som vasser i døende snø. Vi må liksom ha med oss denne siste akten før vi legger vinteren bak oss og ønsker sommeren velkommen.

Nedre Kuveliveien  mot Smeddalen

Hvitveis i Kuvelia

Vi snur ved Nordre Kuvelia etter en liten matbit i hytteveggen, vi hadde selskap med en hare som ikke lenger var hvit, men grå. Selv her ved skyggefulle Nordre Kuvelia var det vår med grønne Rognebærtrær og et hav av hvitveis. Vi hadde flott utsikt mot Vesleflåtan og et hvitt Norefjell og bestemte oss for å dra dit når den siste fonna ved Oppkuvvann forsvant. Fra Nordre Kuvelia gikk vi tilbake langs Kuveliveien til veikrysset der vi fortsatte mot Smeddalen, kanskje den flotteste delen av Kuvelia der veien snor seg oppover på en hylle med vidunderlig utsikt mot Nordmarka i øst.

Nedre Kuveliveien med grønne bjørketrær

Vi har sammenhengende snø ca 1,5 km, men ingen spor og snøen er råtten og sugende og ingen skiglede. Etterhvert som vi når "hylla" med utsikten dreier veien sørover og sola har smeltet all snøen videre og vi velger å snu å gå tilbake til Øvre Kuveliveien. Da vi er tilbake på den går vi denne frem og tilbake et par ganger før vi takker for oss og Kuvelia for i år. Skifter til gummistøvler og bærer skia tilbake til Oppkuvbekken, der legger vi fra oss skia og går på beina ned til Heggelia der vi slapper av en times tid. Isen er forlengst borte på Nordre Heggelivann, den forsvant 1 mai ca 14 dager før normalt.

Langs Oppkuvvann

Vi tar etterhvert på hjemvei og går opp til skiene ved Oppkuvbekken og går på ski tilbake til Langtjern og må ta av skiene flere steder, det blir mere og mere bart langs Oppkuvvann og søndag 6 mai ble siste sammenhengende skitur fra Oppkuvbekken-Langtjern denne korte vinteren. Det lå fremdeles et par lange fonner og de neste dagene bestemte vi oss for å gå på den lengste fonna fra Oppkuvbekken til Lille Oppkuvvann ca 5-600 meter. Vi tok farvel med Oppkuvvann som nå var isfritt etter at isen forsvant 4 mai og med Såta i bakgrunnen sto vi ned "Villmannsdalen" til hulen der vi la igjen skia, før vi trasket oss tilbake til sykkelen og etter en halv time var vi tilbake på Skansebakken etter å ha syklet 20 km, gått på beina ca 10 km og gått på ski 30 km.

Skitur 8-11 mai.

Rute: Oppkuvbekken-Lille Oppkuvvann (575 m).

Vi startet hver dag fra Skansebakken og syklet til Heggelia ca 15 km, herfra gikk vi på beina opp til Oppkuvbekken ca 1.5 km på blåmerket sti. Vi hadde skiene liggende under et tre og skiftet til skiutstyr og var klare for dagens økt. Vi hadde regnet ut at vi trengte 10 mil denne uken for å nå vinterens mål på 750 mil og gikk 2,5 mil hver dag fra tirsdag-fredag. Det var sammenhengende snø tirsdag og onsdag hele 575 meter som vi gikk 22 ganger frem og tilbake. Torsdag og fredag ble denne delt i tre fonner på henholdsvis 250 meter, 175 meter og 100 meter. Vi gikk da 25 ganger frem og tilbake på alle tre fonnene hver dag og brukte ca 3 timer på milslukinga.

Start

100 meter

150 meter

200 meter

250 meter

350 meter

575 meter (mål)

Skitur lørdag 12 mai.

Fredag 11 mai gikk vi altså i mål og nådde 750 mil denne korte vinteren, men allerede dagen etter lørdag 12 mai gikk vi 10 km på ski ved Oppkuvbekken på ca 250 meter og tro det eller ei, men vi var ikke den eneste skiløperen for vi hadde selskap med en til. Han var også entusiast og kom helt fra Asker for å gå på 175 meter snø. Det var heldigvis to fonner igjen en på 250 meter der vi gikk og en på 175 meter der han gikk og ettersom vi nå var to "gale skiløpere" som gikk frem og tilbake på hver vår snøfonn hadde det vært gøy å møtt noen på beina. De hadde nok klødd seg i hodet og lurt på hva i all verden vi drev med.

Ved Oppkuvbekken

En skiløper til

Vi gikk 20 ganger frem og tilbake på den 250 meter lange fonna fra bekken og opp til snuplassen og brukte en times tid på turen før vi syklet tilbake til våren i Sørkedalen. Men vi hadde bestemt oss for at dette ikke var siste skituren og planla å gå for aller siste gang 15 mai på en fonn ved Oppkuvvann. Så vi la igjen skiene under et tre og du kan lese om denne turen i neste artikkel. Takk for fine vårturer !

"Natt og dag"  på Heggelia

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.