TOM STENSAKER
Skrevet av Tom Stensaker
Sykkel og skitur tirsdag 11 mai 2010

Rute:
Åmot i Sørkedalen-Øvre Lysedam-Kjagdalen-Langtjern-Oppkuvvann-Gagnumsetra-Stubdalsflaka-Løvlia.
Distanse: 6 km sykling og 15 km på ski.

Lauvliflaka

Vi startet fra Åmot parkering i Sørkedalen og syklet forbi Åmot gård som ligger vakkert til på oversiden av veien. Videre forbi bommen til Pipenhus der vi tok Nye Heggeliveien som tar av til venstre fra Langliveien ved Pipenhus. Vi fulgte denne i vårlig natur oppover mot Øvre Lysedam og vi brukte ca en halv time opp til Øvre Lysedam der vi hadde skiene liggende bak en stein. Det var bar vei helt opp til krysset der veien fra Midtre Lysedam kommer inn på Nye Heggeliveien.

Åmot gård i Sørkedalen

Vårblomster

Øvre Lysedam

Det ble en del is på veien den neste biten bort til skiene så vi tok det forsiktig, tidlig om morgenen er denne isen glatt, men utover dagen blir den myk. Vi gjemte sykkelen der vi fant skiene og fortsatte på ski på isen et godt stykke før vi kom opp til snøen. Det smelter mye i fra dag til dag og det blir flere og flere bare partier på veien. I dag var det bra fra rett under Hornet, men for de som skal gå  Kristi Himmelfartsdag må man nok lenger opp i bakkene mot Stuevannskrysset.

Den første biten går på is og grovkornet snø

Mot Hornet

Forholdene ble bare bedre og bedre oppover og fra rett under Hornet ble det snø og bra oppgåtte spor videre opp til Stuevannskrysset og videre oppover Gopletjernsbakkene til Kjagdalskrysset. Her tok vi en liten hvil og la på litt mer rødt klister under skiene før vi fulgte nydelig spor oppover Kjagdalen. Det ble mer og mer vinterlig oppover. Omsider var det slutt på veien og vi fortsatte inn i Landskapsvernområdet der skiltet nå var synlig etter at det hadde ligget under snøen i flere måneder.

Kjagdalskrysset

Oppover Kjaggdalen

Vi fortsatte i drømmeforhold oppover til myra før Langtjern og her oppe var det fortsatt helt hvitt og sola varmet inntens, fremdeles ca 50 cm snø og vi mintes snømengdene her fra i vinter med fra 100-120 cm snø. Dengang trodde vi ikke på skiføre til langt ut i mai, men kulde om natta i snart en måned gjør at vi kan gå på ski her 17 mai.

Oppover mot myra ved Langtjern

Ved Langtjern blir det fine forhold i Kristi Himmelfartshelgen og kanskje til 17 mai.

Vi passerer Langtjern og foran oss ligger Villmannsdalen der snøen vil  ligge lenge i år. Vi passerer Villmannsmyra og det er fortsatt bra gjennom Villmannsgjelet og opp til toppen der målepinnen viser 50 cm snø.

Sålen brekker og vi må gå rundt

Villmannsdalen

Villmannsgjelet

Den har tidligere i vinter ca 15 april vist 120 cm med snø som var rekorden i vinter, men akkurat nå smelter det lite her oppe ved Oppkuvvann og det blir flotte forhold for vårskiløping her lenge. Vi fortsetter ned til Oppkuvvann og nyter utsynet mot vannet og Såta i bakgrunnen. Her ved krysset til Oppkuven er det ca 1,5 km naturløype til Oppkuven og turen anbefales selv om det er litt bare flekker i solhellingene.

Myra på vei ned til Oppkuvvann

Oppkuvvann med Såta

Vi derimot fortsetter i hovedløypa i nordhellingene langs Oppkuvvann der snøen ligger lengst utover våren, her er det en såle på over en halv meter og her blir det skiføre i 17 mai helgen, garantert og kanskje i Pinsen. Her er knapt med sol og i tidligere snørike vintre har vi gått på ski her i begynnelsen av juni. Løypa ligger i nordhelling helt ned til Oppkuvbekken ca et par kilometer. Vi passerer Lille Oppkuvvann og fortsetter nedover på god såle til Gagnumseter som er et fint sted å avslutte turen. Nede ved Nordre Heggelivann kan man duppe tærne i isvann langs land der isen har smeltet.

Lille Oppkuvvann

Gagnumsetra

Men vi vil videre til Løvlia, antagelig siste gangen i år og vi må gå rundt vannet helt nord i Nordre Heggelivann og fortsetter på god såle til krysset ved Nibbitjern. Her tar vi den landfaste løypa til Løvlia om Stubdalsflakene. Da vi kommer til myrene ved Gråbergtjerna er brua over elven heller en flåte og vi må ta av oss skistøvler å vasse over. Vi nyter å få avkjølt føttene og kommer oss over der vi fortsetter videre oppover til Gråberghyttene. Her er det bart noen hundre meter ettersom løypa ligger i solhellinga, men etter å ha passert hyttene blir det bra opp til Stubdalsflaka.

På god såle oppover til Gråbergtjern, Oppkuven i bakgrunnen.

Her ved Gråbergtjern var det ikke lett å komme over

Inni skogen er det fortsatt bra

Oppover mot Stubdalsflaka

Da vi når Stubdalsflaka er vi oppe på myrene og disse er gått opp, men fortsatt bra såle etter maskinen gjør at vi fint kommer frem og kan fortsette videre sørover myrene og ned til Løvlia som er dagens mål. Snø hele veien fra Lauvliflakene og ned til hytta og masse folk koser seg med lunch på terrassen i vårværet, det er et firma som har seminar på Løvlia i dag. Vi setter oss i solveggen og nyter matpakka etter en flott vårtur fra Sørkedalen.

Stubdalsflaka

Sørover Lauvliflaka

Lauvliflaka

Flotte forhold ned til Løvlia

Gamlesetra på Løvlia

Takk for en flott sesong til Løvlia

Vi takker for følget denne vakre vårdagen på ski fra Sørkedalen til Løvlia og ønsker alle gode vårturer i Oppkuvenområdet nå til helgen. Opplev sommer i byen og vårvinter oppe ved Oppkuvvann. Det er kontrastene fra sommergrønnt i Sørkedalen og siste rest av vinteren ved Oppkuven som er så fasinerende. Og på vei oppover opplever du våren og til slutt snøen og restene av vinteren som er seig her oppe på Krokskogens tak. God tur !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.