TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
SKITUR TIL OPPKUVEN 12 MAI 2008 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker
Sykkel og skitur mandag 12 mai, 2 Pinsedag.

Rute:
Sykkel: Åmot parkering i Sørkedalen-Stuevassdalskrysset.
Ski: Stuevassdalskrysset-Kjagdalen-Langtjern-Oppkuvvann-Gjelleråstjern-
Smeddalen-Nordre Kuvelia-Øvre Kuveliveien-Oppkuven.
Distanse: 8 km sykling og 14 km på ski.

Vi startet fra Åmot parkering i Sørkedalen og syklet opp til Pipenhus og videre opp til Øvre Lysedam langs Nye Heggeliveien. Det var blitt grønnt og frodig og hvitveisen sto hvit langs veien mens løvtrærne hadde store irrgrønne museører. Rogna hadde store blader og isen på Øvre Lysedam var gått og det var kjølig om morgenen etter frost om natten. Hvem skulle tro at det var skiføre bare noen kilometer lenger oppe.

Hvitveis langs Nye Heggeliveien

Isen er gått på Øvre Lysedam

Vårgrønne løvtrær ved Øvre Lysedam

Vi syklet opp til skiene våre rett ved der sideveien fra Smedmyrkoia kommer inn på Nye Heggeliveien ved foten av Gopletjernsbakkene. Vi gjemte sykkelen her og tok frem skiene ettersom det var en god del is og snø videre. Etter å ha fått på oss skiene kunne vi gå på ski delvis opp til Gopletjernskrysset, men en del bare partier i solhellingene langs Gopletjernsbakkene. Fra Gopletjernskrysset ble det flotte forhold oppover Kjagdalen med sammenhengende snø og godt spor fra alle som hadde gått her dagen før.

Oppover Gopletjernsbakkene

Flotte forhold oppover Kjagdalen

Vi nådde enden av veien og fortsatte på god såle opp til Langtjernmyra som smeltet mer og mer i sommervarmen. Men så tidlig om morgenen var det fremdeles skarpt føre i skyggen etter kuldegrader om natten og vi hadde god gli videre forbi Langtjern. En del myrer og bekker hadde gått opp her, men det var tråkket spor rundt og vi kom oss greit inn i Villmannsdalen der forholdene ble bedre etter at vi hadde passert en åpen myr. Videre gjennom denne vakre dalen der morgensolen så vidt slapp til, gjennom Villmannsgjelet og opp til målepinnen som var redusert til 60 cm.

Myra ved Langtjern

Villmannsdalen

Videre ned til Oppkuvvann og til høyre ned til vannet og langsmed land i nordhellingene der det var fin løype utenom vannet til østenden der løypa fortsatte i terrenget opp til et løypekryss. Her går den raskeste løypa opp til Oppkuven ca 1 km, men vi skulle ta en omvei om Kuvelia og tok løypa mot Stuevann. Denne fulgte vi bort til Gjelleråstjern der vi var innom "Grevehytta" en liten lemmekoie ved Gjelleråstjern som ligger i en liten lysning i skogen. Hytta eies av Løvenskiold og leies ut til Petter Schøneberg som bor i Frankrike.

Oppkuvvann mot Såta

Oppkuvvann fra øst

Mye snø inni skogen mot Gjelleråstjern

Myrene holder noen dager til

"Grevehytta" ved Gjelleråstjern

"Greven av Oppkuven" leide denne hytta i mange år, derav navnet "Grevehytta". Det er en lemmekoie som kan taes ned og settes opp hvorsomhelst, men der den står nå blir den nok værende en stund. Hytta ligger i Naturreservatet og skulle for noen år siden bli ubetjent hytte for DNT, men de fikk ikke lov å bygge en do i Reservatet av miljøhensyn og hytta kunne derfor ikke benyttes av turister. Så derfor får den nå ligge i fred der oppe på Gjelleråstjern.

Hytta ligger til høyre her ved Gjelleråstjern og er vanskelig å se fra vannet

Vi tar en liten matbit i solveggen på "Grevehytta" før vi fortsetter over vannet og videre løypa nedover ca 500 meter til vi kommer til en stor myr. Her tar vi til venstre langs en tilgrodd kjerrevei. Fremdeles mye overheng av bjørketrær, men vi finner en passasje gjennom og etter noen hundre meter når vi Kuveliveien i Smeddalen som vi følger videre på sammenhengende snø hele veien mot Nordre Kuvelia. Maigrønne løvtrær omgir oss mens vi nyter "vårskiløping" på sitt vakreste.

Øverst i Smedalen er det vårgrønnt

Kuveliveien er snøsikker lenge

Selvom sola når frem her også

Vi har aldri gått på ski i Marka med vårgrønne bjørketrær langs skiløypa, men det opplever vi denne vakre dagen langs Kuveliveien som går på en hylle enkelte steder med flott utsikt mot Nordmarka. Fra veien ser vi rett ned på Svarten og Langlia som ligger noen hundre meter under oss. Vi fortsetter vår maigrønne skitur bort til Øvre Kuveliveien og tar en avstikker helt bort til Nordre Kuvelihytta og bort til Svartenveien.

Kuveliveien går på en hylle og vi ser rett ned på Svarten

Flott utsikt østover mot Sandungen

Skitur i maigrønn løvskog

Kom mai du skjønne

Vår og vinter hilser på hverandre

En vakker vårvinter i Kuvelia

Vakkert

Vi har ikke opplevd så grønne trær på ski før

Der går vi tilbake til Nordre Kuvelihytta som nå er restaurert og klar til å leies ut. Det er åpent og fint rundt hytta etter at de hugget ned skogen her i fjor og vi har flott utsikt nordover mot Vesleflåtan der isen er helt svart. Hytta er en perle og leies ut av Løvenskiold og ligger der hvor skiføret varer lengst i nordhellingene av Oppkuven. Vi setter oss på trappa og tar en hvil før vi går tilbake til Øvre Kuveliveien og følger denne et par km oppover til dens ende.

Nordre Kuvelia ble hugget for en del år siden og det er nå åpent og flott utsikt

Nordre Kuvelihytta er rehabilitert og klar til å leies ut

Flott utsikt nordover mot Vesleflåtan fra Nordre Kuvelia

Øvre Kuveliveien der snøen ligger lengst i hele Marka

Vi har flott utsikt fra toppen av veien østover mot Nordmarka og vestover mot Vikerfjell og Norefjell. Fra der veien ender går det en traktorvei videre bort til der løypa mellom Oppkuven og Heggelia går ca 500 meter. Vi følger denne og kommer etterhvert inn på løypa litt sør for Bjørnstadputten og følger rødmerket løype oppover mot Oppkuven. Denne løypa kalles "Oppkuven på langs" og er en klassiker og en av de flotteste løypene en kan gå. Det er en naturløype uten preparering og den går delvis gjennom Naturreservatet. Det er delvis bratte kneiker oppover og når vi snur oss ser vi hele fjellheimen i bakgrunnen.

Flott utsyn østover fra Øvre Kuveliveien

Løypa opp til Oppkuven fra vest kalles for "Oppkuven på langs"

Når vi snur oss ser vi hele fjellheimen bak oss

Vi fortsetter oppover og kommer inn i Naturreservatet, et skilt er plasert og forteller oss at vi går inn i det aller helligste. Løypa går i vesthelling oppover og det er mye snø her, over metern enkelte steder. Vi går over et par myrer før det bærer rett til topps gjennom "villmark" som bare det her oppe på Markas tak. Den siste kneika opp er bratt, og der endelig er vi på toppen og ser tårnet foran oss. Vi setter fra oss skiene og klatrer opp i tårnet og når dagens mål og opplever en utsikt som er verdt alt slitet oppover.

Vi går inn i det aller helligste

Flotte åpne myrer innimellom

Typisk "villmark"

Vi når endelig tårnet på Oppkuven

At utsikten er formidabel fra tårnet er helt sikkert og vi nyter utsikten i alle retninger, mot vest ser vi Norefjell, mot nord ser vi mot Hadelandsåsene, mot øst ser vi Varingskollen og helt til Sverige og i sør ser vi Oslofjorden og Drammensfjorden. Vi står der å nyter inntrykkene og ser ned på tretoppene før vi går ned, mette på inntrykk og opplevelser. Vi tar på skiene og begir oss på hjemvei samme vei tilbake i gode spor. Takk for en aldeles vidunderlig vårskitur til Oppkuven denne fantastiske Pinsen på ski i Marka og fortsatt gode vårskiturer til Oppkuven en ukes tid til, kanskje 17 mai med flagget til topps. God tur !

Fra toppen av tårnet vestover mot Norefjell

Østover mot Nordmarka

Sørover mot Oslofjorden

Østover mot Sandungen

Mot Norefjell og en enda lenger skisesong

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.