TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
VILLMARKSTUR FRA RINGKOLLEN TIL SØRKEDALEN PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur utenfor allfarvei og en klassiker gjennom Marka.

Rute:
Ringkollen-Svarttjern-Vikseter-Storflåtan-Vesleflåtan-Langlia-Skansebakken.

Distanse:
28 km.

Skiforeningen ønsker oss God tur !

Turen startet ved Ringkollen, dit vi ankom med Skiforeningens buss fra Oslo, og målet er Skansebakken. Vi tar hovedløypa mot Løvlia til Femputtene der hovedtråkket går.

Ved Kolltjern

Mot Femputtene

Vi tar farvel med Ringkollen ved Femputtene

Vi tar av  løype til venstre ved Femputtene opp mot Svarttjerna (637 moh) - to små tjern på verdens tak. Svarttjern er et av de høyeste vannene i Marka og løypa går bratt opp fra Femputtene til de to små tjerna. Det første tjernet er det minste og vi går i åpent lende til det største Svarttjern.

Det første Svarttjern er det høyeste og minste av de to tjerna

Lille Svarttjern mot nord

Høyere kommer vi ikke

Vi nyter dagen og sola midt i fjeset

Det er bratt opp fra det største Svarttjern

Videre går vi langs Rughaug (681 moh). Så krysser vi Treningsrunden og fortsetter over Viksetermyra til Viksetra. Over Viksetermyrene opplever vi dette vakre og åpne landskapet som er så typisk for Krokskogen.

Mellom Svarttjern og Rughaug

Rughaug (681 moh) ruver i dette flate landskapet og er lett å bestige

Vi krysser Treningsrunden mellom Borgersetra og Vambu

Myrer og åpent lende hele veien langs Viksetermyrene

Viksetermyrene

Vi elsker dette terrenget

Rett før Vikseter må vi gå Treningsrunden noen hundre meter

Ved Vikseter tar vi av fra Treningsrunden som vi må gå et par hundre meter før vi tar rett frem og videre bratt nedover til Sæterroa. Den gamle store setervangen er tilgrodd med skog, og husene er for lengst borte, bortsett fra ett som står på Sæterroa nord i Storflåtan (som vi skal forbi senere). Gårdene Vik og Moe på Ringerike setret her for mange år siden, og det sies at Jørgen Moe (Asbjørnsen og Moe) var gjetergutt på Viksetra og fikk inntrykk her til noen av sine mange eventyr.

Storflåtan

Fra Viksetra går det løype bratt ned til hovedløypa mellom Ringkollen og Løvlia. Vi fortsetter derimot ned til Sæterroa og ut på Storflåtan, går over hele Storflåtan til dammen, passerer Storflåtan gård som ligger vakkert til. Gården har ikke elektrisitet, men agregat og solcellepanel sørger for strøm. Den eies av Steinar Flåten, hvis far kom fra Heggeliseter. Han igjen overtok gården etter sin (barnløse) onkel Anders Flåten som døde for noen år siden.

Ved utløpet til Vesleflåtan

Elva fra Storflåtan renner ut i Vesleflåtan og akkurat her er det vakkert og vi har sett Fossekallen her mange ganger

Vi tar farvel med Storflåtan og fortsatte ned til Vesleflåtan. Dette vakre vannet er en perle, langt og smalt med mange viker og bukter. Her får man følelse av  villmark. Ta gjerne en rast i sola på en av de mange idylliske plassene langs land. Vi går over hele Vesleflåtan inn til Rumpa (hale) og videre ned mot Svarten. Der krysser vi bilveien før det bærer bratt ned til Svarten.

Nord i Vesleflåtan

Sør i Vesleflåtan

Rumpa sør i Vesleflåtan

Vi krysser den sydligste delen av vannet og passerer en liten øy der det står et gammelt metallskilt som Skiforeningen brukte for mange år siden. Dette er en liten kuriositet som vi håper får stå i fred som et minne om gamle dagers skilting.

Ned mot Svarten

Ved utløpet av Svarten

Vi går i land rett før demningen (en av de høyeste i marka) og fortsetter i smilende terreng opp til Grenadertraseen som vi følger nedover i bratt terreng til et løypekryss. Der tar vi av fra Grenaderen og følger puttisløypa sørover mot Kringla. Vi går over vannet og videre på oversiden av Langliveien mot foten av Slottet (538 moh).

Fra Kringla har vi flott utsyn mot Oppkuven

Flott utsyn mot Langlivann

Løypa mellom Kringla og Saltholshøgda er kupert

Deretter kommer vi til et løypekryss som viser vei til Stuevann og Oppkuven, en upreparert løype som bare må oppleves. Vi går ikke den villmarksløypa i dag, for det krever brede ski. Den turen skal vi fortelle om en annen gang. I stedet fortsetter vi  sørover parallelt med veien. Ny løype tar av fra Kjelsåsputten og ned til Bergendalsmoen langs flotte myrer.

Mot Kjelsåsputten

Over myrene vest for Kjelsåsputten

Tidliger gikk løypa forbi Kjelsås gård (privat eie), som er den høyest beliggende gården i Sørkedalen, med flott utsikt utover dalen. Det fortelles at den siste bjørnen som ble skutt i Nordmarka, ble fraktet hit, og bjørneskallen finnes på gården. Det fortelles at den ble brukt som fotball av ungene i de dager.

Vi kommer etterhvert inn på Nye Heggeliveien og følger denne noen hundre meter før scooterløypa om Bergendal til Skansebakken tar av bratt ned til høyre. Vi passerer den vakre grenda Bergendal der den kjente skiløperen Laurits Bergendal kom fra. Omsider når vi  Nedre Lyse og hovedløypa ned til Skansebakken.

Sørkedalen ønsker oss velkommen

Nedre Lyse

Vi er i mål etter en vidunderlig vakker tur - stort sett i puttisløyper, preparert med scooter. Vi har gått ca 28 km, og vi når akkurat bussen på Skansebakken (som går hver  time). God tur til dere og takk for følget.
Løypa fra Vesleflåtan-Langlia-Skansebakken er  preparert i år.
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.