TOM STENSAKER

Rute:
Krossbu-Smørstabbreen-Sandelvbreen-Surtningsbreen-Leirvassbu.

Mot Storebjørn

Vi starter fra Krossbu turisthytte klokken halv ti etter at vi har gjennomgått hvor vi skal gå opp til breen og fordelt utstyr. Alle får utdelt stegjern og sittesele og de med lettest sekk må skifte på å bære tau. Denne dagen er vi en gjeng på ca seks stykker og været er bra. Vi tar farvel med Krossbu mens vi raskt blir kjent med deltagerne og det er viktig for oss som brefører å bli kjent med de fleste opp til breen der vi går å småpludrer med gruppa. Med store grupper er det vanskelig å bli kjent med alle og slike turer krever mer ansvar og disiplin, en gang hadde vi med oss 48 stykker over breen og det er rekord.

Endelig oppe på breen, Fanaråken i bakgrunnen

Men i dag blir det en sosial tur med en liten gruppe og etter å ha passert elva Bøvra på god bru bærer det bratt oppover den gamle breførerstien opp til Smørstabbreen. Etter den første bratte kneika tar vi oss en liten hvil før vi følger god sti videre i flatt lende noen hundre meter før det igjen går bratt oppover. Vi har hele tiden flott utsyn ned mot Krossbu og etterhvert også mot Sognefjellet. Siste biten av den andre kneika er svært bratt og utsatt så her må vi være forsiktige. Vi tar farvel med Krossbu langt der nede og mens hytta forsvinner når vi et flatt parti der vi tar en drikkepause.

Alle bindes inn i tau

Her er det en fin leirplass og et lite vann og vi har flott utsikt nordover mot Hestbrepiggene og Holåtindene. Vi fortsetter videre slakt oppover til siste bekk der vi fyller flasker og struper før det igjen bærer bratt oppover den siste kneika. Vi får etter hvert nydelig utsikt mot Fanaråken, Hurrungane og hele Sognefjellet i vest, et panorama som skal følge oss den første halvdelen av turen. Vi er nå ferdige med den verste stigningen og foran oss ligger morenelandskapet der vi kan følge breens avsmelting oppover de siste 350 årene. I 1750 som blir kalt siste istid nådde breen klimaks og siden den gang har den trukket seg tilbake over en kilometer til i dag.

Så er vi i gang

Vi har nå flott utsikt mot Leirbreen som er en del av Smørstabbreen og hele Smørstabbretraversen ligger badet i sol. Vi kan se helt til Bjørneskar der det også går en rute til Leirvassbu og ned Bjørnebreen på den andre siden. Vi derimot skal gå den vanlige ruten over Smørstabbreen denne dagen og vi når etterhvert brekanten ved Leirhø og kjenner den kalde vinden fra breen. Det er som regel alltid kaldest ved brekanten og varmere utpå breen. Her blir det en lang pause først en matbit også skal utstyret på plass dvs stegjern og sittesele.

Leirbreen med Store Smørstabbtind, Kniven og Saksa

Det hele går greit etter at de har prøvd alt tidliger før avmarsj fra Krossbu og i mens gjør jeg tauet klart og når alle er ferdige binder jeg alle inn med en avstand på ca 5 meter. Etter at alle er bundet inn forklarer jeg om hvordan vi går i tau og om ruta vi skal følge opp til toppen av breen der vi skal ha lunsj. Alle følger godt med og lærer fort det mest elementære, det som er viktigst er å gå med slakt tau, går man med stramt tau må den foran trekke den bak og da kan det bli en slitsom tur over breen. Når vi forteller om hva som må gjøres hvis den foran eller bak faller i en sprekk og at alle da må ha stramt tau blir det litt panikk i gruppa, men jeg beroliger dem med at det sjelden sjer.

På vei mot Kalven med Fanaråken i bakgrunnen

Omsider er vi klare og legger ut på breen mot Kalven (2034 moh), det er ca 1 km over til foten av Kalven og det går slakt oppover og vi nyter utsynet mot Leirbreen der blåisen er kommet frem. Rundt breen ligger Smørstabbtindene som en mur mot øst med Store Smørstabbtind (2208 moh), Kniven (2133 moh) og Saksa (2189 moh) nord for Bjørneskar. Sør for Bjørneskar ligger Bjørnungen, Veslebjørn (2150 moh), Skeia (2118 moh) og Kalven (2034 moh). Et imponerende skue den første delen av breturen og bak oss mot vest ligger hele Breheimen så langt øyet rekker. Turistene tar bilder og koser seg i finværet og etter en drøy halvtime når vi foten av Kalven.

Utsikt sørover er mektig mot Hurrungane og Fanaråken

Videre følger vi langsmed Kalven som er et langt fjell ca 1 km, vi går tett inntil fjellet der det er minst sprekker og følger en slags canion som vinden har skapt og som flerres opp av dype sprekker på tvers. Vi følger denne flere hundre meter og enkelte steder går vi nær kanten og ser ned i bunnen av den dype canion. Denne canion kom frem for bare noen år siden og gjorde turen langs Kalven betydelig mer spennende. Det er altid varmt her fordi sola står rett på fjellveggen og av og til er det rene "ørken" her på ettermiddagen når vi går motsatt vei, men nå på formiddagen er det mer luftig. Omsider har vi bare en bratt bakke igjen før vi når toppen av breen og før vi tar farvel med Kalven inntar vi lunch rett under foten av stortoppen.

Lunsj under foten av Kalven.

Vi binder oss ut av tauet og setter oss på fjellet og inntar en velfortjent lunch i sola som nå varmer godt. Vi har orkesterplass mot Smørstabbreen og Søndre Smørstabbtindene som består av 5 topper, den største Store Gravdalstind (2113 moh) ruver i bakgrunnen. Vi sitter på ca 1850 meter og bak oss ligger 600 meter oppstigning fra Krossbu (1250 moh) så alle nyter å få luftet tærne og  lette på antrekket en god stund før vi er klare til avmarsj. Når vi går på breen må alle ha lange bukser, tildekket armer og helst vanter i tilfelle man faller i en sprekk. Solbriller og krem med høy solfaktor i ansiktet er obligatorisk ettersom sol og snø gir høy solforbrenning. Det er viktig å beskytte seg mot sol, vind og sprekker når man går på bre.

Mot Skeia og Veslebjørn

Etter pausen binder alle seg inn på sine plasser i tauet, vi har lært dem åttetallsknuten, men er nødt til å sjekke alle knuter før vi er klare til anmarsj og roper klaaar og vi er i gang. Det er ca 1,5 km over til foten av Storebjørn og flatt og lett å gå over det høyeste breplatået, vi er på verdens tak med utsyn i alle retninger og er omgitt av Søndre og Nordre Smørstabbtinder. Så alpine og majestetiske at vi bare nikker og bukker i all ærbødighet og takker for at vi får lov å ta del i denne eventyrverden her oppe på den evige snø. Noen synger og andre ler der vi går og opplever "det gode liv" denne drømmedagen over Smørstabbreen.

På toppen

Vi går rett mot Storebjørn (2222 moh) den høyeste toppen på Smørstabbreen, vi skal ikke opp på den i dag bare bort til foten av den der vi skal ned Sandelvbreen. Men det er folk på toppen og vi stopper og vinker og kan faktisk høre dem så lytt er det på breen. Etter en halvtimes tid når vi foten av Storebjørn der taulaget fra Leirvassbu sitter å spiser lunch, de er mange og vi bare passerer dem på breen og vinker før det går bratt nedover Sandelvbreen. Og hvilket utsyn østover mot Jotunheimen er det som blotter seg for oss der alle topper, pigger og høer ønsker oss velkommen. Vi ser rett ned i Gravdalen der det irrgrønne vannet i Gravdalsdammen speiler seg under Raudalstindene.

Mot Gravdalstindene

Vi må være litt forsiktige helt øverst da det er noen sprekker, men vi ser dem og hopper lett over dem før det bærer tryggt nedover den første bakken før vi kommer ut på et flatere parti. Vi holder oss nær fjellveggen godt til venstre for brefallet og ungår de verste sprekkene. Sandelvbreen har mange sprekker midt i brefallet og er en brearm som tidliger gikk helt ned i Gravdalen, de siste årene har den derimot trukket seg langt tilbake. Den er ganske bratt det siste stykket før vi er nede på flatene og vi sklir og småløper nedover og er som unger som er ute og leker. Omsider er vi nede på flatene der blåisen er kommet frem og her er det et par dype brønner som er som sluk for alle bekkene som renner på isen, disse kan være farlige når de er dekt av snø.

På vei nedover

Ned Sandelvbreen

Vi når etterhvert land rett under Surtningstind (1997 moh) og tar en liten drikkepause her. Bak oss ligger Sandelvbreen med Gravdalstind på den ene siden og Storebjørn på den andre siden et mektig skue der vi står i bunnen av breen på ca 1500 meter. Vi har nå tatt farvel med Smørstabbreen, men har en liten bre igjen og denne er en liten utfordring på slutten av dagen. For å komme over Surtningsbreen må vi ganske høyt opp og fortsetter litt på fjell før det bærer bratt opp en stor snøfonn en slags rest av Surtningsbreen den gang den var en del av Smørstabbreen. Vi tar det rolig opp her ettersom folk er slitne og når steinura der vi må ta av stegjern og på igjen når vi når Surtningsbreen etter hundre meter.

Fra Surtningsbreen mot Storebjørn

Mens vi tar på stegjern har vi flott utsyn mot Storebjørn og Sandelvbreen, vi har steget ca 200 meter fra Sandelvbreen, men har fortsatt litt stigning opp Surtningsbreen som er meget bratt ned mot Tverrbyttene og det er grunnen til at vi må passere breen høyt oppe der den er mindre bratt. Endelig når vi toppen og jeg roper at nå går det bare nedover til Leirvassbu og alle jubler. Vi passerer det bratte partiet og ser rett ned i det irrgrønne brevannet i Tverrbyttene, det er god sti på snøen alikevel kribler det litt i magen for de fleste og det er godt å være innbundet i tau hvis man skulle skli. Dette er kanskje det flotteste og mest spennende partiet på turen og vi stopper et minutt og nyter utsynet mot Bjørnebreen med Storebjørn, Veslebjørn, Bjørneskar, Saksa og Geita før vi fortsetter ned Surtningsbreen på blåis og når omsider land.

Fra Surtningsbreen mot Bjørnebreen

Breturen er nå over og vi binder oss ut av tauet og tar av breutstyret, det blir en lengre pause her ettersom vi må ordne med tau og spise litt før vi kan fortsette til Leirvassbu ca 1,5 time. Det første stykket er det ikke sti bare stein og ur og alle får besjed om å være forsiktige med glatte og ustøe steiner. Vi når en stor varde og ser ned i Gravdalen og rutsjer videre nedover en snøfonn før vi kommer ned til god sti og vegetasjon. Det er svært frodig i denne lia under Stetind (2020 moh) med masse høyfjellsblomster, mose, lav og etterhvert gress. Foran oss har vi den majestetiske Visbretind (2234 moh) og på den andre siden av Gravdalen ligger Raudalstindene. Men vi er så mette av inntrykk og lengter bare etter å komme frem og når anleggsveien fra Gravdalsdammen og følger denne et par km til Leirvassbu med Kyrkja (2032 moh) rett i mot ved foten av Leirvannet.

Surtningsbreen

Vi når Leirvassbu etter å ha brukt 7 timer fra Krossbu og gått ca 4 timer på breen og etter at alle har betalt for turen og breutstyret er på plass er turen over og vi tar en sosialpils på trappa og skåler for breen og en fantastisk utfordring før vi går hvert til vårt, men for oss er det påan igjen i morgen med nye mennesker og opplevelser. Har du lyst til å være med i sommer er det bare å komme det er daglig føring fra Krossbu og Leirvassbu kl 9 30 i juli og august og vi er to breførere som kan føre deg over breen, prisen er kr 500. Fint om du bestiller kvelden før så vi vet at det blir tur, uansett ønsker vi dere en god sommer på fjellet og kanskje på breen, gode turer til alle !

Takk for oss

Lenker relatert til artikkel:

Leirvassbu
Krossbu
Breartikkel fra i fjor

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.