TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
SKIFØRE TORSDAG 1 DESEMBER 2016 PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker
Skiføre i Romeriksåsen med utgangspunkt fra Brovoll, tirsdag 1 desember 2016.

Rute:
Brovoll-Nysetra (Grua)-Råsjøkrysset-Råsjøen-Brovoll og alle sideveier.

Føre: Skarpt føre og flotte preparerte løyper for fristil og klassisk, preparert i går og i dag. Blått klister i bånn dekket med blå voks.

Distanse: 60km

Det absolutt beste utgangspunktet akkurat nå er fra Brovoll øst for Grua, kjør R4 til Grua, gjennom første tunell så mot Gardermoen gjennom Lunnertunellen, rett etter tunellen er det parkering.
Man kan enten bære skiene 500 m til Brovoll turisthytte, da tar man til høyre gjennom port i Viltgjerdet. Eller man kan følge skiløype til venstre over tunellen ca 2 km til Brovoll turisthytte.

Fra hytta følger man nypreparert løype på veien sørover. etter 2,5 km er det løypekryss, her kan man ta en avstikker til høyre mot Korsvannet, Langvannet og til Nysetra,videre ned til Grua ca 2 km er det bratt så det er best å snu her etter 5,5 km. Tilbake samme vei til løypekryss.

Videre til neste kryss ca 1 km, her kan man ta ny sidevei til venstre og opp til bommen til venstre ca 3 km i åpent og flott landskap, man kommer høyt opp, nesten til Snellingvannet og man har flott utsikt.

Tilbake til løypekryss følger man hovedløypa mot Bjørgeseter ca 2 km til toppen og videre bratt nedover til Råsjøkrysset, man mister mye høyde her. Nede ved Råsjøkrysset kan man følge flott løype bratt oppover til Sagdalen og videre til nordenden av Råsjøen. Videre er det brøytet vei så det er best å snu her etter ca 13 km fra Brovoll.

Totalt er det preparert ca 45 km med løype på veier i dette området mellom Brovoll og Råsjøen og det burde vel holde for de fleste.
Det er kupert område med mye åser og veiene er lange og bratte, med mange fine utforkjøringer.

Vi ønsker alle fine turer i dette området og her blir det garantert mye folk i helgen, med nypreparerte spor. Jarle Jensen er løypebas for Skiforeningen i dette området og han pleier løypene hver dag og da blir det bra resultat.

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.