TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR TIL SANDBAKKEN PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker
Forslag til høsttur fra Godheim til Sandbakken.

Rute:
Godlia-Askevann-Sandbakken-Klokkerud-Spinneren-Trollvann-Dølerud-Godheim.
Distanse:
12,5 km.

Askevann

Godheim

Vi startet fra Godlia ved FOD gården, her parkerte vi bilen og fortsatte til fots forbi den fraflyttede plassen Godheim. Stedet var stengt med hengelås og vinduene var spikret igjen med lemmer. Det er bare noen måneder siden det bodde folk her og huset var okkupert i lengre tid. Alt søppelet på tunet var fjernet og det så nesten idyllisk ut. Bortsett fra låven som så ut som en søppeldynge.

Ved Godheim

Den blåmerkede stien tar av ved låven og fortsetter gjennom en grind til et idyllisk beiteområde, der det går sauer hele sommeren. Et vakkert kulturlandskap i sterk kontrast til alt søppelet ved låven bare noen meter unna. Ved neste grind kommer vi til et skiltkryss der vi følger stien mot Sandbakken. Her kan man også komme ned til Steinsrudtjern og til Døle

Skiltkryss og inn i skogen

Etter å ha forlatt kulturbeiteområdet kommer vi inn i svarte skauen og følger god tørr sti i småkupert landskap av typen tett skog. Enkelte steder er skogen så tett at det er rene jungelen alikevel fasinerende skogbunn. Det er mye sopp i dette området særlig Steinsopp er det en del av. Etter en stund tar vi av fra blåstien mot Sætervann og følger en skogsti til venstre som fører oss ned til Askevann, stien er merket og er en rundløype fra Sandbakken parkering om Askevann og tilbake.

Grunnen til at vi tar denne stien om Askevann er fordi vannet er en idyll av de sjeldne og derfor følger vi skogstien rundt Askevann som denne dagen skinner som en juvel i høstsola som varmer langs land, ja det er nesten som en får lyst til et bad. Men vi lar det være for vi skal rekke Sandbakken før stengetid og klokka nærmer seg tre. Vi nyter sola langs vannet bort til bålplassen som ligger i skygge under store mørke trær.

Bålplassen ved Askevann

Fra bålplassen tar vi farvel med Askevann og fortsetter  bort til skiløypa som er litt gjørmete bort til Sandbakken parkeringsplass. Det at skogstien følger den gjørmete skiløypa gjør at det ikke er så stor trafikk her, men det er planer om å lage en sykkelvei her og da blir det nok bedre. Vi når Sandbakken parkeringsplass som er nyasfaltert og lukter deretter og følger veien opp til Sandbakken Kafe. Det er bare 500 meter opp til kafeen og en time før stengetid ankommer vi vår kjære stue.

Sandbakken Kafe

Vi blir tatt i mot av Irene som er vertinne og denne fredagen er det hun som står bak disken og vi prater litt om løst og fast før vi bestiller kaffe og sjokoladekake, kaken er nybakt og vi får kaffen servert i vår store gule kopp. Og på barmark er det gratis påfyll på fredager. I sommersesongen har de bare åpent på fredag, lørdag og søndag. Derfor er fredagen blitt vår faste dag på Sandbakken. Vi setter oss ned og nyter kaken og kaffen, slår av en prat med en bekjent og leser litt i en bok eller fire i det rikholdige antall bøker om Marka som fyller bokhyllen.

Irene ønsker oss velkommen til sitt rike

Vår ferske sjokoladekake og store gule kopp med kaffe

Even som er vert på Sandbakken dukker også opp etter hvert, han og Irene har vært vertskap på Sandbakken i flere år nå og Østmarktravere forguder både dem og stedet, for et mer idealistisk par på en Markastue tror jeg ikke finnes. De holder temakvelder med foredrag fra Marka, serverer middag med måneskinnsturer, julemarked, soppkontroll og det ikke Even hvet om Marka kan du bare glemme også har de hytte ved Mosjøen.

På vei opp til Spinneren

Omsider må vi ta farvel med Sandbakken og fortsetter videre mot Klokkerud, derfra tar vi skiløypa mot Smørhullet som er litt fuktig enkelte steder. Vi følger denne ca 500 meter til vi kommer til upreparert rødmerket skiløype mot Østmarkskapellet som tar av til venstre. Vi følger denne bratt oppover noen hundre meter til vi kommer til en høyspentmast. Der tar vi brått av til høyre på god sti oppover mot Spinneren. Vi følger så stien oppover langs et høydedrag ca 1 km til toppen på 271 m.

Fremdeles blåbær

Vi følger høydedraget oppover i åpent lende

Innimellom passerer vi flotte høstfarger

Bladene er fallt av, men bærene henger der fremdeles

Lekre og smakfulle.

På vei oppover har vi flott utsyn østover og vi fråtser i modne blåbær og nyter høstfargene på myrene mellom svabergene. Det er ikke særlig bratt, bare slakt oppover hele veien med mange fine kronglefuruer. Etter hvert får vi øye på varden på toppen og når denne. Utsikten er ikke allverdens fordi furuskogen står tett, men innimellom ser vi lengere enn langt. Bortenfor varden kommer vi til en stor bauta og her står også stifinnerposten.

Høst ved Spinneren

Spinneren 271 moh

Stifinnerpost på Spinneren

Bautaen på Spinneren

På bautaen står det ingenting og det må ha vært et tungt løft å få båret den opp. Hvorfor den står der vet vi ikke, men bare spør Even på Sandbakken så får dere nok svar. Vi nyter den vakre ettermiddagen ved foten av bautaen og turen opp hit var usedvanlig vakker og vill og anbefales på det varmeste. En av mange perler i Østmarka er det å gå Spinnern på langs. Vi tar fatt på nedstigningen i samme type terreng, smale svaberg og ikke så altfor bratt.

Høstgule lauvtrær innimellom

Vakre høstfarger

På vei nedover

Smale fine svaberg å gå på vei ned

Rene urskogen og litt vanskelig å ta seg frem

Fluesopp

Høstfarger

En vakker årstid

Vi følger også her god sti nedover på svabergene og endelig nede må vi passere rene urskogen der store trær ligger veltet overende, men vi kommer over og kan fortsette stien som ender i blåmerket sti litt vest for Smørhullet som vi følger vestover. Etter noen hundre meter når vi skogsbilveien fra Grønnmo som vi følger et lite stykke før vi tar blåstien rundt Trollvann. Stien tar brått av fra veien til venstre og går langs sørsiden av vannet.

Langs sørsiden av Trollvann

Vakre Trollvann

Virkelig et trollsk vann

Hvor er Nøkken ?

Sør i Trollvann

Så utrolig idyllisk

Vi følger stien bort til vannet som ligger der opplyst av lav ettermiddagsol og gjør det trollsk, et riktig Trollvann. Vi følger stien rundt hele vannet og kommer inn på veien ved utløpet. Sør i Trollvann er det en flott knaus med svaberg og ypperlig bålplass med orkesterplass til dette mystiske vannet. Her kan man sitte å nyte det "gode liv" bare 1,5 km fra Oslos største søppelfylling, Grønnmo. Snakk om kontraster, men det er akkurat slik Østmarka er med korte avstander til "villmark" fra de urbane drabantbyer og trafikkmaskiner.

Gamleveien til Dølerud

Vi skimter Dølerud

Stua på Dølerud fra baksiden

Litt historikk

Som er låst og stengt

Et sjarmerende sted

Farvel til Dølerud

Vi følger veien nedover og passerer veikryss til Østmarkskapellet og snart tar vi av til venstre og følger den gamle gårdsveien til Dølerud som er blåmerket. Veien eller det som er igjen av den går gjennom stor mørk skog og enkelte steder er veien flott bygget opp av stein. Etter ca 1 km når vi den nedlagte plassen Dølerud, en av få plasser i Østmarka som ikke er revet. Dette var i gamle dager en husmannsplass, men stedet er nå fraflyttet og stua står tom det meste av året med skodder for vinduene. Vi elsker dette stedet og det er en av våre favoritter i Østmarka.

Flott sti videre mot Askevann og Godheim

Ved Godheim

Fra Dølerud følger vi blåmerket sti videre tilbake til Godheim i litt uryddig landskap før vi når kultulandskapet bak låven på Godheim, der vi tidligere startet turen. En flott rundtur på ca 2.5 timer med pause på Sandbakken som vi anbefaler på det sterkeste. Du får oppleve Askevann, Sandbakken, Spinneren, Trollvann og Dølerud. Steder med sjel og sjarm og masse kulturhistorie som dere kan lese om i bokhylla på Sandbakken eller spørre Even sjøl.
God tur til Østmarkas mange perler !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.