TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
VINTERENS SISTE SKITUR I MARKA 15 MAI 2007 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur ved Oppkuvvann tirsdag 15 mai 2007.

Rute:
Sykkel: Skansebakken-Heggelia-Skansebakken (30 km)
Fottur: Heggelia-Oppkuvvann-Heggelia (5 km)
Skitur: 75 meter ved Oppkuvvann (10 km)

Sommerblomster i Sørkedalen

Nedre Lyse

Gamlestua på Nedre Lyse

Vi startet fra Skansebakken og syklet den vanlige veien opp til Lysedammene og videre opp til Heggeliveien som vi fulgte gjennom vårgrønn løvskog med Hornet rett i mot. Oppover Gopletjernsbakkene måtte vi gå av å trille sykkelen i de bratteste bakkene. Vi passerte Kjagdalskrysset og valgte å sykle mot Heggelia ettersom vi hadde skiene liggende ved Oppkuvbekken. Før vi nådde toppen så vi ned på Gopletjern og her er flott utsyn mot byen i det fjerne. Ta deg en tur til Gopletjernsåsen, her er kjentmannspost og utrolig flott utsikt mot Sørkedalen og Oslofjorden .

På vei opp til Lysedammen

Midtre Lysedam mot Hornet

Mellom Midtre Lysedam og Nye Heggeliveien

Nye Heggeliveien med Hornet

Gopletjern

Vi nådde toppen av Heggeliveien og her lå det litt snø igjen langs veien ellers så vi ikke snurten av snø noe sted. Herfra syklet vi ned mot Bymyr en tømmerhytte som ligger vakkert til med utsikt vestover. Videre langs Heggeliveien under Gråberget til Vakerseter som ikke sees fra veien, men er en flott seter med to vakre tømmerhus, ta deg tid til en tur opp til det øverste huset og sett deg på trappen og nyt roen og stillheten. Det er vakkert her på Vakersetra og skogen står som en mur rundt setervangen og man drømmer seg tilbake til dengang Signe Bureheim regjerte her i en "kvinnealder" som budeie på Vakersetra.

Bymyr

Vakerseter

Heggelia

Men vi må videre og når etterhvert Heggeligrenda og plassen Heggelia der vi setter fra oss sykkelen og tar en matbit i solveggen på Gossebu. Jordene er allerede grønne og løvtrærne står maigrønne og fremdeles er det et par dager til 17 mai. Ja så tidlig vår som i år er det lenge siden vi har opplevd, i fjor på denne tiden lå isen fremdeles på Heggelivannet og man kunne gå på ski fra Heggelia til Oppkuven, men i år lå det bare noen få fonner igjen langs Oppkuvvann og på en av dem håpet vi å få gått en skitur.

Vi tok på gummistøvler og fra Heggelia tok vi blåmerket sti mot Oppkuven og etter 1,5 km nådde vi veien ved Oppkuvbekken som vi fulgte opp til snuplassen  før Bittelille Oppkuvvann etter å ha funnet skiene våre. Snøremsa fra siste skitur fra bekken og opp til snuplassen var i ferd med å forsvinne og videre bort til Lille Oppkuvvann var det også dårlig. Men vi hadde allerede bestemt oss for hvor vi skulle gå og fortsatte langs den nå snøfattige trasseen langs nordsiden av Oppkuvvann og rett før skiltkryss til Oppkuven lå fonna vår på samme sted som i fjor da vi hadde siste skitur 1 juni.

75 meter snøfonn ved Oppkuvvann

Bra spor etterhvert

Frem og tilbake

Vi måtte legge på snø og brukte litt tid på det før vi fikk lagd en løype på 75 meter. Da løypa var klar satte vi i gang og gikk frem og tilbake på disse 75 metrene 134 ganger til det ble 10 km. Vi brukte en times tid og sporet ble bare bedre og bedre for hver gang. Vi nøt skigleden der vi gikk frem og tilbake i løypa vår som var så altfor kort, etterhvert ble det rutine og vips var vi ferdige med dagens skiøkt og bestemte oss for at nå var det slutt. Vi gråt da vi tok av skiutstyret for siste gang i år og det var med vemod vi forlot løypa vår, men nok er nok også for den mest entusiastiske skiløperen i Marka.

Vi måtte legge på litt snø

Takk for oss

Vi forlot de siste fonnene ved Oppkuvvann og gikk tilbake til våren ved Heggelia der vi slappet av i solveggen og slappet av etter årets siste skitur. Nå gledet vi oss til sommeren og hadde ro i sjela etter at vi omsider hadde konstatert og godkjent at skiføret var over etter 125 dager på ski denne utrolig korte skisesongen. Vi lå der i sola og mimret og synes vi hadde fått mye ski ut av også denne vinteren. Vi husket vår første skitur allerede 30 oktober på Bjørnebergveien og hele den første uken av november med 20 cm snø på Heggeliveien, silkeføre og sol i 5 dager og langtur fra Sørkedalen-Tverrsjøen allerede 4 nov og vi trodde på en flott og tidlig vinter.

På ski i begynnelsen av november

Men slik ble det altså ikke og resten av november var svart og  uten snø i hele desember måtte vi bare godta at det hadde vi aldri opplevd før, en desember uten snø i hele Marka. I tidligere snøfattige vintre før nyttår hadde vi altid våre knep og fant steder som det var mulig å gå på ski enten på holka eller blanke vann eller en skogsbilvei i en nordhelling, men det var ikke mulig sist desember for det fantes verken sikker is eller snø. Så vi fortsatte fotturene og en og annen skøytetur i Østmarka i Romjula og måtte vente helt til 2 januar før vi igjen kunne gå på ski på Heggeliveien og Heggelivannene.

Skøytetur i Marka i Romjula

Gråseterveien fra Sørkedalen ble redningen i store deler av januar, denne hadde en issåle hele veien fra Skrubbdal til Heggelia og trengte bare et par cm med snø. Det kom altså i Nyttårshelgen og vi fikk gått på ski første uken i januar på Gråseterveien og Heggelivannene og helt til Løvlia. Dette forsvant etter mildvær og vi måtte vente til 12 januar, og fra den datoen var det vinter med påfyll av snø og vi kunne endelig gå på ski hver dag frem til 12 mai altså 4 måneder. Det var kuldegrader hver dag fra 15 januar-5 mars og flott vinter med opp til 80 cm snø nord i Marka. Februar var kald med fra 10-20 minusgrader i lange perioder, mens mars ble den varmeste på hundre år.

Vi husker også drømmedagene denne vinteren

Vi ligger altså rett ut på tunet og hele vinteren suser forbi mens vårsola varmer en tynn skiløperkropp som regner ut at han har gått ned en kilo pr 100 mil altså 7,5 kilo fra januar til mai. Vi tror ikke dette slanketipset er særlig populært, men for oss er det en fin måte å bli kvitt noen kilo. Men vi sluker ikke bare mange mil, men også masse mat og premien er at vi kan spise hva som helst som søtsaker, cola, kaker og birkebeinerbrød, det forbrenner uansett. Med 752 mil på ski i vinter og 125 dager på ski blir det 6 mil om dagen hver dag i 4 måneder i gjennomsnitt.

Gråseterveien ved Gråseterhytta

Etterhvert orker vi ikke å regne mer og ligger bare utstrakt og tenker på alt og ingenting før vi omsider setter oss på sykkelen og tar farvel med Heggelia og sykler Gråseterveien tilbake til Sørkedalen. På vei nedover flimrer alle turene ned og opp Gråseterveien i vinter forbi oss og vi kan ikke la være å mimre om vinteren som var og tankene forskyver seg også fremover mot de neste vintrene. Hva det blir til vet ingen, men en ting er i alle fall sikkert og det er at man må høyere og høyere for å finne en stabil vinter. Vintrene varierer fra år til år, i fjor hadde vi en flott og lang vinter i år en kort og mild vinter. Den som lever får se, vi takker i alle fall for det som var og ønsker alle en riktig god sommer fra Gråseterveien i midten av mai.

God sommer !
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.