TOM STENSAKER
KONTAKT MEG
FORSLAG TIL VILLMARKSTUR 3. (UTEN BILDER) PDF Skriv ut
Skrevet av Tom Stensaker

Forslag til Villmarkstur til helgen.

Rute:
Rinkollstua-Damtjern-Løvlia-Gyrihaugen-Fjellsetra-Mattisplassen-Lommedalen.
Distanse: 35 km.

Ta Skiforeningens buss til Ringkollen som går hver helg frem til Påske. Velg den aller vestligste løypa mot Løvlia som starter ved skileiken nedenfor Ringkollstua. Løypa er meget kupert den første biten ned til Langtjern, med bratte utforkjøringer og svinger. Nydelig utsikt etter første bakke mot Ringerike, og vi kan også se Gyrihaugen som er et av målene for dagens tur.

Vi passerer Håvardseter som eies av Pjåka gård i Åsa. Setervollen er blitt ryddet de siste årene og fremstår nå slik som den var i gamle dager. Hovedhuset er stort og brukes som hytte. Alle uthusene er borte unntatt en sjarmerende utedass som ligger kloss inntil skiløypa.

Turen fortsetter bort til parkeringsplassen ved Langtjern, et fint utgangspunkt og et alternativ til Ringkollen. Vi følger løypa langs Langtjern og videre over Gullontjernet med Gyrihaugen rett i mot. Det bærer videre i åpent landskap mot Damtjern, men før det passerer vi Purvollen seter, den  ligger kloss inntil løypa. Setra er i ferd med å forfalle, så vi håper at noen setter den i stand før det er for sent.

Vi er snart nede på Damtjern og stikker innom varmestua og forsyner oss med vaffel og toddy. Stua drives av en idrettsforening på Ringerike. Det er koselig inne med varme i ovnen og lite folk. På veggene henger det bilder av flere Krokskogsetre (tegnet av Tom Stensaker).

Fra Damtjern tar vi hovedløypa mot Løvlia bratt oppover til Stubbdalstjern og videre over Ringsmyrene. Det er store åpne myrer, og man føler at man er høyt til fjells. Like før vi når Løvlia kommer vi til et løypekryss der vår løype mot Gyrihaugen tar av. Denne går først litt tilbake og følger en kraftlinje mot Huken seter. Vi går forbi mange hytter før vi når setra, som i gamle dager het Gyrihaugsetra. Vi krysser Gaupeskardsveien og startet oppstigningen til Gyrihaugen (682 moh). På toppen ligger en stor stygg linkstasjon, men utsikten er fantastisk mot Ringerike og Norefjell. Vi kan til og med skimte Gaustatoppen i det fjerne.

Fra toppen bærer det bratt ned til Gyrihaugtjerna og videre sørover i småkupert terreng til løypekryss mot Fjellsetra og Skardtjern. Vi derimot tar løypa østover mot Ingjerdsbrenna og ned til Kampevaddammen. Over Ingjerdsbrenna bærer det i åpent og lett terreng i gode scooterspor ned til hovedløypa mellom Lommedalen og Løvlia.

Fra Kampevaddammen følger vi scooterløype over Dalstjernbrenna til Mattisplassen (privateid og i god stand). Gården ligger flott til på oversiden av Plassdammen. Vi fortsetter over vannet, forbi Lomvoll og ned til Tverrelva der vi kommer inn på hovedløypa til By i Lommedalen.

Siste biten av turen følger vi hovedløypa langs Lomma og ned til By. Her kan man kjøre både i klassisk stil og i fristil. Løypa er svært populær og alltid i god stand. Den blir preparert av Bærum Kommune, står øverst på listen og blir prioritert først

Nede ved By i Lommedalen går det buss til Sandvika og Oslo hver time. Vi takker for turen som er ca 35 km lang og ønsker alle en riktig God tur.

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.