TOM STENSAKER

Distanse:
420 x 24 meter = 10 km.

Vår siste skitur 10 juni

Vi syklet fra Skansebakken til Heggelia og tok blåmerket sti til fots opp til Oppkuvbekken og løypa vår fra lørdag 7 juni var for lengst historie. Så vi fant ski og støvler som vi hadde gjemt under et tre og fortsatte videre mot Store Oppkuvvann. All snø var forsvunnet, men vi fortsatte videre og var spent på om det gikk an å gå på den siste fonna ved Oppkuvvann og hvor lang den var. Og plutselig fikk vi øye på den, denne fonna har vi avsluttet skisesongen på de siste årene og er absolutt siste mulighet i hele Marka.

Vi greide å lage en skiløype på 24 meter

Sålen var krympet kraftig siden lørdag og var bare ca 20 meter lang og delt i to så vi måtte jobbe en stund slik at løypa ble 24 meter og måtte legge på snø for å få sammenheng og forlenge den med 4 meter. Vi hadde lånt en spade på Kuvehytta like ved og ved hjelp av denne fikk vi gjort løypa i god stand til vår siste skitur og kunne ta fatt på den siste mila på ski i Marka denne lange vinteren.
Bare en gang tidligere har vi gått så sent på ski i Marka og det var i 1995 da vi avsluttet her på samme sted 12 juni som er vår rekord og som vi ikke greide å slå i år.

Det ble bra spor etter hvert

Den gang gikk vi bare 5 km og hadde 500 meter skiløype, men i dag ville vi i allefall gå 10 km selvom løypa vår var utrolig kort. Etter hvert ble det flott spor, men det var vanskelig å tenke på noe annet enn tellinga. Var vi i tvil om tellinga gikk vi alltid en runde ekstra fra det tallet vi husket. Vi fikk også god gymnastikk ved alle de gangene vi måtte snu og hadde god teknikk her. Hele tiden håpet vi at det ikke skulle dukke opp noen tilskuere for vi var litt flaue over denne galskapen, men vi forble heldigvis i fred.

Det vanskeligste var faktisk å huske tellingen frem og tilbake

Resten gikk av seg selv frem og tilbake 210 ganger

Ettersom vi var over halveis ble løypa mer og mer slitt og vi kom ned på gjørma der det ikke var issåle under og måtte legge på mere snø her og kunne fortsette de siste kilometerne til mål. Vi brukte ca 90 minutter på hele turen og det er litt mye på en mil, men dette skyldes nok all tiden vi brukte for å snu. Da vi endelig hadde gått mila vår hadde vi absolutt ikke lyst å gå mer og det var jo et godt tegn på at vi fremdeles var ved våre fulle fem.

Løypa ble etter hvert litt slitt

Slik så løypa ut da vi var ferdige etter å ha gått 10 km

Siste skiløype i Marka

Det ser da ganske innbydende ut eller hva ?

Vi la fra oss spaden og skiene ved løypa da vi var ferdige og tok på joggesko og fortsatte blåstien langs Oppkuvvann og videre bort til Grevehytta ved Gjelleråstjern der vi inntok en god lunch og slappet av i solveggen en times tid før vi gikk tilbake. Vi ble litt overasket da vi kom tilbake og oppdaget en ny skiløper på den 24 meter lange fonna. Det var samme skiløper vi hadde truffet her sist lørdag 7 juni og Per Eivind Jortveit puster meg i nakken når det gjelder å gå sist på ski i Marka.

Etter at vi var ferdige kom det en skiløper til

Sporet ble etterhvert svært møkkete

Vi hilste ærbødigst på hverandre og ønsket hverandre til lykke med dagen og ettersom han gikk et par timer senere enn meg vant han kappløpet i år også, slik han gjorde i fjor og året før. Det er alltid hyggelig å bli slått, men at jeg skulle bli slått med bare noen timer var jo greit da. Han skulle også gå 10 km i sporet som allerede var temmelig nedslitt etter mine 10 km så da jeg traff han var skisporet svart og skiene var møkkete av gjørme og søle. Alikevel var han i strålende humør og koste seg der han elget seg frem og tilbake på den siste rest av snø.

Vi tok farvel med skiløypa og den siste skiløperen ved Oppkuvvann som måtte legge på mer snø

Vi tok farvel med Per Eivind Jortveit, siste skiløper ved Oppkuvvann og fortsatte tilbake til Heggelia og fikk tid til å mimre litt og ta et tilbakeblikk på denne kanonvinteren 2008 mens vi vandret inn i sommeren. Vi var fornøyde som hadde greid å gå på ski i 6,5 måneder fra første skitur 24 november til siste skitur 10 juni. Alikevel var vi fornøyd nå og gledet oss til roligere dager uten ski på beina noen måneder. Mens vi vandrer lykkelig nedover til vårt elskede Heggelia med ski på ryggen og ferdige for iår med milslukinga strømmer minnene på fra alle turene vi har lagt bak oss denne vinteren. Så la oss begynne med begynnelsen.

Første skitur 24 november i Kjagdalen

Bymyr ved Heggeliveien i slutten av november

Det er alltid litt tungt å komme i gang med skigåinga på høsten og vi kunne ha startet en uke tidligere på rimen, men da vi startet 24 november hadde isen lagt seg på vannene og da kommer en langt på bare 5 cm snø. Vår første skitur gikk til Løvlia fra Skansebakken om Oppkuvvann og vi gikk videre over Heggelivann og Nibbitjern til Løvlia. Tilbaketuren gikk over Lauvliflakene og ned på Skottaveien til Skamrek og Heggeliveien til Skansebakken.

Eventyrlige forhold på Bislingen i midten av Januar

Selv Kittelsen kunne ikke gjort det bedre

Katnosa i hvitt

Fra Rinkollen i februar

Eventyrstemning på Krokskogen

En katedral av snøtunge trær ved Kikut

Med disse bildene fra Marka med god gammeldags vinter i januar og februar drømmer vi oss tilbake og minnes de utallige turene vi hadde i eventyrskog og ekte vinter i høyden. og det sluttet aldri å snø og nord i Marka ble det satt snørekord flere steder. Mens det i lavere områder regnet snødde det i høyden og vinteren ble ganske grønn og trist i Østmarka bortsett fra noen uker med litt snø, men i desember hadde vi en flott skøytetur i Østmarka. Og det ble mere skøyter enn skiturer i Østmarka og lavere områder store deler av vinteren.

Østmarka rimet ned i midten av desember og det ble flott skøyteis fra Losby og forbi husmannsplassen Tangen.

Utover i mars lavet snøen ned og hytter og hus snødde ned og med 150 cm snø på taket er det tunge bører å bære for små hus. Men disse husværene har opplevd Nordmarksvintre før på både 2 og 3 meter så de bukker ikke under så lett, men det ble mange fine fotomotiv fra snøtunge hyttetak i slutten av Mars. Der snøen skled ned fra takene ble hyttene nesten helt borte etterhvert.

Kuvehytta i slutten av mars

Nedsnødd bebyggelse ved Heggeliveien i april

Enorme snømengder på hyttetakene ved Nysetra på Ringkollen

Takene på Gråseterhyttene tåler en trøkk

Vedsjulet på Sinnerdalshytta fikk en tung bør å bære i vinter

I slutten av mars kom det over en meter snø på en uke og målepinnen vår ved Oppkuvvann på to meter snødde ned og snøen ga seg på 215 cm som var rekord der vi målte snøen. Men like ved målte vi hele 240 cm snø 15 april og aldri før har vi opplevd så mye snø i Marka og vi må helt tilbake til 1952 da det ble målt 3 meter på Tryvann, men da var ikke vi født. Snødybden varierte en god del, men gjennomsnittet nord i Marka lå på 160-180 cm i midten av april.

Målepinnen vår ved Oppkuvvann er i ferd med å snø ned, tommestokken viser 198 cm.

Disse merkestaurene er 3 meter høye

Så kom våren for fullt, men det ble en lang sesong for vårskiløping og vi kunne gå nordover til 10 mai som var siste skitur til Mylla og tilbake til Sørkedalen. Resten av mai  gikk vi på ski i Kuvelia og Oppkuvtraktene sammenhengende 30 km helt til  27 mai og besteg Oppkuven 10 ganger fra Øvre Kuveliveien.  Fra 29 mai til 1 juni var det sammenhengende snø ca 2 km på Øvre Kuveliveien og langs Oppkuvvann. 1 juni telte vi 18 skiløpere i Oppkuvtraktene og det er nok rekord.

Siste skitur over vannene 8 mai på Skamrek tidlig om formiddagen

Utrolig 17 mai i Marka som her i Villmannsdalen med -1 grad og 10 cm nysnø

På ski i grønn lauvskog ble dagligdags i hele mai i Kuvelia

Siste preparering 22 mai ved Oppkuvvann

Også kom da endelig de siste remser av snø som vi gikk frem og tilbake tre dager på 100 meter og den aller siste turen på 24 meter og vips så var det hele over og vi har fått fred i sjelen og når Heggelia der vi nå tar oss tid til å plante stemorsblomster og ligge i gresset helt til sola går ned og da først sykler vi hjem til Sørkedalen ned Gråseterveien med 1085 mil i sekken og 185 dager på ski. Vi takker for en kanonvinter i høyden og ønsker alle en riktig god sommer !

Vi takker for en flott skisesong fra Oppkuvvann der vi gikk på ski fra 24 november-10 juni.
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.