TOM STENSAKER
Skrevet av Tom Stensaker

Skitur i Østmarka fra Lørenskog til Enebakk og tilbake

Rute:
Sørlihavna-Losby-Søndre Krokvann-Streifinn-Larsbråtan-Ytre Enebakk-Driv-Grusbakken-Bysetermosan-Skjelbreia-Skålsjøen-Losby-Sørlihavn

Plassen Finnland ved Mønevann

Vi startet fra Sørlihavna i femten kuldegrader, og kulda beit i ansiktet mens vi gikk til Losby og videre mot Mønevann

Ved Mønevann.

Tangen ved Røyrivann

Røyrivann

Med solen i ansiktet bar det over Røyrivann forbi Knurra og Røyrivannskoia og opp til Nordre Krokvann.

Nordre Krokvann

Snøkrystallene gnistret i sola, og vi fulgte gode scooterspor inn i Østmarka naturreservat som vi kom til rett etter at vi hadde passert Tappenberghytta.

Tappenbergvann

Vi gikk gjennom det vakreste partiet i Østmarka mellom Nordre og Søndre Krokvann og videre mot Grinderen der vi stoppet midt utpå vannet og kjente at sola varmet.

Søndre Krokvann

Videre fortsatte vi mot Nordbysjøen og opp til Bikkjetjern. Nordbysjøen (ca 4 km) er et typisk vann i Østmarka, smalt og langt i nord-syd-retning.

Nordbysjøen

Øst i Nordbysjøen

Vi tar farvel med Nordbysjøen

Fra Bikkjetjern bar det opp mot Bysetra og videre sørover i lett myrlende til et løypekryss ved Morttjern.

Ved Bysetra

En fantastisk dag

Her traff vi noen 'innfødte' som forklarte oss hvor vi skulle gå videre. Vi gjorde oss litt 'dumme' for vi kunne veien fra før, men de var så hyggelige at vi lot dem forklare, før vi gikk ned til Gjeddevannet og krysset dette.

Morttjern

Gjeddevann

Vi gikk ikke ned til Streifinn, men tok løypa sørover mot Eikebergdalen. Før det inntok vi stående buffé i løypekrysset. Det var godt med mat og drikke etter 18 km hardkjør. Sola varmet i ansiktet, og vi storkoste oss. Mette i magen, men sultne på nye inntrykk, bar det videre i stormaskinløype hele veien ned til Eikebergdalen, i flatt lende forbi Skillebekk og videre til  Dammen der det sto en liten rød stue midt i skogen og sjarmerte oss i senk.

Dammen

Vi kom ut av skogen og ut på jordene og opplevde Eikebergdalen på sitt vakreste. Det gikk opp og ned i det vakre kulturlandskapet, der gårder og husgrupper lå spredt på hver sin haug og lot de vakre jordene være i fred. Alt var så idyllisk denne vakre vinterdagen.

Eikebergdalen

Vakre Enebakk

Det var nesten som på fjellet

Ytre Enebakk

Vi gikk over jorde etter jorde og inn i skogen igjen. Selv da vi passerte Aldrimer, var vi i Paradis og ville ha mer.

Lokalbefolkningen i Enebakk har verdens flotteste løyper

Vi tar farvel med Ytre Enebakk

Og mer fikk vi etter å ha passert skilt til Larsbråtan (servering i helgene hele vinteren også åpent i hele vinterferien). Vi gikk ned til Larsbråten ca 2 km der Thove Oppegaard har servering og opplevde stedets sjarm og nøt kaffe og boller i den koselige stua. Vi var alene med vertinna og ble godt kjent. At ikke flere tar turen til Larsbråtan er en gåte for dette er et sted man blir glad i og vi kommer nok igjen mange ganger.

Vakkert kulturlandskap

Løypebasen i Enebakk er bygdas "Gud" og en takk til Skiforeningen

Det snør ikke spor, bli medlem !

Vakre Enebakk

Farvel Enebakk ved Nordby

Vi fortsatte videre nordover mot Slorene i flotte preppede spor til Grusbakke. Langs tett skog og åpne flater nøt vi hvert sekund denne vakre dagen i Østmarka. Fra Grusbakke tok vi den flotte nye stormaskinløypa over Andersrudåsen til Bysetermosan.

Ved Andersrudåsen

Kjempeforhold hele veien

Vi har ikke ord for hva vi opplever denne vakre dagen

Det er 4 km fra Grusbakke til Bysetermosan over Andersrudåsen og vi opplever et variert og vakkert landskap over myrer på toppen i et frodig furulandskap.

En solskinnsdag på Andersrudåsen

På vei mellom Andersrudåsen Og Bysetermosan

Bysetermosan

Fra Bysetermosan fortsetter vi forbi det vakreMorttjern og videre mot Skjellbreia.

Langs Morttjern

Skjellbreia

Fra Skjellbreia fortsatte vi opp til Paradisputten til Skålsjøkrysset og deretter ned på  Skålsjøen  til Knurra og Røyrivannet. Tilbake til Losby over Mønevann og deretter Sørlihavna, og etter 8 timer var vi tilbake ved utgangspunktet etter en av de flotteste turer man kan oppleve i Østmarka. Kanskje litt lang for de fleste, ca 70 km, men turen kan kortes ned via snarveier.

Takk for turen og god tur til dere i Østmarka som er på sitt vakreste akkurat nå !
< Forrige   Neste >

Template source from Free Site Templates by JimWORLD. Converted to Mambo template by Your Mambo Design.

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.