TOM STENSAKER
Skrevet av Tom Stensaker

Sykkel og fottur til Løvlia

Rute:

Sykkel: Skansebakken-Øvre Lysedam-Gopletjern-Midtdammen-Gråseterveien-Slora-Skansebakken.
Distanse: 25 km
Fottur: Mellomdammen-Kustein-Løvlia-Heggelia-Vakersetra-Mellomdammen.
Distanse: 15 km.

Smørblomst ved Nedre Lyse

Vi startet fra Skansebakken og syklet oppover mot Lysedammen og opplevde et hav av markblomster langs veien, det var godt og frodig etter mye regn og varmt vær den siste tiden. Vi nådde Midtre Lysedammen etter ca 4 km fra Skansebakken og her er det en fin badeplass og vi var allerede svette og hoppet uti før vi avkjølt syklet videre opp til Nye Heggeliveien.

Tiriltunge

Vi fulgte denne veien langs Øvre Lysedammen der det ligger en fin rasteplass i nordenden av vannet. Herfra begynte vi på oppoverbakkene opp til Stuevannskrysset, her går det en gammel vei til høyre mot Stuevann som anbefales og som ender øverst i Smeddalen. Vi derimot fortsetter hovedveien oppover de beryktede Gopletjernsbakkene til Kjagdalskrysset der vi tar en liten pause før vi sykler opp til "utsikten" ovenfor Gopletjern, herfra kan vi se helt til byen i sør.

Utsikt mot Gopletjern og byen

Siste bakken opp til toppen går greit og videre nedover mot krysset der Gråseterveien kommer går det som en lek og vi fortsetter forbi Bymyr som ligger vakkert til med utsikt mot Søndre Heggelivann. Her er to hytter, en på oversiden av veien som er en stor og flott tømmerhytte og en på nedsiden av veien som var et uthus tidligere, men er nå innredet til hytte. Etter at det ble hugget her for noen år siden er stedet blitt en perle langs Nye Heggeliveien.

Bymyr

Vi fortsetter videre mot Gråberget og tar av sidevei til venstre mot Midtdammen, dvs dammen til Nordre Heggelivann. Etter at det ble hugget langs denne veien er det nå flott utsikt vestover mot Søndre Heggelivann. Omsider gjemmer vi sykkelen og fortsetter til fots bort til dammen der veien ender og Nordre Heggelivann ligger foran oss. Her starter to blåmerkede stier til Løvlia en som går om Møkkalitjern og en annen som går om Kustein, begge er 5 km lange. Vi velger nesten altid turen om Kustein som er en flott utsiktstopp.

Nordre Heggelivann og plassen Heggelia

Fra stikrysset bærer det bratt oppover lia og utsikten nordover mot Nordre Heggelivann er blitt fullkommen etter at det ble hugget her oppe for noen år siden. Vi når etter hvert toppen som ligger litt til venstre for stien, men god sti ca hundre meter fører deg opp til Kustein (609 moh) som er en av mange flotte utsiktspunkter i Marka. Selve toppen er en stor stein eller et svaberg og vi setter oss godt til rette og nyter utsikten i alle retninger.  I sør ser vi Søndre Heggelivann og deler av byen, mens vi i vest ser Gaustatoppen og Norefjell.

Fra Kustein  mot Søndre Heggelivann

Mot Gaustatoppen

Mot Gyrihaugen

Mot Norefjell

Vi blir sittende lenge å nyte utsikten og føler at vi er på verdens tak og vi suger til oss alle inntrykkene før vi tar farvel med Kustein som anbefales på det sterkeste.
Vi fortsetter videre blåstien inn i naturreservatet og følger høydedraget langs store myrområder og over små høyder i et vekslende kupert terreng. Vi passerer bekken fra Møkkalitjern og tar oss et bad i bekken og legger oss på svaberget naken og nyter sola, det er idyllisk her og det er lite folk som går her.

Løvlia

Deretter fortsetter vi videre ut av naturreservatet ved Nybrenna der vi kommer inn på blåmerket sti fra Kampesetra. Passerer Stormyra og når Løvlia som ligger som et "Soria Moria" på den gamle setervollen der det også ligger  tre gamle setre. Men det er lenge siden det ble setret på Lauvlisetervollen, men det er fremdeles sauer her. Vi går inn i stua og hilser på Rita og Vidar Bakken som er vertskap på Løvlia, tar oss en prat før vi setter oss i solveggen og inntar mat og drikke.

Nibbitjern

Vi snur her ved Løvlia og går tilbake om Nibbitjern og i østenden av vannet slår vi oss ned og blir noen timer, det er hett og vi bader og soler oss og nyter midtsommeren i Marka. Det er sent på ettermiddagen før vi fortsetter videre mot Gagnumsetra, før vi når Skamrek har landskapet endret karakter etter at det ble hugget her i vinter og vi har vakker utsikt mot Nordre Heggelivann før vi passerer brua mellom Skamrek og Nordre Heggelivann. Her ligger en fin leirplass og den er allerede opptatt av en familie som bader og koser seg.

Utsikt mot Nordre Heggelivann fra Skamrek

Vi går opp til Gagnumsetra og det lukter gammel tjære av det gamle seterhuset som leies av skogsjefen, en perle av et sted med utsikt mot Skamrek og Gråberget. Vi passerer stedet og fortsetter "Asbjørnsenstien" som går paralelt med Heggeliveien bort til Heggelia. Denne er ryddet og blåmerket av Arild Schultz, "høvdingen" i dette området som er så heldig å leie Vakersetra. Vi når Heggelia og skuer utover denne vakre plassen ved Nordre Heggelivann fra toppen der tidligere Heggeliseter lå.

Heggelia med Nordre Heggelivann

Tuftene etter denne kan fremdeles sees, den ble revet da Heggelia ble plass ca 1920, det ene huset ble flyttet til Gagnumsetra og satt opp der. Det andre ble flyttet til byen og stedet ble kalt Heggeli og ligger mellom Smestad og Majorstua langs Sørkedalsveien. Artig å tenke på at et sted i hovedstaden blir oppkalt etter en liten plass på Krokskogen. Østeråsbanen hadde stasjon ved Heggeli i mange år, men er nå nedlagt. Gunvor Greni som eier Heggelia i dag har planer om å gjenreise den gamle Heggeliseter til turistformål og det er jo en fantastisk tanke.

Heggelia fra Heggeliveien

Vi stikker innom Heggelia og hilser på Gunvor og hun ber oss inn på Gossebu og lager i stand kaffe og kaker. Det er stor gjestfrihet på Heggelia fremdeles selv om det ikke er noe servering på kjøkkenet lenger. Tre unge gutter har leid hovedhuset i sommer.  Det er bra at det er fastboende igjen på Heggelia. Men i Gossebu regjerer fortsatt Gunvor og her blir det fortsatt servering om vinteren.

Heggeligrenda 1

Heggeligrenda 2

Heggeligrenda 3

Heggeligrenda kun sauer her i dag.

Etter en lang prat med Gunvor tar vi farvel for denne gang og fortsetter veien bort til Heggeligrenda der det ligger tre hus og noen hytter. Alle husene er leid ut, men de blir sjelden brukt og stedet virker øde selv om husene er vedlikeholdt. I gamle dager var Heggeligrenda et folksomt sted, men i dag passerer det bare en og annen syklist forbi. Etter å ha passert Gjerpefaret den siste hytta på venstre hånd som nå er pusset opp tar "Asbjørnsenstien" av bratt oppover til venstre og går på oversiden av Heggeliveien bort til Vakerseter. Stien er ryddet og merket og følger den gamle trasseen til Vakerseterveien.

Gjerpefaret

Vakersetra

Vi når etterhvert Vakersetra etter et par km på sti og går opp til øverste setra og setter oss på trappa og nyter kveldsolen og setervollen. Det er ikke folk her denne kvelden og vi har bare selskap med myggen som til slutt jager oss videre den siste biten ned til Mellomdammen på en sti vi selv ryddet for noen år siden. Denne fører oss ned der vi har sykkelen liggende under ei gran og fotturen rundt Nordre Heggelivann er over.

Bymyr

Vi sykler tilbake til Bymyr og tar Gråseterveien ned mot Sørkedalen forbi Søndre Heggelidam og bratt nedover mot Gråseterhytta. Vi passerer Storbekkhytta og sykler om Slora til Skansebakken og etter en halvtime er vi tilbake ved Skansebakken etter å ha syklet 25 km og gått ca 15 km. En flott søndagstur på Krokskogen er over med bading, soling, utsikt, sosialt samvær og masse flott natur. Vi takker for turen og ønsker alle en riktig god sommer i Marka.

God sommer i Marka

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.