TOM STENSAKER
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur lørdag 17 desember 2016

Rute:
Mylla Dam-Myllavannet-Trantjern-Ølja-Tverrsjøen-Sinnerdalen-Spålen Syd-Sinnerdalen-Tverrsjøen-Skarvvann-Pershusvann-Finntjern-Finnstad-Sinnerdalen-Tversjøen-Ølja-Trantjern-Myllaveien-Mylladam.

Distanse: 55 km

Vær og føre: Pent vær, -3 grader.
0,5  cm skaresnø på vannene. Nypreparert på Flisveien og Sinnerdalen fra Tverrsjøen til Finnstadporten. Vanskelige forhold i terrenget.

Vi startet fra parkeringsplassen på Mylla Dam og gikk over Myllavannet, det var kvistet over vannet og tryggt. Flott skaresnø for staking og skøyting, vi hadde panoramautsikt til Mylla Panorama en ny hytteby helt øverst mot Helgehaugen. Som Arkitekt var vi fasinert, som friluftsmann deprimert.

Fra vannet gikk vi opp til veien som var grei å gå med is i bånn og litt skaresnø på toppen. Vi tok terrengløypa mot Ølja og her var det fortsatt bra i scootersporene fra for lenge siden. Så bar det ut på Ølja og vi staket oss bort til Bristolvika der vi kom inn på Flisveien som var nypreparert for klassisk og fristil.

Fulgte denne mot Tverrsjøen som vi staket over til vi nådde Sinnerdalsveien som var nypreparert nedover Sinnerdalen og det var supre forhold for klassisk og skøyting. Fra Sinnerdalskrysset tok vi en avstikker mot Finnstadporten. Her går det bratt oppover ca 1 km og forholdene var slik at vi akkurat kom oss opp til toppen.

Vi inntok lunch i hytteveggen til en hytte nesten oppe. Fantastisk idyllisk sted, her spiste vi 4 skiver med laks, en liten termos the og en sjokolademarsipangris. Med fulle lagre bar det videre mot Sinnera, over dette lille vannet og videre i naturløype til Spålen, fremdeles fremkommelig i gamle scooterspor, men stedvis is.

Og endelig dagens mål Spålen, det vakreste vannet i hele Marka. Vi gikk hele vannet på langs ca 3 km og deretter bort til Spålshytta som brant ned for mange år siden. Bare en ruin er tilbake av en av de vakreste plassene i Marka. Vi gikk samme vei tilbake og nøt alle de vakre inntrykkene der vi staket oss over isen på rask skaresnø. Vi gikk i land nord i Spålen og fortsatte samme vei tilbake over Sinnera, Sinnerdalen og opp til Tverrsjøen uten å se et menneske.

Vi måtte ha mere vann og bestemte oss for å ta vannene sørover mot Finnstad. Fra Tverrsjøen bar det noen hundre meter ned til Skarvvann i naturløype som var dårlig, men heldigvis kort. Og endelig ut på Skarvvann med vakre Pershusfjell mot vest, så sent på dagen var himmelen rosa og isen var prima og vi staket oss sørover til Buvann og her måtte vi gå helt på kanten pga den åpne elva. Utrolig vilt og vakkert her med store steiner langs land. Fortsatte ned til demningen, derfra et kort dårlig stykke terrengløype ca 300 meter ned til Pershusvann.

Disse vannene er noe av de vakreste i Marka og dette er villmark og landskapsvernområde, Katnosa/Spålen Naturreservat. Vi nøt alt i den blå timen rett før det ble mørkt og da vi nådde turens siste vann Finntjern måtte vi ta en ekstra runde for det var så vidunderlig vakkert og vinterlig med skaresnø på isen og rimfrost på trærne. Etterpå gikk vi opp til plassen Finnstad og spiste siste lunch, 3 skiver med krydderskinke, en cola og marsipangris nr 2. Alt dette ga nye krefter, det var nå begynt å bli mørkt  og vi tok på hodelykt.

Deretter bar det oppover alle bakkene ca 1 km til Finnstadporten, det var bare is under det tynne skarelaget som ga godt feste. Fra Finnstadporten var det preparert videre opp til Tverrsjøstallen der vi hadde gått tidligere på dagen. Vi nøt igjen det gode preparerte sporet oppover Sinnerdalen i mørket med godt lys fra lykten.

Fra Tverrsjøen bar det tilbake om Flisveien, Trantjern og Mylla Dam. Vi valgte å gå veien langs Mylla tilbake i mørket og under det tynne snølaget var det bare is, men snøen hadde festet seg i de gamle dype preparerte sporene fra for lenge siden og det var helt ok å gå her. Vi var tilbake på parkeringsplassen kl 17 45 etter 7 timer og hadde opplevd utrolig mye fin skiglede og naturopplevelser. Isen er fra 20-30 cm nord i Marka og det er flott skaresnø på alle vann.

Og du det var så deilig å slippe alle stakerne på Brovoll som driver den mest ensformige og kjedelige skiløping på denne jord. Hurra for oss en utdøende rase som elsker å gå diagonalgang kalt Skiløper he he...
En blir litt ironisk med så mye endorfiner i kroppen.
Vi ønsker alle også stakerne gode førjulsturer i Marka.

Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.