TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
HØSTTUR I NORDMARKA PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker
Forslag til høsttur i Nordmarka.

Rute:
Elveli i Sørkedalen-Finnerud-Kobberhaughytta-Glåmene-Sakariashytta-Finnerud-Kikut.
Kikut-Fyllingsdammen-Glåmene-Kobberhaughytta-Svartor-Elveli.
Distanse:
25 km.

Glåmene

Vi startet fra Elveli i Sørkedalen og gikk gjennom hestesenteret og videre oppover langs blåmerket sti til Finnerud. Den første biten ganske bratt oppover langs en bekk før vi kom inn i skogen. Etterhvert kom vi opp til et stort hoggstfelt med flott utsyn vestover. Vi skuet utover Sørkedalen og hadde etterhvert også flott utsyn mot Oslofjorden og Tryvannsåsen. Etter en stund nådde vi Finnerud der utmarka var hugget og det flotte kulturlandskapet var gjenskapt. Vi fulgte en asfaltert vei for funksjonshemmede bort til gården der det er servering i helgene.

Vi skuer utover mot Sørkedalen

Finnerud

Vi gikk bare forbi ettersom vi skulle til Kobberhaughytta og fortsatte over jordene og ned til Motjern der isen så vidt hadde lagt seg. Vi fulgte blåmerket sti langs vannet og videre oppover til Kobberhaughytta som ligger høyt og luftig med panoramautsikt mot Oslofjorden. Det siste stykket opp til hytta var temmelig bratt, men fort glemt da vi kom inn og fikk kaffe og vafler.

Isen har lagt seg på Motjern

Kobberhaughytta ligger høyt og luftig

Etter en kort pause i den fantastiske peisestua  fortsatte vi langs Kobberhaugtjern og videre mot Styggedalen og bratt opp til Glåmene. Vi koste oss  i finværet på Glåmene og  var oppom Appelsinhaugen, men ingen appelsin i dag og fortsatte videre vestover på gode klopper over myrene. Vi nådde et stikryss på toppen av Glåmene, her går det en rute til Kikut og en mot Sakariashytta, vi valgte den lengste ruta til Kikut om Sakariashytta.

Vakre Kobberhaugtjern sett fra nord

Styggedalen

"Elgen på Glåmene"

Appelsinhaugen

Vakre Glåmene

Vi er ikke i tvil om hvor Glåmene er

Det er så utrolig vakkert på Glåmene, nesten som på Krokskogen

Vi fortsatte over myrer og åpent lende og sammenlignet landskapet med Krokskogen. Sola skinte og vi nøt denne vakre høstdagen på Glåmene. Vi passerte kronglefurua ved det lille idylliske tjernet der vannliljene var frosset til etter nattens is. Her på berget ved dette vakre tjernet kan man sette seg ned og bare være til og nyte "det gode liv" på Glåmene. Vi gjør det en kort stund før vi elger videre og vips har vi lagt Glåmene bak oss.

Kronglefurua på Glåmene med det vakre tjernet bak

Isen har lagt seg på det lille tjernet

Gode klopper over myrene på Glåmene

Vi kommer inn i mørk skog med vakker skogbunn og krysser skiløypa fra Fyllingen før vi kommer ut på Deledalsveien som vi følger hundre meter opp til skogsbilveien fra Sørkedalen-Kikut. Her ligger Sakariashytta, men etter at Per Frisk døde er det stille her, hytta er nå leid ut til andre. Vi følger hovedveien et lite stykke og horder med syklister passerer oss og vi puster lettet ut når vi endelig når stien som går vest for veien. Vi følger denne til Vestre Fyllingen gjennom mørk skog og i kupert lende. Her er alt fra "Eventyrskog" til store hoggstflater og egentlig ikke så veldig spennende sti.

Flott utsyn mot Kikuttoppen

Fra "Eventyrskog" og ut på åpne hoggstfelt med Kikutmassivet i bakgrunnen

Vestre Fyllingen

Fyllingen gård

Men vi får etterhvert flott utsyn mot Kikuttoppen og etterhvert kommer vi ut på bilveien og alle syklistene og må følge denne forbi Fyllingen gård. Rett etter at vi har passert Fyllingen gård tar vi gamleveien frem til Kikut og her er vi alene igjen for en liten stund for når vi når Kikutstua vrimler det av syklister. Vi er innom og spiser lunch og nyter den flotte ombyggingen. Her er mye folk, men de fleste sitter ute. Her er varme drikker, brus og god hjemmebakst, og utstilling i Gråstua.

Utsikt fra Gråstua mot Bjørnesjøen

Vi tar en lang pause på Kikut og spiser oss gode og mette før vi tar farvel med Kikutstua og fortsetter videre tilbake på blåsti over Fyllingsdammen og Osmarka. Det er åpent og småkupert lende helt til vi krysser Deledalsveien, videre går det bratt oppover i tett skog til Glåmene. Vi kommer til tidligere beskrevet stikryss og tar stien østover som vi gikk tidligere i dag tilbake til Kobberhaughytta over Appelsinhaugen. Vi ankommer Kobberhaughytta rett før stengetid og rekker en kaffe her før vi tar stien om Andtjern og Svartor.

Kobberhaughytta i ettermiddagsol

Kobberhaugmyra

Andtjern

Myrås

Idyllisk plass ved Svartor

Svartor

Vi passerer Kobberhaugmyra før Andtjern som er et lite idyllisk tjern langs stien før vi fortsetter forbi Myrås og tar bilveien ned forbi Svartor. Vi følger denne til hovedveien Kikut-Sørkedalen. Etter et par hundre meter tar vi blåmerket sti til høyre nedover i etterhvert bløtt terreng der vi kommer inn på skiløypa fra Finnerud. Men siste biten er blåstien tørr og fin helt ned til bebyggelsen og etter en stund er vi tilbake på Elveli, det siste stykket på vei gjennom ridesenteret til Åmot parkeringsplass.

Dermed var det hele over og mens kulda inntar Sørkedalen i skumringen takker vi for en fantastisk flott høstdag i Nordmarka og ønsker alle gode høstturer i Marka !

Takk for oss og god høst !

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.