TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
EN VAKKER DAG PÅ SKI 13.12. 2008 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur lørdag 13 desember 2008.

Rute:
Skansebakken-Gråseterveien-Heggelia-Lauvliflaka-Treningsrunden.
Treningsrunden-Lauvliflaka-Heggelia-Gopletjern-Gråseterveien-Skansebakken.
Distanse: 65 km.
Tid: 6 timer.

Drømmeforhold på Lauvliflaka

Vi startet fra Skansebakken tidlig denne morgenen og etter ca 500 meter kunne vi ta på oss skiene bort til Skrubbdal der det var satt et spor og fristil ved siden av.
Vi hadde lagt på universalklister og det satt bra oppover og i tillegg "jukset" vi ettersom vår venninne Tuva en strihåret vorstertispe trakk oss oppover. Vi holdt god fart opp til Storbekkhytta og det var flotte forhold hele veien. Fra Storbekkhytta var det preparert opp til Dammyra og Gråseterveien til Heggelia. Vi valgte Gråseterveien og det er mye oppstigning her, først opp til Gråseterhytta og videre opp til Søndre Heggelivann.

Oppover Gråseterveien med bikkja foran.

Gråseterveien

Det er kaldt og kulda biter i kjakene men hva gjør det når sola skinner og det er perfekte forhold over 3-400 meter. Vi passerer Heggelidammen og kommer etterhvert inn på Nye Heggeliveien som vi følger videre forbi Bymyr. Nye Heggeliveien starter på Pipenhus i Sørkedalen og denne veien er også et flott utgangspunkt, men er kun kjørt med scooter frem til 23 desember.
Det er også preparert fra Skansebakken og Gamle Heggeliveien opp til Lysedammene og inn på Nye Heggeliveien, men videre om Oppkuvvanner er det ikke preparert pga skogsdrift.
Vi derimot fortsetter langs den flotte trasseen forbi Vakerseter til Heggeliseter. Rett før grenda Heggeliseter der prepareringen ender i dag tar vi ned på vannet og skuer opp mot Heggeliseter der det er servering i dag og alle helger fremover.

Heggeliseter der det er servering i helgene.

Vi fortsetter over Nordre Heggelivann og det er flotte skøyteforhold på vannet bort til Gagnumseter der vi tar hovedløypa til Løvlia og her kommer vi inn på et nedsnødd scooterspor som vi følger oppover til Lauvliflakene forbi Gråberghyttene med flott utsikt mot Gråberget. Det har vært skareføre så langt, men plutselig går det over til tørrsnø og det blir silkeføre og ca 10 cm nysnø fra Gråberghyttene.

Gråberget

Etterhvert når vi løypekryss Løvlia/Ringkollen og hadde regnet med preparert løype her, men stormaskinløypa nordover var dekt med 10 cm nysnø. Men med litt drahjelp av Tuva brøytet vi spor over de vakre myrene på Lauvliflaka og opplevde et eventyr av snø og sol i dette vakre terrenget. Trærne var hvite av tung snø og snøkrystallene blinket mot oss og vi var helt alene i denne vakre snøverden så ren og jomfruelig at vi måtte klype oss i armen så vi skjønte at vi ikke drømte. Men vi drømte ikke og kjære skiløpere nyt disse vakre bildene for det er jo akkurat dette vi vil ha og forhåpentligvis får utover vinteren, dette er bare en forsmak på hva vi har i vente.

Eventyrlige forhold på Lauvliflaka.

Sol og silkeføre

Vinterlige forhold på Lauvliflakene 5-600 moh.

Etter å ha passert Lauvliflakene fortsetter vi nedover mot Vassendvika og må være forsiktige i nedoverbakkene ettersom det er mye overheng og toppbrekk som ligger over løypa og her må det et skikkelig mildvær til for å redde skogen og det er vist på vei. Vi når Vassendvika og nysnøen går over til skare, utpå Storflåtan er det fremdeles åpent vann så ligg unna Storflåtan noen uker til.
Vi krysser bilveien fra Damtjern og fortsetter løypa mot Ringkollen og videre bratt opp til Høgås der vi kommer inn på "Treningsrunden" fra Ringkollen som er preparert i dag for klassisk og fristil. Vi følger denne opp til myra ved Borgesetra der treningsrunden egentlig begynner.

Myra ved Borgersetra der "Treningsrunden" starter.

"Treningsrunden" ved Borgesetra.

Fantastiske forhold.

Sol, kulde og silkeføre.

Vi er ikke helt alene denne drømmedagen.

Ved Rughaug.

Vi fortsetter inn i "Treningsrunden" og nyter det vinterlige landskapet, det er nesten som på snaufjellet her i Ringkolltraktene med myrer furuskog og åpent lende med små tjern og koller. Vi passerer Rughaug en liten sukkertopp som stikker seg ut i det flate terrenget før vi står ned til myrene før Vambu. I det kanskje vakreste terrenget på Krokskogen med Øyangsrøysa i bakgrunnen og Vambutjern langs løypa bort til løypekrysset mot Øyangsrøysa og Jonsetangen.

Over myrene mot Vambu.

Ved Vambutjern med utsyn mot Øyangsrøysa.

Vi fortsetter i "Treningsrunden" mot Vikseter og opplever tidlig solnedgang over myrene og treffer en og annen skiløper, men så altfor få denne vakre skidagen på Krokskogen. Vi fortsetter mot Viksetra der løypa tar av brått mot nord og vi skuer etterhvert utover dette vakre myrlandskapet mot Rughaug. Vi fortsetter mot Høgås og er tilbake ved utgangspunktet for "Treningsrunden" og takker og bukker for denne flotte preparerte løypa som ga oss masse skiglede og mange vakre motiver.

Solnedgang over myrene mellom Vambu og Vikseter.

"Treningsrunden" før Høgås.

Vi tar farvel med denne flotte løypa ved Høgås.

Vi fortsetter tilbake samme vei og det går hurtig nedover til Vassendvika særlig der nysnøen går over til skare og Tuva løper foran og gleder seg over å få være på tur. Fra Vassendvika er det mange bratte moter opp til Lauvliflakene, men vi opplever julestemning og snøtunge trær rundt oss og føler oss mektig liten under de svaiende tretoppene som kan brekke når som helst. Men det går bra og vi når etterhvert Lauvliflakene i solnedgang.

Tuva i Eventyrskogen

Julestemning i Eventyrskogen opp fra Vassendvika

Solnedgang over Lauvliflaka.

Vi fortsetter videre mot Løvlia, men tar samme løype som vi kom tidligere i dag forbi Gråberghyttene og ned til Nordre Heggelivann, den var nå preparert med stor maskin og var fin hele veien. Vi tok løypa vår tilbake over vannet og passerte Heggeliseter i solnedgang og inn på Nye Heggeliveien mot Gopletjern, her snudde vi og gikk tilbake til Gråseterveien som vi fulgte ned til Skansebakken i skumringen.

Gopletjern

Vi takker for denne fantastiske vinterdagen en helt vanlig lørdag i midten av desember og håper skiføret overlever mildværet som er på gang. Over 400 meter er det 40-50 cm med snø og her blir det nok bra forhold fremover uansett mildvær, så kjære skiløpere kom dere ut på ski.
På Rinkollen og nord i Marka er det flotte forhold, men det er også mulig å gå i Oslo fra Sørkedalen.
Gode førjulsturer til alle !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.