TOM STENSAKER

Skitur tirsdag 28 februar 2006

Rute:
Skansebakken-Oppkuvvann-Oppkuven-Heggelia-Skansebakken.

Vi startet fra Skansebakken i tett snøvær og tok maskinpreparert løype mot Løvlia forbi Lysedammene og Smedmyrkoia (servering hver søndag). Hytta tilhører Den Norske Turistforening og er selvbetjent året rundt. Den er veldig populær for barnefamilier siden det bare er 5 km å gå fra Skansebakken. Turen gikk videre opp Gopletjernsbakkene. Skiløpere har i årenes løp lagt igjen litervis med svette her, for det går oppover og oppover til man når Heggeliveien. Vel oppe passerte vi Elmedalskrysset og gikk videre opp til Langtjern og Oppkuvvann - der moroa begynte.

Vi tok av til høyre ved løypekrysset og gikk ut på vannet (583 moh). Tidligere har det kun vært oppgåtte spor opp til Oppkuven (704 moh), og kun spesielt intresserte har tatt denne løypa som oser av villmark og er en av de flotteste naturløypene i marka. I dag hadde jeg følge på turen av Arild Schultz som er en av de største forkjemperne for scooterløyper i marka. Han ble med for å inspisere den nylig preparerte løypa Oppkuvvann-Oppkuven-
Bjørnstadputten-Heggelia. Den er nå preparert i god bredde (ca 180 cm) hele veien av "hjemmesidesnekkeren" Atle på Heggelia med maskinen "Råtassen".

Det bar over vannet på god såle med 10 cm nysnø og med Arild først i sporet ble det perfekte spor. Han presiserte at det er viktig å gå med bred avstand mellom beina (omtrent som du skulle ha driti på deg). Og slik gikk han hele veien, mens jeg subbet etter og prøvde å holde følge i hans heseblesende tempo. Denne mannen oser av energi i alt han gjør og er rask og effektiv både som skiløper, løyperydder og menneske.

Fra vannet bar det opp en kneik til løypekryss mot Stuevann og Gjelleråstjern, men vi skulle ikke den veien. I dag fulgte vi den nylig preparerte traseen langs foten av Såta. Vi kom til en svært bratt bakke som nå er flott preparert og "løypebasen" har spadd ut en hylle for i det hele tatt å kunne komme seg opp. Det fortsatte i oppoverbakke til vi nådde det idylliske Såtatjern rett før toppen. Tjernet ligger utrolig vakkert til under et berg som virker som et amfi. Det var fristende å sette seg ned her og nyte det gode liv før vi gikk opp til toppen og inn i paradis.

Deilige fiskebeinsmoter oppover i riktig bredde mot selve toppen der vi tok en liten hvil i snøvær og føyke. Her er et utsiktstårn med fantastisk utsyn i alle retninger, hvis du tør å klatre opp da; anbefales ikke for folk med høydeskrekk. Man klatrer i alle fall opp på eget ansvar, og premien får du når du (barsking!) når toppen og kan skue utover hele marka, byen, fjorden og helt til fjells.

Farvel Oppkuven "and here we go", for nå startet moroa med utforbakker hele veien til Heggelia. Vi kunne sette utfor på perfekt underlag i en bred og flott trasé. Vi vekslet mellom å ploge og bare la det stå til. Dette er blitt en løype for alle, enten du er barsking eller ikke. Takket være god preparering har vi nå fått en bred fin såle under nysnøen som gjør denne turen til en stor opplevelse.

Takk til Alte, "hjemmesidesnekkeren", som har spadd og planert en tidligere nesten utilgjengelig trasé, slik at du nå kan ta med deg hele familien på denne rundturen. Vi suste nedover bakke etter bakke og bortover åpne myrer og nøt det hele. Denne løypa er blitt kongen over alle løyper!!

Nede ved Bjørnstadputten pustet vi ut og nøt den lille putten som ikke har noen horisont mot øst; her slutter liksom verden. Vi gikk ikke ut av verden, men fortsatte i stedet å leke oss nedover bakkene helt til vi nådde sivilisasjonen og stormaskinløypa fra Oppkuvvann til Gagnumsetra. Vi tok 700-metern (Lucasløypa) ned til Heggeliseter, som var nydelig preparert. Et alternativ til Løvlia er Heggeliseter. Her er det servering hver dag hele vinteren i det koselige bryggerhuset med atmosfære og sjarm. Vi nådde Heggeliseter etter ca 16,5 km og ble traktert med kaffe og vafler av (altmuligmannen) Atle. Vi tre hadde mye å prate om, og det er lett å komme i kontakt med folk her på Heggeliseter.

Vår tur ble avsluttet her. Tilbaketuren til Skansebakken får du finne på selv. Vi takker for følget og ønsker alle en vidunderlig og uforglemmelig tur over Oppkuven. Og husk, folkens, vi må tråkke spor jevnlig for å holde denne løypa ved like. Blir det for mye snø, blir løypa preparert med "Råtassen", men dette er en naturløype som bare skal prepareres av og til. Det er laget en god såle nå og et underlag som varer til langt ut på våren, slik at vi skal slippe å gå i råtten snø i slutten av skisesongen (i mai!). God tur og takk for følget !

Eksterne lenker:
Skiforeningen
World Mountain Encyclopedia
Kjentmannsmerket
Turweb
Wikipedia
Osi-Orientering

< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.